به گزارش قدس آنلاین، کارواش‌های اتوماتیک به دلیل سرعت و دقتی که دارند، پرطرفدار هستند و در بیشتر موارد کارواش‌های اتوماتیک امن‌ترین گزینه برای شستشوی خودرو می باشند.

چرا کارواش اتومات برای خودرو مناسب است؟

به گزارش قدس آنلاین، کارواش‌های اتوماتیک به دلیل سرعت و دقتی که دارند، پرطرفدار هستند و در بیشتر موارد کارواش‌های اتوماتیک امن‌ترین گزینه برای شستشوی خودرو می باشند. در شستشوی دستی امکان عدم استفاده از آب به اندازه‌ی کافی و استفاده از شوینده‌های نامناسب مطرح است و یا حتی امکان دارد خودرو زیر آفتاب شسته شود و رنگش بسوزد. چراکه هنگام فروش خودرو، سالم بودن رنگ آن روی قیمتش تاثیر زیادی دارد. خودرویی که رنگش رفته یا محو شده باشد، معمولا قیمت و اهمیت کمتر از خودرو با رنگ سالم دارد. اما سوال این است که آیا ممکن است کارواش اتوماتیک به خودرو آسیب بزند؟ در ادامه به توضیح در این مورد می پردازیم.
در پاسخ باید گفت، بله! بهای سهولت استفاده از کارواش های اتوماتیک، آسیب رسیدن به رنگ خودرو است. با مالش برس‌های مکانیزه، جای چرخش آن‌ها روی بدنه خودرو باقی می‌ماند و خش می‌افتد. اگر ماشین مشکی یا تیره رنگ داشته باشید، این صدمات بیشتر هم به چشم می‌آیند؛ البته شاید نه فقط با یک بار کارواش رفتن!
این برس‌های چرخان، معمولا نگهداری و نظافت ضعیفی هم دارند و کثیفی‌های خودروهای قبلی به آن‌ها چسبیده است. بنابراین، تماس این برس‌های مستهلک به بدنه خودرو، باعث کدر شدن آن می‌شود. برای رفع چنین صدماتی باید از واکس و پولیش استفاده کنید که آسان و کم‌هزینه نیست. یک انتخاب دیگر، پوشش سرامیکی بدنه خودرو است که البته آن هم هزینه دارد.البته کارواش های اتوماتیک بی‌برس هم وجود دارند که بدون تماس فیزیکی، با پاشش فوم و آب فشار قوی، بدنه خودرو را شستشو می‌دهند. این روش، آسیب کمتری به همراه دارد؛ اما باز هم بهترین شیوه شستن ماشین نیست. شستشو با دست، شاید حوصله و وقت زیادی را بطلبد؛ اما در صورت استفاده از ابزار مناسب، بهترین روش ماشین شستن محسوب می‌شود.
این نکته را حتما در نظر بگیرید اگر ماشین داغ یا زیر نور مستقیم خورشید است، از شستشوی آن پرهیز کنید. نه تنها گرما و نور فرابنفش، به پوست شما آسیب می‌زند؛ بلکه جای لکه‌های آب روی بدنه خودرو باقی می‌ماند و به‌اصطلاح، حالت آب‌مردگی ایجاد می‌شود.
خیس کردن و شستن ماشین را از بالا به پایین شروع کنید. ابتدا به سراغ سقف، کاپوت و درب صندوق عقب بروید. سپس درها، گلگیرها و سایر بخش‌های پایینی را تمیز کنید.
از مایع ظرفشویی و چیزهایی شبیه به این، برای شستن خودرو استفاده نکنید. این نوع مواد شوینده، لایه واکس روی رنگ بدنه خودرو را از بین می‌برند، به قطعات پلاستیکی آسیب می‌زنند و بخش‌های کرومی را کدر می‌کنند. به جای آن‌، از شامپو بدنه خودرو و پارچه‌های لطیف مخصوص شستشوی ماشین استفاده کنید.


آنچه در مورد کارواش اتوماتیک لازم است بدانیم:

۱. از نداشتن فرچه مطمئن شوید!
بعضی از کارواش‌های قدیمی هنوز به‌جای پارچه، از فرچه‌های زبر استفاده می‌کنند که به بدنه‌ی خودرو را آسیب میزند. خط‌های روی بدنه‌ی خودروهای قدیمی به سادگی قابل ترمیم است، اما اگر روی بدنه‌ی خودروهای جدید خط بیفتد، معمولا باید قسمت آسیب دیده را دوباره رنگ کنید.

