کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست»: مساله معتادان متجاهر و ارائه راه‌حلی برای رفع چنین مشکلاتی یکی از دغدغه های من برای ساخت این مستند بود.

اسلام زاده: برخورد سلبی راهکار حل معضلات اجتماعی نیست / «هیچکس منتظرت نیست» حکایت معتادان متجاهر فراموش شده

مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «محسن اسلام‌زاده» است. این مستند علاوه بر پرداختن به مصائب زنان آسیب‌دیده، چالش‌های حاشیه نشینی و خیابان زیستی را در نسبت با سوژه اصلی خود تعریف می‌کند.


اسلام زاده: برخورد سلبی راهکار حل معضلات اجتماعی نیست / «هیچکس منتظرت نیست» حکایت معتادان متجاهر فراموش شده
اسلام زاده با اشاره به موضوع مستند گفت: «هیچ کس منتظرت نیست» قصه زنان کارتون خواب و ته خطی است که از خانه و خانواده رانده شده و در خیابان ها زندگی می کنند. در گام اول این مستند روایت انسان هایی است که در دام مواد مخدر و در گام دوم روایت انسان هایی است که اعتیاد را ترک کرده و در این زمینه به دیگران هم کمک می کنند، در واقع این آدم ها از مددجویی به مددکاری رسیده اند، اما متاسفانه جامعه آن ها را به عنوان انسان سالم نمی پذیرد. در این فیلم به داستان زندگی دو شخص به نام های «سپیده علیزاده» و «مونا» پرداخته می شود. این دو شخصیت در حال حاضر در مرکز کاهش آسیب واقع در میدان شوش تهران مشغول به کار هستند.

این کارگردان بحث کاهش آسیب در جامعه را دغدغه اصلی خود دانست و عنوان کرد: یکی از سرفصل هایی که در بحث آسیب های اجتماعی کمتر به آن پرداخته می شود، بحث کاهش آسیب است و این کاهش در گام اول به دنبال ترک معتادین نیست بلکه به دنبال کاهش سطح آسیبی است که معتادین متجاهر ممکن است دچار آن شوند مانند ویروس اچ آی وی و خشونت علیه زنان. در گام بعدی به دنبال ارتباط گیری با معتادان و قانع کردن آن ها برای تصمیم به ترک و برگشتن به زندگی است. در این مسیر اجباری در کار نیست و اغنایی عمل می شود. این کار به صورت کیفی و زمان بر است، به همین دلیل بسیاری از انسان ها به سراغ کمپ های ماده ۱۶ که به صورت اجباری معتادین را دستگیر و آن ها را مجبور به ترک می کند، می روند. ما با بررسی در شهر تهران متوجه شدیم که کمپ های اجباری جوابگو نیستند و هر معتادی در کارنامه خود چند بار دستگیر شده و به دلیل اینکه انگیزه ای برای ترک کردن ندارد پس از آزادی مجدد گرفتار اعتیاد می شود.
اسلام زاده: برخورد سلبی راهکار حل معضلات اجتماعی نیست / «هیچکس منتظرت نیست» حکایت معتادان متجاهر فراموش شده
این مستندساز درباره راه‌حل‌های موجود برای حل این آسیب اجتماعی گفت: ما در این زمینه نیاز به برنامه ریزی و نگاه راهبردی داریم؛ بایستی از گذشته خود درس بگیریم. تا زمانی که ما به دنبال برخوردهای سلبی باشیم و از کارهای ایجابی، کیفی و همچنین کمک های مردمی خبری نباشد، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. تمام سرمایه‌گذاری ما باید بر این باشد که به این افراد انگیزه دهیم تا خودشان به دنبال تغییر باشند، زیرا هرکار اجباری محکوم به شکست است.

کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست» درباره پیام این مستند بیان کرد: نباید به معتاد متجاهر به چشم یک شیء در خیابان نگاه کرد. ما انسان هایی را در این مستند نمایش می دهیم که بیش از دو دهه به شکل بسیار اسفناکی زندگی کرده اند و باید بدانیم که آن ها قابل هدایت هستند و می توانیم نجاتشان دهیم تا به زندگی بازگردند. لازمه بازگشت آن ها این است که شهروندان،مسئولین و فرهیختگان جامعه با صبر و طمأنینه به دنبال نجات آن ها باشند.
اسلام زاده: برخورد سلبی راهکار حل معضلات اجتماعی نیست / «هیچکس منتظرت نیست» حکایت معتادان متجاهر فراموش شده
اسلام زاده با تاکید بر اینکه نباید در مستند سازی سیاه نمایی کنیم افزود: در این زمینه فیلم های زیادی ساخته شده اما به دنبال حرف جدید در این فیلم بودیم. فضا بسیار تلخ است و ما ناگزیر به نشان دادن این تلخی ها بودیم و قصد سیاه نمایی نداشتیم و بیشتر به دنبال کور سوی امیدی در این مستند بودیم. حدود ۵ ماه درگیر فیلمبرداری بودیم و انتخاب قصه در مکانی که قصه های زیادی را در خود جای داده بسیار سخت بود. همچنین در تدوین با چالش هایی رو به رو شدیم. از زمانی که مرکز سینمایی سوره همکاری خود را با ما آغاز کرد،کار بسیار راحت تر شد. امیدواریم «هیچکس منتظرت نیست» یک مستند جریان ساز باشد.

وی در خاتمه به علت انتخاب نام «هیچکس منتظرت نیست» برای این مستند اشاره کرد: این نام کنایه به تمام کسانی است که حاضر نیستند معتادین و انسان هایی که پس از مدتی به زندگی بازگشته اند را قبول کنند.

خبرنگار: محدثه رضایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.