برازیلیا، پایتخت برزیل شامگاه یکشنبه اوضاع ناآرامی را از سر گذراند. برای ساعاتی کنترل برخی ساختمان‌های دولتی به دست هواداران مردی افتاد که از او با عنوان «ترامپ برزیل» یاد می‌شود.

در سالگرد حمله به کنگره آمریکا هواداران «ترامپ برزیل» به ساختمان‌های دولتی یورش بردند

به گزارش قدس آنلاین، برازیلیا، پایتخت برزیل شامگاه یکشنبه اوضاع ناآرامی را از سر گذراند. برای ساعاتی کنترل برخی ساختمان‌های دولتی به دست هواداران مردی افتاد که از او با عنوان «ترامپ برزیل» یاد می‌شود. دو روز پس از ۶ژانویه، سالگرد حمله به کاپیتال هیل(ساختمان کنگره آمریکا)، این بار هزاران تن از طرفداران «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل با کپی از روی دست هواداران همنام سابق آمریکایی‌اش به کنگره هجوم بردند.

آن‌ها حفاظ‌های امنیتی اطراف کاخ «پلانالتو» را شکسته و با ورود به محوطه، ساختمان را به اشغال خود درآوردند. معترضان خشم خود را با شکستن شیشه‌ها، واژگونی اسباب و اثاثیه، ویران کردن آثار هنری و دزدیدن نسخه اصلی قانون اساسی که در سال۱۹۸۸ نوشته شده، نشان دادند. آشوبگران همچنین به کاخ ریاست‌جمهوری و دادگاه عالی حمله کردند.

تانک‌های ارتش به خیابان‌ها آمدند

بر اساس برآوردهای اولیه، حدود ۵هزار نفر در ناآرامی‌های برزیل شرکت داشتند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی نشان می‌دهد دولت برای مقابله با معترضان و آشوبگران، تانک‌های ارتش را روانه خیابان‌ها کرده است. گفته می‌شود در این ناآرامی‌ها، دست‌کم ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. مقامات اعلام کرده‌اند تا ۳۰ژانویه (۱۰ بهمن) در شهر برازیلیا (پایتخت برزیل)، «وضعیت اضطراری» برقرار است و با طراحان و عوامل اصلی این آشوب‌ها، به‌شدت برخورد خواهد شد. همچنین، دیوان عالی دستور داد شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و تیک‌تاک همرسانی هرگونه محتوای تحریک‌آمیز را که مردم را به انجام کودتا ترغیب می‌کند، ممنوع کنند.

این کشور آمریکای لاتین دست‌کم در ۴۰سال گذشته با چنین چالشی در برقراری دموکراسی روبه‌رو نبوده است. حوادث اخیر در حالی روی می‌دهد که کمتر از ۱۰روز پیش، «لولا داسیلوا» به عنوان رئیس‌جمهور جدید سرزمین قهوه و فوتبال سوگند یاد کرد. اما هواداران بولسونارو به عنوان بازنده انتخابات، هفته‌هاست علیه رقیب تظاهرات برگزار می‌کنند. آن‌ها که خواهان بازگشت رئیس‌جمهور پیشین به قدرت هستند راه‌ها را بسته، خودروها را آتش زده و بیرون ساختمان‌های نظامی تجمع کرده‌اند و از نیروهای مسلح خواسته‌اند مداخله کنند.

اما بولسونارو روز گذشته حمله هوادارانش به ساختمان کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری این کشور را محکوم کرد. وی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: گرچه تظاهرات مسالمت‌آمیز و قانونی بخشی از دموکراسی است، هجوم و غارت اماکن عمومی که امروز رخ داد و همچنین آنچه در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ توسط چپ‌ها انجام شد، ورای قانون و محکوم است.

وی پیشتر با ادعای تقلب، شکست در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده بود. وی هفته پیش و تنها ۴۸ ساعت پیش از پایان رسمی دوره ریاست‌جمهوری‌اش و آغاز به‌کار داسیلوا، به ایالت فلوریدای آمریکا که اکنون دونالد ترامپ در آن اقامت دارد رفت و انتظار می‌رود دست کم یک ماه در آمریکا بماند.

داسیلوا دیروز در نشست خبری پس از اتفاقات اخیر، ضمن متهم کردن بولسونارو گفت: «همه می‌دانند اظهارات و سخنرانی‌های پی‌درپی رئیس‌جمهور پیشین مسبب این وضعیت است». رئیس‌جمهور با اشاره به حضور بولسونارو در آمریکا افزود: «این نسل‌کش... از طریق شبکه‌های اجتماعی از میامی،(هوادارانش) را تشویق می‌کند». رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل اقدام جدید را حمله به دموکراسی خوانده و وعده داد شورشیان را مجازات کند.

رنگ و بوی آمریکایی و صهیونیستی شورش

برخی ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، حامیان بولسونارو را در حال شکستن شیشه‌های ساختمان کنگره ملی و بالا رفتن از دیوارها نشان می‌دهد؛ اتفاقاتی خشونت‌آمیز که یادآور شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و یورش حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره این کشور است. جالب آنجاست با اینکه بولسونارو به آمریکا گریخته و در نظر دارد برای فرار از محاکمه، به ایتالیا برود (وی تابعیت ایتالیا را دارد) اما واشنگتن در اقدامی نمایشی، حمله طرفدارانش به مراکز دولتی را محکوم کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در واکنشی دیرهنگام با انتشار پیامی نوشت: «حمله به دموکراسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در برزیل را محکوم می‌کنم. نهادهای دموکراتیک در برزیل حمایت کامل ما را دارا بوده و اراده مردم برزیل نباید دست‌کم گرفته شود. چشم‌انتظار همکاری با دولت داسیلوا هستم!» اسپانیا، اتحادیه اروپا و بسیاری از مقامات اتحادیه نیز اتفاقات اخیر را محکوم کرده‌اند. کشورهای مختلف آمریکای لاتین از جمله مکزیک، کلمبیا و شیلی هم ضمن محکومیت این اغتشاشات، از حکومت قانونی لولا داسیلوا حمایت کردند. «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم ناآرامی‌های جاری در برزیل را «کودتا» و «شورش نئوفاشیست‌ها» نامید. با وجود این، خواکین کاسترو و نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا، اتفاقات را با شورش ششم ژانویه در آمریکا مقایسه و خواستار بازگرداندن رئیس‌جمهور پیشین برزیل به کشورش شدند.

وی افزود: بولسونارو تحریک به شورش را از دفترچه آموزشی ترامپ مشق کرده است.

حمایت مقامات رسمی واشنگتن از داسیلوا در شرایطی صورت می‌گیرد که در دهه‌های گذشته، واشنگتن و شریکان اروپایی‌اش رفتاری غیردوستانه با دولت‌های چپ‌گرای آمریکای لاتین داشته‌اند. اما به نظر می‌آید در پی تحولات جهانی، این رویکرد تا حد زیادی تعدیل شده تا آنجا که برخی منابع آگاه به رویترز گفته‌اند به دلیل روابط خوب داسیلوا با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، انتظار می‌رود وی برای بهبود رابطه واشنگتن-کاراکاس میانجی‌گری کند. این در حالی است که انتشار ویدئوهایی از حضور حامیان ژائیر بولسونارو در شورش اخیر با پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا سر و صدای زیادی به پا کرده و از رنگ و بوی آمریکایی – صهیونیستی اعتراضات حکایت دارد.

خبرنگار: مهدی خالدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.