خبر فوری

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز واکسیناسیون فلج اطفال، سرخک و کووید ۱۹ و غربالگری بیماری سل خبر داد و افزود: این طرح با اولویت سلامت هموطنان به دلیل همجواری با اتباع خارجی و همچنین رعایت کرامت و سلامت اتباع و پناهندگان خارجی اجرا می شود.

کمپین واکسیناسیون اتباع خارجی آغاز شد/۲۰ درصد از بیماران مسلول اتباع خارجی هستند

به گزارش خبرنگار قدس خراسان، سید جواد حسینی در نشست خبری امروز عنوان کرد: کمپین واکسیناسیون اتباع خارجی در درجه اول به منظور سلامت هموطنان که در ارتباط نزدیک با اتباع هستند و سپس به منظور سلامت اتباع خارجی که از نگاه انسانی و دینی ما وظیفه داریم سلامت آنها را مانند افراد ایرانی بررسی و حفظ کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۴ سویه کرونا که در جنوب آسیا وجود دارد در ایران نیز مشاهده شده است، گفت: روز گذشته ژاپن با ۴۵۰ فوتی رکورد فوتی های کرونا را از ابتدا زده است و ما باید منتظر پیک جدید در ۱۰ روز اول بهمن باشیم و با آمادگی می‌توان عوارض و تلفات آن را کمتر کرد.

وی گفت: کسانی که ۶ ماه از آخرین دوز واکسن گذشته، برای واکسیناسیون مراجعه کنند و مردم در فضای اتوبوس، مترو، هواپیما و فضاهای بسته ادارات حتما از ماسک استفاده کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گفت: در حال حاضر ۵ شهر در وضعیت زرد قرار دارد که نشان‌دهنده رو به وخامت هست و در هفته گذشته تعداد بیماران سرپایی و بستری افزایشی بوده است.
اطلاعات ۳۶۱ هزار تبعه خارجی در سامانه بهداشت درج شده است

حسینی بیان کرد: کسانی که از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند غربالگری بهداشتی و علایم تنفسی می شوند و در صورت داشتن علایم اجازه ورود داده نمی شود ولی تعداد قابل توجهی از آنان غیر رسمی وارد می شوند که نظارتی روی آنها نیست و ما مجبوریم برای سلامت آنها در شهرها اقداماتی انجام دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اطلاعات ۳۶۱ هزار نفر در سامانه بهداشت درج شده که مراقبت های بهداشتی آنان تحت کنترل بوده است و افرادی که جدید وارد شده‌اند هنوز شناسایی کامل نشده اند.

وی ۱۰ درصد کل کودکان خراسان رضوی را اتباع خارجی دانست که پوشش واکسن در بین آنها کمتر است‌ و افزود: طبق آمار در سال ۲۰۱۹ واکسیناسیون کودکان ایرانی ۹۷/۳ درصد و کودکان غیر ایرانی ۹۰/۵ درصد بوده است این رقم باید حداقل به ۹۵ درصد برسد تا موثر باشد.

حسینی عنوان کرد: واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان بدو تولد تا ۱۵ سال، واکسیناسیون سرخک برای کودکان ۹ ماه تا ۱۵ سال و واکسن کرونا برای تمامی افراد ۵ سال به بالا انجام می شود.

۵۰۰ هزار تبعه مجاز در خراسان رضوی داریم

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی بیان کرد: حاج قاسم سلیمانی حوزه امنیت ملی را تا مرزهای سوریه پیش برد و امنیت مردم را حفظ کرد و واکسیناسیون، امنیت مردم در مقابل بیماریهاست و سلامت مردم را در داخل مرزها حفظ می کند.

سید علی قاسمی بیان کرد: در مقاطع مختلف که ورود اتباع به شکل مجاز و غیرمجاز زیاد بوده است هیچ زمانی وضعیت سلامت به صورت بحرانی نشده است.

وی در خصوص دانش آموزان جدید اتباع گفت:دانش آموزان اتباع در زمان ثبت نام ملزم به تشکیل پرونده سلامت بودند.

مدیر کل اتباع استان بیان کرد: ۳۲۰ هزار نفر اتباع مجاز داریم، در تیرماه ۱۴۰۰ با ورود طالبان ۱۸۰ هزار تبعه بصورت مجاز و غیر مجاز وارد استان شدند و چالش ما در حال حاضر ارتباط و بهداشت با افراد جدید الورود است تا واکسیناسیون برای این دسته از اتباع انجام شود.

۲۰ درصد بیماران مبتلا به سل اتباع خارجی هستند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سل اتباع خارجی هستند و افرادی که جدیدالورود هستند باید در این زمینه شناسایی شوند تا بیماری گسترش پیدا نکند.

ناصر امینی گفت: تمامی افراد بالای ۱۲ سال گروه هدف در بیماری سل هستند و از اوایل بهمن ماه برای مناطقی که اتباع غیر ایرانی بیشتر ساکن هستند اقناع سازی اولیه صورت میگیرد تا به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: در دی ماه واکسیناسیون انجام می شود و دو نمونه خلط گرفته می شود و رادیو گرافی، درمان و ویزیت بصورت رایگان انجام خواهدشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درصد واکسن پولیو یا فلج اطفال در بین افراد ایرانی ۹۵ درصد و اتباع خارجی ۹۴/۲۵ درصد و MMR1 در بین ایرانی ها ۹۶ درصد و بین اتباع ۹۳ درصد و واکسن MMR2 که در ۱۸ ماهگی تلقیح می شود، بین ایرانی ها ۹۶ درصد و بین اتباع ۸۴ درصد است که اختلاف زیادی دارد.

وی در خصوص تعداد واکسیناسیون انجام شده از ابتدای هفته قبل که در استان انجام شده، گفت:۲۴ هزار و ۷۰۰ واکسن فلج اطفال، سرخک و کووید برای اتباع انجام شده که معادل ۲۰ درصد جمعیت ۵۰۰ هزار نفری اتباع هست و با اطلاع رسانی در بین اتباع می‌تواند این رقم افزایش پیدا کند.

کمپین واکسیناسیون و غربالگری بیماری سل از ابتدای دی ماه بین اتباع خارجی بصورت رایگان شروع شده است و تا بهمن ماه ادامه دارد.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.