انتخابات

مستند «خورشید روز سیزدهم» به کارگردانی مصطفی شریفی با موضوع تشییع و بدرقه پیکر پاک حاج قاسم سلیمانی و یارانش به روی آنتن تلویزیون می‌رود.

مستند خورشید روز سیزدهم، روایتی از بدرقه‌ی جان فدای مردم

به گزارش قدس آنلاین، تشییع پیکر سردار دل ها، آنقدر با شکوه بود که اثری نامیرا در صفحه تاریخ برجای گذاشت. همه آمده بودند؛ با چشمانی خیس، مشت هایی گره خورده و قلبی سراسر اندوه. سرانجام جان فدای مردم، کسی که شانه هایش تکیه گاه مقاومت بود، روی شانه های مردم تشییع شد. مستند «خورشید روز سیزدهم» به کارگردانی مصطفی شریفی با موضوع تشییع و بدرقه پیکر پاک حاج قاسم سلیمانی و یارانش به روی آنتن تلویزیون می‌رود. مستندی که یادآور خاطرات 13 دی ماهی است که یک ایران، یتیم از رفتن مردی از جنس خورشید شدند.

مصطفی شریفی،کارگردان «خورشید روز سیزدهم» در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص این مستند گفت: بعد از شهادت سردار بزرگوار، دوستان خوبم مصطفی شوقی و مهدی مطهر برای ساخت فیلم 72 ساعت از ما دعوت کردند. فیلم 72 ساعت، سه روز پایانی زندگی سردار و تا لحظه شهادت حاج قاسم و ابومهدی را روایت می کند. با توجه به اینکه این امکان وجود نداشت که ما حماسه ی با شکوه تشییع پیکر این سرداران اسلام را بصورت کامل در پایان بندی این فیلم به کار ببریم و واقعا چند تصویر پاسخگوی به تصویر کشیدن این تشییع نبود؛ تصمیم گرفتیم که مستندی کامل و با ابعاد بیشتری در آینده تولید کنیم و ایده ساخت این مستند، در زمان تدوین مستند ۷۲ ساعت بوجود اومد .

مستند خورشید روز سیزدهم ، روایتی از بدرقه ی جان فدای مردم

شریفی در ادامه گفت: شب حادثه ی فرودگاه بغداد، دکتر خفاف که معاون ابومهدی بود؛ برای ما تعریف کرد که در آن لحظاتی که داشتند پیکر پاک شهدا را جمع آوری می کردند؛ دلهره شدیدی داشتند که نکند به پیکر شهدا جسارت شود و نمی دانستند که پیکر شهدا را کجا ببرند ؛ چون همانطور که می دانید، آن روز ها عراق کاملا بهم ریخته بود. آن ها به سردخانه می روند و دو روز می مانند و بیرون نمی آیند. صبح تشییع، نمی خواستند شهدا در عراق تشییع شوند و فقط می خواستند آن هارا تا کاظمین ببرند و از آن جا مستقیم به فرودگاه ببرند و به تهران بفرستند. اما با کمال ناباوری این ها بیرن می آیند و با خیل جمعیت که از سردخانه المثنی تا خود کاظمین صف کشیده بودند؛ رو به رو می شوند و به همین خاطر، تشییع به تعویق می افتد و کلا زمان زیادی طول می کشد تا این تشییع انجام شود و به درخواست مردم، این تشییع به شهر های دیگر مانند کربلا و نجف هم می رود و این بزرگواران تشییع می شوند و این یک تشییع بی سابقه در عراق بوده است.

شریفی افزود: بعد از آن، پیکر هارا به ایران منتقل می کنند و ما شاهد بودیم که از اهواز تا مشهد و تهران و قم و کرمان، پیر و جوان و کوچک و بزرگ با ماشین و پای پیاده، کیلومتر ها عزاداری کردند و این تشییع بعد از تشییع پیکر امام بزرگوار، بی سابقه بود. ما سعی کردیم این تشییع و ابعاد گسترده ان را به تصویر بکشیم.

مستند خورشید روز سیزدهم ، روایتی از بدرقه ی جان فدای مردم

کارگردان مستند «خورشید روز سیزدهم» درباره نکته ی جالبی که در حین ساخت این مستند با آن رو به رو شد گفت: جالب ترین موضوع این بود که حاج قاسم همه جا بود! از اهواز تا مشهد، همه جا ما حاج قاسم را حس می کردیم و هرجا تشییع پیکر شهدا بود، حضور حاج قاسم آنجا احساس می شد! تا مدت ها هیچکس باور نمی کرد که حاج قاسم بین ما نیست و ماهم سعی کردیم در این مستند، حضور حاج قاسم را بین تشییع کنندگان به تصویر بکشیم.

شریفی ادامه داد: مردم با وجود همه مشکلات و سختی ها، همچنان پای آرمان های انقلاب ایستاده اند و این را در تشییع حاج قاسم دیدیم و هیچکس نمی تواند آن را انکار کند؛ حتی رسانه های غربی از این خیل جمعیتی که برای تشییع پیکر حاج قاسم و همراهانش آمده بودند؛ متحیر شدند! به همین خاطر بود که در بسیاری از این رسانه ها، اخبار تشییع بایکوت شد. مسئولین باید قدر این مردم را بدانند.

مستند خورشید روز سیزدهم ، روایتی از بدرقه ی جان فدای مردم

شریفی درباره تولیداتی که تا کنون در خصوص حاج قاسم انجام شده است؛ گفت: در این چند سال تولیدات زیادی انجام گرفته و صحبت های زیادی شده است و جالب اینجاست که ما هر چه می سازیم، تولید می کنیم و جلوتر می رویم ، می بینیم حاج قاسم و ابومهدی چند قدم از ما جلوتر تر هستند و هرچه زمان می گذرد؛ ابعاد پنهان آن ها بیشتر نمایان می شود. همانطور که می دانید، ما فعلا فقط به جزئیات ساده درباره این بزرگواران دسترسی داریم و مسائل پیچیده ای در زندگی سردار و ابومهدی وجود دارد که به دلیل ملاحظات امنیتی، سیاسی و اجتماعی، فرصت نشده که این ابعاد ارزشمند از زندگی دو شهید گفته شود. ان شاالله در آینده شاهد تولیدات ارزشمندی از جانب همه دوستان و دست اندرکاران این عرصه و عاشقان راه مقاومت باشیم.

مستند «خورشید روز سیزدهم» دوشنبه ۱۲ دی‌ماه ساعت ۱۸:۱۵ از شبکه سه، ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه افق و همچنین سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه ساعت ۱۰:۰۰ از شبکه یک پخش خواهد شد.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.