۲. قدرت «نه» گفتن به خدمات اضافه
در اکثر کارواش‌ها کارگران به شما پیشنهاد می‌کنند داخل خودرو را واکس بزنند یا خدماتی از این قبیل به شما ارائه کنند. که باید گفت این خدمات معمولا به درستی ارائه نمی‌شوند و کارگران فقط قصد دارند کمی بیشتر پول به جیب بزنند. بهتر است به این خدمات نه بگویید و این قبیل کارها را خودتان در خانه انجام دهید. اسپری واکس هیچ ضرری برای خودرو ندارد اما مثل واکس دستی موثر نیست. زدن اسپری واکس به لاستیک‌ها یکی دیگر از کارهایی است که بهتر است خودتان در خانه انجام دهید.

۳.خدماتی که برای خودروی شما مفید است
بعضی کارواش‌ها خدمات مفیدی هم ارائه می‌دهند، مثل شستشوی زیر خودرو که ارزش پرداخت هزینه‌ی اضافی را دارد. فشار آب، کثیفی‌هایی که زیر خودرو جمع شده‌اند و تمیز کردن‌شان اصلا کار ساده‌ای نیست را به سادگی تمیز می‌کند. تمیز کردن رینگ و ترمز یکی از خدمات مفید کارواش‌ها است. مواد شوینده‌ی قوی که برای شستشوی ترمز استفاده می‌شود، کثیفی که مدت‌ها روی هم انباشته شده است را پاک می‌کنند. تمیز کردن ترمزها در خانه و با استفاده از برس و شلنگ آب تقریبا ممکن نیست.

۴.خشک کردن خودرو
بیشتر کارواش‌های اتوماتیک از بادگرم برای خشک کردن خودرو استفاده می‌کنند. اما بعضی از کارواش‌ها برای این کار کارگرانی دارند که به صورت دستی خودرو را خشک می‌کنند. اگر برای انجام این کار از دستمال نرم و تمیز استفاده شود، اشکالی ندارد. اما اگر دیدید کارگران از دستمال‌های زبر و کثیف برای خشک کردن خودرو استفاده می‌کنند، بهتر است با خودرو خیس کارواش را ترک کنید. گرد و خاک و دیگر چیزهایی که در دستمال وجود دارد، مثل سمباده بدنه‌ی خودرو را خط می‌اندازند. اگر با خودرو خیس از کارواش خارج شوید و بگذارید جریان هوا خودرو را خشک کند.

۵. بررسی خودرو قبل از ترک کردن کارواش
این‌که بیشتر کارواش‌ها نوشته‌ای دارند که می‌گوید «مسئولیت آسیب‌های وارد شده به خودرو با کارواش نیست»، دلیل نمی‌شود شما قبل از ترک کارواش خودروی‌تان را بررسی نکنید. اگر مشکلی برای خودروی‌تان پیش آماده، با مدیریت کارواش صحبت کند. فرقی نمی‌کند قانونی باشد یا نه، او ممکن است برای حفظ مشتری خسارت شما را پرداخت کند.


انواع کارواش اتوماتیک:

امروزه کارخانه های تولید کننده کارواش اتوماتیک انواع مختلفی از این دستگاه ها را تولید می کنند. دستگاه های کارواش از نظر ساختار به دو دسته کارواش تونلی و کارواش دروازه ای تقسیم می شوند.

کارواش اتوماتیک دروازه ای

این شیوه با بهره مندی از یک دروازه که بر روی ریل سوار است، به شست و شوی خودرو ها می پردازد به گونه ای که نازل های پاشش آب و برس ها و خشک کننده ها همگی بر روی این دروازه نصب شده اند. قیمت مناسب این نوع دستگاه و شست و شوی با کیفیت آن کاربران را به استفاده از این نوع کارواش اتوماتیک دروازه ای مشتاق نموده است. این دستگاه برای کارواش های محلی با تعداد حداکثر ۱۵ مشتری در ساعت مورد استفاده قرار می گیرد.

