سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: شرکت های دانش بنیان، در خودکفایی صنعت برق نقش کلیدی ایفا می کنند.

نقش شرکت های دانش بنیان در خودکفایی صنعت برق/ ۹۰درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می شود

مصطفی رجبی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت برق تجهیزات پیچیده ای دارد، در سال های گذشته با وجود تحریم ها، نیازمند واردات بودیم اما تلاش شرکت های دانش بنیان و نقش کلیدی آن ها سبب خودکفایی ۹۰درصدی در این زمینه شد و با همکاری شرکت های دانش بنیان توانستیم بدون خاموشی و قطعی برق، تأمین کننده برق کشور باشیم.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه صنعت برق برای حمایت از دانش بنیان ها چه اقداماتی انجام داده گفت: در این زمینه چند اقدام اساسی صورت گرفته است. اولین اقدام اینکه امکان تست تجهیزات و استفاده از آن ها به شرکت های دانش بنیان داده شده و چنانچه محصولی ساخته می شود، از طرف صنعت برق این امکان فراهم تا تجهیزات بر روی شبکه های اصلی برق که از اهمیت زیادی برخوردارند آزمایش شوند و پس از نتیجه گیری مطلوب، مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: از دیگر اقدامات، پیش بینی و تخصیص اعتبار دو برابری در قانون بودجه ۱۴۰۱ بود که حدود ۲۶۰۰میلیارد تومان برای حمایت و ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شد تا نیازهای صنعت برق را تأمین کنند.

نقش شرکت های دانش بنیان در خودکفایی صنعت برق/ ۹۰درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می شود

رجبی ادامه داد: آخرین حلقه در صنعت برق که نیازمند بومی سازی است، موضوع سیستم های کنترل و حفاظتی است که در نیروگاه ها، شبکه های برق و پست ها مورد استفاده قرار می گیرند و البته خبر خوش اینکه سازندگان داخلی توانسته اند تاکنون بخش عمده ای از این تجهیزات را تولید کنند.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: دانش بنیان هایی وجود دارند که ابتدا در نیروگاهی کوچک تجهیزات و تولیداتشان را مورد آزمایش قرار داده و به صورت تجاری، سیستم کنترل نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر برای نیروگاه های بزرگ ۳۲۰ مگاواتی، قرارداد منقعد کرده تا آن را طراحی و تولید کنند. اکنون توربین هایی در ایران ساخته می شود که از سوی برخی کشورهای همسایه و غیر همسایه مورد اقبال قرار گرفته است.

رجبی در زمینه مصرف بهینه برق گفت: صرفه جویی ۱۰درصدی شهروندان، کمک قابل توجهی به تأمین برق پایدار خواهد بود.

سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: چنانچه از وسایل گرمایشی برقی استفاده می کنیم حتما آن را روی دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم کرده تا ضمن مصرف برق کمتر، نیروگاه ها نیز از سوخت گاز کمتری استفاده کنند و در نتیجه برای داشتن برق و گاز پایدار مؤثر باشیم.

وی درباره پیک مصرف برق گفت: پیک مصرف در فصل تابستان در ساعاتی از روز است اما در فصل زمستان پیک شبانه داریم که شروع آن از ساعت ۱۷ به مدت سه ساعت است.

رجبی درباره حمایت دولت و مجلس گفت: با توجه به اینکه سازوکارهای پیش بینی شده دولت و مجلس، همگی جنبه حمایتی دارند، امید است با بکارگیری بیشترین تجهیزات، قدمی برای رونق کسب و کار به ویژه اشتغال بخش نخبگانی کشور برداشته تا نیازمندی های صنعت برق نیز تأمین شود.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.