تحولات منطقه

مسؤول کمیته علمی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است که برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی و ترویجی در طول سال، موجب ارتقای کیفیت آثار علمی و توانمندتر شدن مخاطبان جشنواره قصه‌گویی شده است.

تأثیر قصه بر هویت بخشی به نوجوانان/ افزایش کیفیت آثار بخش علمی جشنواره قصه‌گویی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسؤول کمیته علمی بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره نقش کمیته علمی در برگزاری بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، اظهار کرد: فراخوان جشنواره بیست‌وچهارم در امتداد راهبردهای جشنواره دوره‌های پیشین با هدف توسعه و تعمیق فرهنگ قصه‌گویی و قصه‌پژوهی تنظیم، تهیه و در تابستان منتشر شد.

وی ادامه داد: ذیل این هدف کلی، اهداف ویژه‌ای نیز در بخش علمی جشنواره دنبال می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل بسترسازی برای انجام تحقیقات علمی و کاربردی متناسب با نیازهای جشنواره به قصد توسعه آن، حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی در راستای قصه‌گویی و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی داخلی است که بتوان از آنها در سیاست‌گذاری دوره‌های بعدی استفاده کرد.

سجادیان افزود: در بخش علمی جشنواره بیست‌ و چهارم، محورهای موضوعی نیز مطابق با شعار و محور موضوعی کل جشنواره البته کمی دقیق‌تر و جزئی‌تر تعیین شده است؛ برخی از این محورها شامل جایگاه قصه و قصه‌گویی در زندگی، تأثیر قصه بر هویت بخشی به کودکان و به‌ویژه نوجوانان و نقش قصه‌گویی در رشد شناختی کودکان است.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره حدود ۱۲۰ اثر در چهار قالب مقاله، جستارنویسی، رساله و پایان‌نامه و کتاب تا پایان مهر به دبیرخانه ارسال شد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، برای انتخاب هیأت داوران پس از بررسی‌های بسیار تلاش شد تا مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین اساتید را شناسایی و از آنها دعوت کنیم و خوشبختانه با موافقت دبیر جشنواره و بهره‌مندی از بانک اطلاعاتی موجود، این مهم به درستی انجام شد.

* آموزش قصه‌گویی از دل ارزش‌سنجی جشنواره

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این پرسش که «آیا تعداد شرکت‌کنندگان جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی تفاوت داشته است؟»، اظهار کرد: اگرچه شاهد رشد قابل‌توجه کمی نسبت به سال گذشته نیستیم اما ارتقای کیفیت آثار علمی بسیار امیدوارکننده است و خوشحالیم که برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست‌های علمی، تخصصی و ترویجی در طول سال، موجب تحقق اهداف و توانمندتر شدن مخاطبان بخش علمی جشنواره شده و این رشد مرهون علاقه‌مندی و تلاش بیشتر مخاطبان است.

وی درباره تفاوت این دوره از جشنواره با سال‌های پیش نیز توضیح داد: علاوه بر اضافه شدن بخش نوظهور و پر مخاطب جستارنویسی از دوره بیست‌وسوم، برنامه‌ریزی آموزشی حوزه قصه‌گویی امسال از دل ارزش‌سنجی جشنواره که همه ساله از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون صورت می‌گیرد، احصا شد؛ معمولا از نتایج این پژوهش برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دوره‌های بعدی استفاده می‌شود. بنابراین از ابتدای سال برای برگزاری آموزش‌های هدفمند به تفکیک قصه‌گویان، کارشناسان فرهنگی ناظر بر قصه‌گویی و حتی داوران قصه‌گویی، برنامه‌ریزی و اقدام شد.

سجادیان تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های بارز بخش علمی جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته، برگزاری آموزش ویژه داوران بود؛ در این خصوص پس از اینکه داوران در ۳۱ استان شناسایی و به ستاد معرفی و تأیید شدند، برای برگزاری یک آموزش حضوری پربار با بهره‌مندی از دانش و تجربه، مناسب‌ترین اساتید در شهریور اقدام شد و با هدف همگرایی و انسجام داوران در انتخاب قصه‌ها، سنجه‌های داوری برای آنها تشریح و تبیین شد و به شکل عملی نیز داوری اصولی را در خصوص انواع قصه‌ها تجربه کردند.

* برگزاری نمایشگاهی از آثار برتر پژوهشگران

مسؤول کمیته علمی بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: علاوه‌ براین، برگزاری نشست‌های علمی هم‌زمان با برگزاری جشنواره از مهم‌ترین برنامه‌هاست که بر اساس همان محورهای تعیین شده در مراحل استانی و منطقه‌ای، برنامه‌ریزی و برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شدند.

وی اضافه کرد: این روزها نیز در تدارک نشست‌های علمی برای بخش پایانی جشنواره در یزد هستیم و رویکردمان این است که بتوانیم پنل‌های علمی مرتبطی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و بومی استان یزد، دانشگاه‌ها و سایر مجامع علمی برگزار کنیم؛ امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نشست‌های پُرظرفیت، زمینه تعامل بیشتر کانون با دانشگاه‌ها را در آن منطقه فراهم کنیم.

سجادیان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در نظر است تا نمایشگاهی از آثار برتر پژوهشگران این دوره را در قالب یکی از بخش‌های جنبی جشنواره در شهر یزد برگزار کنیم. قرار است در این نمایشگاه، ۱۰ اثر نامزد در هر چهار بخش یعنی جستارنویسی، مقاله نویسی، کتاب و رساله و پایان‌نامه در قالب پوستر برای همه بازدیدکنندگان نمایش داده شود؛ همچنین ارائه آثار برگزیده رتبه‌های اول ازسوی خود پژوهشگران نیز در قالب نشست‌های ترویجی همزمان با برگزاری جشنواره در همان محل انجام خواهد شد.

وی افزود: این نشست‌های ترویجی بسیار پرظرفیت بوده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند از بیش از یک سال گذشته نشست‌های ترویجی دوبار در ماه برگزار می‌شود و هر روز به مخاطبان این بخش اضافه می‌شود، چرا که برترین آثار پژوهشی ویژه‌برنامه هفته پژوهش و به ویژه بخش علمی جشنواره قصه‌گویی دوره قبل از سوی علاقه‌مندان و با حضور و ارائه پژوهشگران و داوران مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد که این مهم درحقیقت یک آموزش موثر و مرتبط در این موضوع است؛ در نظر داریم تا سایر فعالیت‌های پژوهشی برتر نیز بعد از برگزاری جشنواره توسط پژوهشگران ارائه شود و جریان نشست‌های ترویجی همچنان تا پایان ادامه یابد.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.