تحولات منطقه

به دنبال ورود اولین بخش از موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان موتوری شرکت ملی پست در ابتدای هفته جاری، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به بخشی از آثار و نتایج جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با موتورسیکلت‌های برقی گفت: برقی‌سازی ناوگان موتورسیکلت در قالب طرح سواپ (امکان تعویض باتری) برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود.

سالانه ۴۶ میلیون‌تومان صرفه‌جویی اقتصادی با جایگزینی هر دستگاه موتورسیکلت برقی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیدمحمدمهدی میرزائی قمی درباره ناوگان موتوری شرکت ملی پست اظهار کرد: تجهیز ناوگان موتوری شرکت ملی پست به موتورهای برقی، ضمن اثرات مثبت محیط زیستی با توجه به پیمایش بالا در سطح شهر می‌تواند به الگویی برای سایر دستگاه‌هایی تبدیل شود که خدمات آن‌ها مبتنی بر استفاده از ناوگان موتوری و تردد موتورسیکلت‌های در اختیار آن‌ها در سطح شهر است.

وی با اشاره به اینکه یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده معادل ۱۳ دستگاه خودروی بنزینی یورو ۵ آلاینده منتشر می‌کند، توضیح داد: سهم موتورسیکلت‌ها از حمل و نقل روزانه تهران در ساعات اوج ترافیک به ۱۳ درصد می‌رسد، در صورتی که بر اساس آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۲۱ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی هوای تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها است.

میرزائی قمی با بیان اینکه در سال گذشته فقط ۲۵۰ دستگاه موتورسیکلت - هفته‌ای پنج دستگاه - به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، تصریح کرد: این در شرایطی است که هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، سالیانه ۲۶۷ کیلوگرم آلاینده‌های گازی را در هوا منتشر می‌کند که جایگزینی آن با موتورسیکلت‌ برقی از انتشار این حجم از آلودگی در تهران جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه منافع اقتصادی حاصل از کاهش انتشار این میزان آلاینده در هوای تهران، از منظر سلامت سالانه ۳۰ میلیون تومان و در طول ۱۲ سال عمر مفید یک دستگاه موتورسیکلت برقی، ۳۶۰ میلیون تومان خواهد شد، گفت: با جایگزینی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری با موتورسیکلت برقی، سالانه ۶۰۰ لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود که معادل ریالی آن رقمی در حدود ۱۶ میلیون تومان در سال خواهد بود و به این ترتیب در طول ۱۲ سال عمر مفید یک دستگاه موتورسیکلت برقی، صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت معادل ۱۹۲ میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: به‌طور کلی جایگزینی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری با موتورسیکلت برقی سالانه ۴۶ میلیون تومان و در طول عمر مفید آن در مجموع ۵۵۲ میلیون تومان منافع اقتصادی در بر دارد.

میرزائی قمی در پایان با تأکید بر هدفگذاری مدیریت شهری برای کنترل و کاهش آلودگی هوا از طریق راهکارهای اجرایی که اقدام اخیر برای جایگزینی ناوگان موتوری شرکت ملی پست از جمله آنها است، خاطرنشان کرد: در صورت برقی شدن کل موتورسیکلت‌های تهران، غلظت ذرات معلق این کلان‌شهر در روزهای آلوده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.