ارشادی نیا: قدس ویژه خراسان - سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: بحث زیارت از مبدأ تا مقصد انحصار به داخل استان یا کشور ندارد، بلکه در حد بین المللی است.<BR>

 بودجه زیارت قطع نشده است

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن ناصری‌پور، در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ماه‌های پایانی دولت دهم و اینکه زمان کمی برای انجام خدمتش باقی مانده است، در خصوص برنامه‌هایش گفت: شهید رجایی مگر چند روز رئیس جمهور بود؟ امروز هم کسی اگر می‌خواهد بگوید که کارش درست است، می‌گوید من پیرو مکتب شهید رجایی هستم. زمان ما برای انجام کارها، بسیار کم است، ولی تمام برنامه‌هایی که در ذهن من نقش بسته، برنامه‌هایی است که لازم است و فعلاً از فکر دوستان دور است و ماندگار خواهد بود. مثلا تقویت موضوع میقات الرضا (ع).
وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم که باید برای سامان بخشی میقات الرضاها هزینه کرد تا سر و سامان یابد. اعتقاد اصلی این است که اینجا محلی برای آشنایی مردم با امام غریب، امام رضا(ع) است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با مدیر کل اوقاف خراسان رضوی در خصوص تقویت میقات الرضاها صحبت کرده‌ایم تا در سه ماه آخر سال کار اصلی را شروع کنیم؛ یعنی طلاب بیایند و مباحث فرهنگی را شروع کنند، نکات را بگوییم و سیستم را به این سمت ببریم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌ها، بحث تقویت زائران پیاده است، تصریح کرد: انشاءا... به زودی ستادی به نام ستاد هماهنگی امور زائران تشکیل خواهد شد. در این ستاد همه مسؤولان مربوطه حضور پیدا خواهند کرد و اشکالها و نظرهای خود را بیان کرده و به بحث خواهند گذاشت. طبیعی است که ما نمی‌توانیم به همه درخواستها پاسخ دهیم، در نتیجه خواسته‌ها را اولویت بندی خواهیم کرد.
حجت الاسلام ناصری پور در مثالی بیان کرد: من از مجموعه فرهنگی آستان قدس بازدید کردم و ملاحظه کردم که ما از نظر محتوا حتماً تا 10 سال آینده مشکلی نداریم؛ تبدیل این محتویات به موضوعات روز کار ماست. اینکه ما به عنوان متولیان بحث زیارت بتوانیم از این ظرفیت مناسب استفاده کنیم مهم است.
وی یادآور شد: از این هفته برای برنامه ریزی فعالیتها شروع می‌شود و طی چند روز آینده در یک نشست خبری برنامه‌ها اعلام خواهد شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به اینکه آیا بودجه زیارت متوقف شده است یا خیر، بیان کرد: بحث بودجه زیارت منتفی نشده، ما شرایط خاصی را در کشور داریم و میزانش به همان مقدار بودجه جاری کشور می‌آید.
وی همچنین به تبیین زیارت از مبدأ تا مقصد پرداخت و با بیان اینکه اگر ما دنبال این هستیم که زائر را از مبدأ نظارت و هدایت کنیم باید بتوانیم با کمک رسانه‌ها به منازل مردم راه پیدا کنیم، گفت: بحث زیارت از مبدأ تا مقصد انحصار به داخل استان یا کشور ندارد، بلکه در حد بین المللی است؛ ما یکی از مهمترین کارهایمان این است که بتوانیم زائر را از مبدأ هدایت کنیم و راهش این است که به منازل آنان ورود پیدا کنیم.
راه دیگر این است که بتوانیم بیشترین استفاده را از وسایلی که زائران را به مقصد می‌رساند، داشته باشیم، به عنوان مثال در هواپیما بروشور یا لوح فشرده بگذاریم و اقلام فرهنگی دیگری در وسایلی که زائران با آن به مشهد می‌آیند، قرار دهیم.
وی تأکید کرد: بحث زیارت از مبدأ تا مقصد نیاز به رسانه دارد، بدین معنا که رسانه سراسری باید در اختیار خراسان قرار گیرد و اگر میسر نیست، خود تهران این کار را انجام دهد.
حجت الاسلام ناصری پور نیز اشاره کرد: مشهد از معدود شهرهای زیارتی است که زیارت همراه کاروان در آن کمتر است، در حالی که در شهرهای زیارتی دیگر این گونه نیست؛ زیرا تعداد زائران، ساعت ورود و خروج و محل اسکان نیز مشخص است. بنابراین چون کاروان نیست، باید ابزاری را برای هدایت فراهم کرد.
وی ادامه داد: می‌توان زائران را در بحث زیارت همراه کاروانها تقویت کرد و حتماً این کار را انجام می‌دهیم، ولی این مسأله همه مردم را در بر نمی گیرد؛ اکنون 15 درصد با کاروان می‌آیند و آن موقع 35 درصد می‌شود.
وی با ذکر اینکه باید بتوانیم زیارت را برای زائر غنی کنیم تا مفهوم زیارت پرثمر شود، ادامه داد: به عنوان مثال باید طلاب در هتلها حضور داشته باشند که امور مرتبط با زیارت را به زائران آموزش دهند و مردم را با زوایای مختلف زیارت و دین آشنا کنند تا استفاده مطلوبی از زیارت داشته باشند؛ همچنین تورهای زیارتی یک روزه امامزاده های استان برگزار کنیم که اثر مطلوبی را خواهد گذاشت.
سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی متذکر شد: معتقدم نباید زائر امام رضا(ع) را به این سه چهار روزی که در مشهد است، محدود کرد؛ یک گروهی باید این زائران را در طول سال هدایت کنند و برای آنان برنامه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.