در سالی که گذشت، آمریکا بیشترین میزان کاهش امید به زندگی در این کشور در مدت یک سال، از زمان جنگ جهانی دوم به این طرف را تجربه کرد.

بیشترین کاهش امید به زندگی در آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس داده های آمار فدرال آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، میانگین امید به زندگی در آمریکا در سال گذشته از ۷۷ سال به ۷۶.۴ سال کاهش یافت و از این لحاظ ایالات متحده به سال ۱۹۹۶ بازگشت.

دکتر استیون وولف، استاد پزشکی خانواده و سلامت جمعیت در دانشگاه ویرجینیا بر این اساس معتقد است که این آمار بدان معناست که گویی تمام پیشرفت های پزشکی در ربع قرن گذشته پاک شده است.

این مطالعه نشان داد که امید به زندگی برای مردان آمریکایی بیش از هشت ماه کاهش یافته و برای زنان نیز این کاهش حدود هفت ماه بوده است. امید به زندگی، که در واقع معیاری برای میزان مرگ و میر است، در هر گروه سنی به میزان بالای یک سال کاهش یافته است.

به گفته وولف، اگرچه میزان کاهش امید به زندگی به اندازه سال ۲۰۲۰ چشمگیر نبوده، اما کاهش در سال ۲۰۲۱ در واقع بدتر نشان داده زیرا نتوانسته خود را از سایه کاهش ۱۷ درصدی سال قبلش نجات دهد. وولف گفت که آخرین کاهش امید به زندگی زمانی رخ داد که سایر کشورهای ثروتمند پس از اولین سال شیوع همه گیری کرونا شاهد بهبودی اواضع بودند. او عوامل مختلفی از جمله نرخ پایین واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایالات متحده و سلامت عمومی ضعیف آمریکایی ها را دلیل این کاهش می داند.

او اضافه کرد: «این واقعیت که ایالات متحده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بسیار بدتر از سایر کشورها عمل کرده، یک علامت هشدار دهنده است که این آسیب در حوزه سلامت که سال‌هاست آمریکا آن را تحمل می کند در حال بدتر شدن است.»

مرگ نزدیک به صد و هفت هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد دارو و مرگ و میر ناشی از کووید، امید به زندگی در ایالات متحده را به کمترین میزان در ۲۵ سال اخیر رسانده است.

چه چیزهایی بیشتر آمریکایی ها را می‌کشد؟

علل مرگ و میر بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ عمدتاً یکسان باقی مانده است، که علت اصلی آن بیماری قلبی، سرطان و کووید-۱۹ است که هر سه مورد به کشتار خود در سال گذشته نیز ادامه داده است.

هشت مورد از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش آماری قابل توجهی داشته است، که از آن جمله می توان آسیب های وارد شده غیر عمد و سکته مغزی اشاره کرد. تنها بیماری آلزایمر و بیماری های مزمن دستگاه تنفسی در میان علل اصلی مرگ و میر آمریکایی ها کاهش نشان می دهد.

این داده ها ثابت می کند که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن کبدی، که اغلب مرتبط با الکل هستند، نیز در طول این همه گیری افزایش یافته است. وولف گفت که مردم ممکن است برای کاهش استرس های اقتصادی، اجتماعی و سایر استرس های دو سال گذشته به الکل روی آورده باشند.

مصرف بیش از حد مواد مخدر نیز در طول همه‌گیری افزایش یافته است، اما وولف اصطلاح رایج نسبت به آن یعنی «مرگ‌های ناشی از ناامیدی» را رد کرده، زیرا معتقد است بسیاری از افراد به دستور پزشک پس از جراحی شروع به مصرف مسکن‌های اعتیادآور می‌کنند.