کارواش اتوماتیک تونلی

شیوه تونلی بر خلاف نوع دروازه ای هر بخش عملیاتی کارواش به طور مجزا و در راستای یکدیگر قرار گرفته و عمل می کنند بر این اساس سرعت کار در این نوع دستگاه به مراتب بیشتر از مدل قبل می باشد. و عمدتا برای کارواش های با تعداد مشتری بالا (۵۰-۱۰۰ نفر) در ساعت به کار می رود.
هر چند بوسیله کارواش های تونلی می توان تعداد خودرو بیشتری را مورد شستشوی قرار داد، اما علاوه بر مساحت زمین مورد نیاز برای نصب دستگاه، قیمت دستگاه کارواش اتوماتیک تونلی نیز نسبت به مدل دروازه ای بیشتر است.

بخش های مختلف کارواش اتوماتیک

انواع کارواش اتوماتیک از نوار نقاله، نازل پاشش آب و مواد شوینده، برس، خشک کن، انواع سنسورهای هوشمند تشکیل شده است و این اجزا در کنار یکدیگر می تواند طرز کار کارواش اتوماتیک و عملکرد آن برای مصرف کننده آسان باشد.

مراحل عملکرد کارواش اتوماتیک

۱- پیش شست و شو با پاشش فشار قوی آب بر روی بدنه خودرو
۲- پاشش شامپو و فوم روی بدنه خودرو
۳- برس زنی شامپو و فوم بر روی بدنه خودرو
۴- آب کشی نهایی آلودگی ها و مواد شوینده
۵- پاشش واکس به منظور جلادهی بدنه خودرو
۶- عملیات خشک کردن بدنه خودرو


حال دستگاه کارواش نانو بخار تمام اتوماتیک صنعتی را بررسی میکنیم.
دستگاه کارواش نانو بخار تمام اتوماتیک صنعتی یکی از انواع کارواش‌های موجود در کشورمان است.
ماهیت کار این کارواش با بخار می باشد و تمامی مزایای کارواش بخار را به‌همراه دارد؛ علاوه بر اینکه طراحی این نوع کارواش به‌گونه‌ای است که به‌صورت کاملا مکانیکی و بدون دخالت نیروی انسانی، اقدام به شست‌وشو یا کارواش ماشین می کند.

استفاده از دستگاه کارواش نانو بخار تمام اتوماتیک صنعتی چه مزیتی دارد؟
کارواش بخار اتوماتیک هم مزایای کارواش اتوماتیک را دارد هم مزایای کارواش بخار اما در این شیوه شستشو، دقت انجام کار آن بیشتر است و کیفیت شست‌وشو به‌وسیله بخار افزایش پیدا میکند.

از دیگر مزایای این کارواش می‌توان به صدمه نزدن به رنگ و بدنه ماشین اشاره نمود چرا که
بسیاری تصور می کنند استفاده از کارواش بخار اتوماتیک باعث آسیب دیدن رنگ ماشین و ایجاد خط و خش می‌شود. اما این کارواش بدون برس و بدون فرچه می‌باشد، در
نتیجه نگرانی برای آسیب رسیدن به ماشین در هنگام روشویی ماشین وجود ندارد.

تفاوت زمان شستشو در کارواش اتوماتیک با عادی
زمان شستشوی خودروی شما در کارواش اتوماتیک و عادی متفاوت است. در حالیکه شستن خودرو در کارواش اتوماتیک توسط دستگاه ها ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد، مدت زمان شستشو در کارواش عادی از ۲۰ تا ۴۰ دقیقه متفاوت است. بنابراین از لحاظ صرفه جویی در وقت می توان گفت کارواش اتوماتیک نسبت به کارواش عادی بهتر و بالاتر می باشد و شما به راحتی می توانید حین بازگشت به منزل طی ۶ تا ۱۰ دقیقه خودروی خود را بشویید.

تفاوت هزینه کارواش اتوماتیک با عادی
یکی از دلایل استفاده کمتر از کارواش اتوماتیک نسبت به کارواش عادی هزینه شستشوی خودرو است. طبیعتا به دلیل تجهیزات بکار گرفته شده در کارواش اتوماتیک هزینه شستشو در این کارواش بالاتر است و افراد با توجه به بودجه خود می توانند از کارواش عادی یا اتوماتیک استفاده کنند ولی باید در نظر داشته باشید که هزینه بالاتر کارواش اتوماتیک به دلیل منافع بالاتر این نوع شستشو است که در ادامه ذکر خواهد شد.

گزارشگر: حدیث محمدگلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.