اجلاس اکو

مردم شهرستان اقلید بر اساس یک سنت دیرینه شب اول اسفند دور هم جمع می‌شوند و با شعرخوانی و خاطره گویی شبی خاطره‌انگیز را به صرف هلیم مخصوص با هم می‌گذرانند و یلدای دوم را رقم می‌زنند.

چرا اقلیدی‌ها دو تا شب یلدا دارند؟ | دیشب یلدای دوم اقلیدی‌ها بود

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان اِقلید که به نام کلیل یا کلید فارس هم خوانده می شود یکی از شهرهای تاریخی و کوهستانی با آب هوای سرد و خشک در دامنه رشته کوه های زاگرس واقع در شمال استان فارس است.

یکی از رسومات و آیین های تاریخی این شهرستان آیین هلیم پزان یا حلیم پزان است که با تمام شدن بهمن ماه و در شب اول اسفند ماه برگزار می شود.

این آیین قدیمی بهانه ای است برای دور هم بودن خانواده ها و شکرگزاری از خداوند و همچنین ایجاد دلبستگی بیشتر و آماده شدن برای نوروز باستانی.

اما فلسفه این آیین ۲۵۰ ساله در این شهرستان خوش آب و هوا این است که به اعتقاد مردم، به این دلیل که شغل اکثر مردم اقلید کشاورزی بوده است روز اول اسفند ماه زمین آماده کشاورزی می شود و مردم با خوردن هلیم پر انرژی فعالیت خود را در باغ ها و مزارع شروع می کردند.

هلیم به واسطه موادی مثل گندم کامل که دارای فیبر است و سبوس دارد همچنین گوشت بدون چربی و روغن حیوانی مرغوب و دارچین و شکر یک غذای کامل و پر انرژی است که برای کسانی که فعالیت سنگین دارند به خصوص کشاورزان توصیه می شود.

در زمان قدیم اقلیدی‌ها اعتقاد داشتند که اگر به انجام این آیین نپردازند، سال جدید سال خوش یمنی نخواهد بود و بدشگونی را برای خانواده به همراه خواهد داشت.

و باور دیگری که در اعتقادات مردمان این شهرستان وجود دارد این است که در شب اول اسفند ماه اجاق و تنور خانه ها باید تا صبح روشن باشد تا سال پیش رو برایشان پر خیر و برکت شود.

در گذشته پخت این آش سنتی به این ترتیب بود که گندم را در ظرفی سنگی به نام جوغن یا هاون خرد می‌کردند و بعد از خرد شدن و خیس کردن گندم، مقداری گوشت به آن اضافه می‌کردند و در ظرفی سفالی به نام دودسته می‌ریختند و داخل تنور گلی که برای پخت نان هم از آن استفاده می‌شد قرار می‌دادند.

در گذشته پخت این آش سنتی به این ترتیب بود که گندم را در ظرفی سنگی به نام جوغن یا هاون خرد می‌کردند و بعد از خرد شدن و خیس کردن گندم، مقداری گوشت به آن اضافه می‌کردند و در ظرفی سفالی به نام دودسته می‌ریختند و داخل تنور گلی که برای پخت نان هم از آن استفاده می‌شد قرار می‌دادند.

امروزه در خانه‌های ویلایی و اعیان‌نشین که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند این سنت ادامه دارد اما بیشتر خانواده‌ها به روش‌های امروزی اقدام به طبخ هلیم اسفند می‌کنند.

بعد از پختن آش، با اضافه کردن روغن محلی و دارچین و شکر آن را سرو می‌کنند.

بزرگ‌ترها فلسفه‌ پخت این آش را این‌گونه اعلام می‌کنند: باتوجه به اینکه شغل اکثر مردم اقلید در گذشته کشاورزی بوده و اول اسفندماه کار کشاورز در اقلید آغاز می‌شده، مردم بر این اعتقاد بودند که باید کار در زمین‌های کشاورزی را با نیرو و قوت زیادتری شروع کنند؛ به‌همین خاطر از این آش استفاده می‌کردند.

به گفته‌ کارشناسان تغذیه، آش هلیم به خاطر داشتن موادی چون گندم کامل، گوشت و حبوبات همچنین دارچین و روغن خوب، دارای فیبر و سبوس و یک غذای کامل، مقوی و مغذی برای کسانی است که فعالیت‌های سنگین مخصوصاً کشاورزی را انجام می‌دهند.

پخت مراسم سنتی هلیم، موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز می‌شود.

هلیم همان هریسه است، به معنای غذایی که با گوشت و گندم پخته می‌شود و اگر جایی حلیم (بردبار) نوشته شده، غلط مصطلح است.

مراسم هلیم پزان در اقلید از جمله آثار دارای پرونده ناملموس استان است که پس از تصویب در شورای ثبت اداره کل فارس برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به سازمان مرکزی ارسال شد.

اگر چه این آیین قدیمی با سنت پخت قدیم کمرنگ شده است اما همچنان رسم هلیم پزان در خانواده ها جریان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.