میزان مرگ و میر در سنین پایین تر افزایش می یابد

وولف می گوید که او به ویژه نگران کاهش امید به زندگی در میانسالان آمریکایی است که باید در اوج سال های کاری خود باشند. این روند یک دهه قبل از همه گیری کرونا شروع شده، اما کووید-۱۹ به ویژه برای رنگین پوستان به افزایش آن کمک کرده است. احتمال مرگ یک فرد ۴۰ ساله با مشکلات سلامتی متعدد بیشتر از افراد هم سن و سال او با بیماری کووید-۱۹ بوده است. او گفت که درواقع، وضعیت نامناسب سلامت در ایالات متحده باعث می شود که جمعیت آمریکا پیرتر از آنچه هست به نظر برسد. او گفت، مشخص نیست که چرا مرگ و میر در میان بزرگسالان و کودکان که قبل از همه‌گیری کاهش یافته بود، در حال افزایش است.

شکاف نژادی در حوزه سلامت در آمریکا معکوس شده است

این شکاف نژادی در حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱ تا حدودی معکوس شده بود زیرا سفیدپوستان بیشتر از رنگین پوستان بیشتر ضربه خورده اند، اگرچه هنوز به طور متوسط عمر طولانی تری دارند. در طول سال اول همه‌گیری، جمعیت اسپانیایی تبارها و سیاه‌پوستان نرخ مرگ و میر بسیار بالاتری را نسبت به همتایان سفیدپوست خود تجربه کردند. وولف می گوید دلیل آن این بوده چون این دو گروه احتمال بیشتری داشت که در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند و در صورت ابتلا به آن بمیرند. اما در سال ۲۰۲۱، این جمعیت سفیدپوست هستند که اوضاع برایشان بدتر شده است. میزان مرگ و میر در میان رنگین پوستان افزایش یافته، اما نه به میزان سفیدپوستان که به ۷ درصد افزایش پیدا کرده است. او گفت که سرخپوستان و بومیان آلاسکا همچنان به تلفات چشمگیر خود که در سال اول همه گیری کرونا مشاهده شد ادامه داده اند. وولف گفت: «جمعیت سفیدپوست که از نقطه نظر پزشکی نباید نرخ مرگ و میر بالاتری را تجربه کنند، اما شاهد چنین اتفاقی هستند. داده های دیگر نشان می دهد که این اتفاق به این دلیل است که افراد سفیدپوست بیشتر از واکسیناسیون کرونا دوری می کنند.

چه کاری می توان برای وضعیت سلامت آمریکا کرد؟

وولف می گوید که او راه بهبود حوزه سلامت در آمریکا را می‌داند، جایی که این کشور باید همان کار دیگر کشورهای پیشرفته را انجام دهد. کارهایی که شامل آموزش با کیفیت، مسکن مقرون‌به‌صرفه، دسترسی به غذای سالم، کاهش نابرابری درآمد و مقررات بیشتر صنایعی است که محصولات بالقوه خطرناکی مانند خودروها یا اسلحه را تولید می‌کنند.

او می گوید آمریکایی ها یا باید تصمیم بگیرند که این ضررها را بپذیرند و قبول کنند که مردم این کشور نسبت به مردم دیگر کشورهای ثروتمند سلامت کمتر و عمر کوتاه‌تری خواهند داشت، یا باید کاری اصولی برای آن انجام دهند. وولف می گوید ما کمبود راه حل نداریم، بلکه فاقد اراده سیاسی هستیم برای انجام آن هستیم.

وولف می گوید که نظر برخی از کارشناسان که معتقدند ۲۵ سال طول خواهد کشید تا آمریکایی‌ها از ضربه ای که در دو سال گذشته خورده اند باز گردند را قبول ندارد و به گفته وی، هنگامی که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ کاهش یابد، می توان امیدوار بود که میزان امید به زندگی نیز در آمریکا دوباره افزایش یابد.

اما در پایان تاکید می کند این واقعیت که آمریکا چنین ضربه ای خورده و به عقب رفته است در حالی که سایر کشورها چنین تجربه ای را نداشتند،اوضاع را برای ایالات متحده بسیار نگران کننده می کند.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.