سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مراتع استان ضروری است زیرا ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد دام‌ها یکی از مهمترین عوامل تخریب منابع طبیعی و مراتع است.

جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مراتع لرستان

به گزارش قدس آنلاین،  حسین میرزایی روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی جلوگیری از ورود دامداران کوچ رو که با حضور نماینده حوزه ولی فقیه، معاونین، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان خرم آباد و روسای ستادی در اداره کل منابع طبیعی استان برگزار شد گفت: چرای بی رویه در کنار خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب از مهم‌ترین دلایل تخریب مراتع بشمار می رود.

وی بیان کرد: زمان ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به‌عنوان سه موضوع مهم در حوزه مدیریت چرای دام در مراتع است.برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر باید زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای توزیع نهاده، آب و خدمات‌رسانی به عشایر در استان‌های مبدأ توسط دستگاه های اجرایی ذیربط با استفاده از ظرفیت تعاونی ها و تشکل‌های عشایری انجام شود.

میرزایی اظهار کرد: چرای زودهنگام، رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام از مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع باعث کاهش تولید علوفه، از بین رفتن ترکیب پوششی خاک، از بین رفتن گونه‌های درجه یک و هجوم گونه‌های مهاجم، سفت و فشرده شدن خاک، افزایش فرسایش خاک، افزایش روان‌آب و هدر رفت خاک می‌شود.

وی عنوان کرد: برگزاری کلاس آموزشی و توجیه کردن دامدارن نسبت به پیامدها و مشکلات کوچ زود هنگام در مراتع ییلاقی، اضافه کردن تیم‌ها در ورودی ها و گلوگاه های استان، ضرورت هماهنگی با دادستان و سایر مقامات قضایی و جلب همکاری نیروی انتظامی را جهت پشتیبانی کامل از این برنامه ضروری دانست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.