۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 856676

مسئول گروه پیوند و فراهم آوری اعضا وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰۰ نفر در فهرست دریافت کلیه هستند و نزدیک به ۳۰مرکز پیوند کلیه در کشور مشغول به ارائه خدمت به بیماران هستند.

۱۸۰۰۰ نفر در صف پیوند کلیه هستند

ساناز دهقانی گفت: در حال حاضر تعداد بیماران تحت درمان در کشور ۳۷ هزار و ۱۹۵  نفر است که پیش بینی ها نشان می دهد سالیانه شش درصد افزایش داشته باشیم. سالیانه نیازمند به احداث ۳۰۰ تخت دیالیز و جایگزینی ۲۰۰دستگاه برای دیالیزهای فرسوده در کشور هستیم و به طور کلی کشور نیازمند  حدود ۵۰۰ دستگاه دیالیز است.

به گفته وی هزینه پیوند کلیه نسبت به دیالیز در طول پنج سال یک هفتم است. دیابت و فشار خون مهم ترین علت نارسایی کلیه در بین افراد در دنیا است. تا الان پیوند کلیه برای  بیش از ۵۰ هزار بیمار انجام شده است که ۳۸ هزار و ۹۰۰نفر از اهدا کننده زنده و ۱۵ هزار و ۲۶۳ نفر از اهدا کننده مرگ مغزی، کلیه گرفته اند.

او بیان کرد: در طول چند سال اخیر پیوند های کلیه از اهدا کننده مرگ مغزی نسبت به فرد اهدا کننده کلیه فرد زنده پیشی گرفته و ۶۰درصد از اهدای کلیه ها از افرادی بوده که دچار مرگ مغزی شده بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۰۰۰ نفر در فهرست دریافت کلیه هستند و نزدیک به ۳۰مرکز پیوند کلیه در کشور مشغول به ارائه خدمت به بیماران هستند و بیشترین زمان انتظار برای دریافت کلیه گروه خونی  O و کم ترین زمان برای گروه خونیAB است.

 مشکلات بیماران کلیوی نبود ارگان است و دیالیز هفته ای سه بار باید انجام شود که سبب شده فرد از زندگی و کار معمول عقب بیفتد، اما بیماران چند ماه پس از پیوند به زندگی عادی خود بر می گرند و از لحاظ اقتصادی و روانی ، پیوند بسیار مثبت ارزیابی شده است.

او گفت: شاخص تعداد پیوند کلیه در سال ۲۰۲۰ کشورمان در رتبه ۳۸ دنیا قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.