طیبه شامانی نویسنده و شاعر کودک در گفت‌وگو با قدس بیان کرد: سردار سلیمانی کودکی بسیار جذابی داشتند که همذات‌پنداری بچه‌ها را برمی‌انگیزد. به تصویر کشیدن دوران کودکی یک قهرمان برای بچه‌ها بسیار قابل لمس‌تر است و الگوپذیری را راحت‌تر می‌کند.

قصه‌ای از دوران کودکی حاج قاسم/ «کوچک مرد» داستان کودکی است که روزی قهرمان یک ملت می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، این روزها و در آستانه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، برنامه‌ها و آثار مختلفی برای معرفی هرچه بیشتر ایشان در قالب‌ها و بسترهای مختلف رونمایی می‌شوند. معرفی شخصیت حاج قاسم برای کودکان و نوجوانان نیز از مسائل مهمی است که اهالی هنر و ادبیات نباید از آن غافل شوند.

کتاب «کوچک مرد» داستانی منظوم از دوران کودکی حاج قاسم است که برای معرفی هرچه بیشتر این شخصیت برای کودکان، به همت مکتب حاج قاسم منتشر شده است. به این بهانه با طیبه شامانی شاعر این کتاب گفت‌وگو کردیم.

شامانی در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ این موضوع و تالیف کتابی با محوریت حاج قاسم برای کودکان رفته است بیان کرد: پیشنهاد اولیه این موضوع از سوی مکتب حاج قاسم مطرح شد. من ابتدا با مدل دیگری به سراغ این سوژه رفته‌بودم اما بعد از جلسات متعدد و مشورت با بخش کودک و نوجوان بنیاد حاج قاسم، تصمیم بر این شد که به سراغ بخشی از دوران کودکی این شهید بزرگوار برویم و روایتی داستانی و منظوم از بازه‌ای یک ساله از دوران کودکی سردار را برای بچه‌ها تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه این کتاب برای گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال و دانش‌اموزان تالیف شده افزود: این بخش از زندگی سردار تلاش یک کودک را در کمک به پدر و مادرش و منفعل نبودن او را در مسائل و مشکلات زندگی روایت می‌کند. سردار در دوران کودکی برای کمک به خانواده‌اش اقدام کرده بود و از خیلی چیزها گذشته بود تا بتواند آن‌ها را شاد کند.

قصه‌ای از دوران کودکی حاج قاسم/ «کوچک مرد» داستان کودکی است که روزی قهرمان یک ملت می‌شود

این شاعر کودک بهترین راه برای معرفی مکتب حاج قاسم به کودکان را استفاده از هنر معرفی کرد و افزود: بهترین راه ساخت فیلم و انیمیشن و تالیف کتاب‌های شعر و داستان از زندگانی و شخصیت حاج قاسم است تا بتوان به صورت غیرمستقیم از ارزش‌های این مکتب با کودکان سخن گفت. پرداختن به دوران کودکی سردار نیز بسیار کمک کننده است؛ ایشان کودکی بسیار جذابی داشتند که همذات‌پنداری بچه‌ها را برمی‌انگیزد. به تصویر کشیدن دوران کودکی یک قهرمان برای بچه‌ها بسیار قابل لمس‌تر است و الگوپذیری را راحت‌تر می‌کند.

شامانی با اشاره به انتخابش از سوی بنیاد مکتب حاج قاسم برای سرودن اشعار کتاب کوچک مرد گفت: کوچک مرد درواقع یک روایت داستانی منظوم است که حدود دوماه برای سرودن آن وقت گذاشتم. یک قصه‌ی دنباله‌دار از زندگی کودکی که روزی به قهرمانی بزرگ برای کشورش بدل می‌شود.

وی درخصوص استقبال کودکان مرکز نرجس و تحت حمایت بهزیستی که در مراسم رونمایی از کتاب حضور داشتند گفت: استقبال خوبی از سوی بچه‌ها شکل گرفت و بچه‌ها در سنین مختلف ارتباط بسیار خوبی با کتاب برقرار کردند. این یکی از قشنگ‌ترین برنامه‌هایی بود که برای رونمایی از کتابم در ان شرکت کردم. این بچه‌ها هم خیلی خوب با مفهوم قهرمان آشنا بودند و هم سردار سلیمانی را می‌شناختند.

شامانی در پایان بیان کرد: تاکنون تالیفات خاصی برای گروه کودک با محوریت حاج قاسم و معرفی ایشان ندیده بودم. در حوزه ساخت انیمیشن، که اتفاقا حوزه بسیار مهم و تاثیرگذاری برای کودکان است نیز تولیدات شاخصی ندیدیم. امیدوارم بعد از این شاهد تولیدات بیشتری از این قبیل آثار باشیم که بر دوران کودکی حاج قاسم تمرکز دارند و می‌توانند در معرفی این الگو موفق عمل کنند.

خبرنگار: محدثه مودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.