به گزارش قدس آنلاین، نشست مشترک اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری با حضور آیت الله دژکام در باغ جهان نمای شیراز برگزار گردید.
آیت الله دژکام در ابتدای این نشست ضمن تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ان شاالله همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند امسال، سال شیرینی برای همه مردم ایران و همه کسانی که نوروز را گرامی می دارند باشد و ما هم از شادی مردم شاد باشیم، از خدا می خواهم که عبادات همه عزیزان مطلوب و آنچه که انجام می دهیم مورد رضای پروردگار باشد.
وی افزود: خداوند متعال در آیه ۶۱ سوره هود می فرماید "هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا"، او خدایی است که شما را از زمین بیافرید و برای عمارت و آباد ساختن آن برگماشت.
آیت الله دژکام بیان داشت: پروژه هایی که شهرداری در دهه فجر کلنگ زنی یا افتتاح کرد در راستای آباد کردن زمین است.
وی ادامه داد: شیراز در بین شهرهای جهان اسمی در آبادی داشته و دارد که بایستی مراقب باشیم در شیراز بودن و مسؤولیت گرفتن یک بار مضاعف است و مثل هر جای دیگری نیست و ممکن است جاهای دیگر معمولی باشند ولی شیراز شهری است که حرف برای آبادی در دنیا داشته است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: نزدیک به ۸۰۰ سال است که در تاریخ از باغ های شیراز اسم می برند و اینکه می گوییم شیراز حرف دارد بیخود به شیراز افتخار نمی کنیم. طبیعتا اگر ما در جایی هستیم که برای بشریت در آبادی و آبادانی حرف داشته است باید دقت کنیم که امروز چه می کنیم و برای فردا چه می خواهیم بگذاریم؟
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری استان فارس و شهر شیراز گفت: هر گردشگری که به شیراز می آید شیراز را در گذشته تاریخی می بیند اما امروزِ شیراز برای نشان دادن چه دارد؟ این سوالی است که مطرح است.آیا ما ادامه دهنده راه همان شیرازی ها و همان فارسی ها هستیم؟
در عرصه هنر حرف های بسیار خوبی برای گفتن داریم
دژکام افزود: بنده مطمئن هستم در عرصه هنر حرف های بسیار خوبی داریم اما هنوز جای اینکه یک نماد باشد خالی است یعنی نمادی از دوره معاصر خودمان و شیراز معاصر را تا به امروز طراحی نکردیم. به عنوان مثال در کشورهای شرق که امروزه مرکز گردشگری در دنیا شده اند مسجد آبی مالزی کار قرن جدید است و آنها قبلا حرفی برای گفتن نداشتند ولی شیراز قبلا شهر بوده و امروز شهرها زیاد شده است و این شهرها برای دوره معاصر حرف هایی به میدان آورده اند و ما نیز متناسب با گذشته تاریخی خود باید حرف هایی برای آینده بزنیم.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: یک بعد از آبادی که مربوط به ساخت و ساز و ساختمان و به اصطلاح امکانات شهری است و همت عالی کرده اید و بودجه امسال شهرداری نشان می دهد که به این سمت حرکت می کنیم و خدا هم کمک می دهد و پروژه های عمرانی با جدیت دنبال می شود.از طرفی ان شاالله به عنوان نماد شیراز دوره اسلامی هم یک طراحی خوبی خواهیم داشت و به دنیا نشان می دهیم که شیرازی ها خوب طراحی می کنند و می سازند و زیبا تحویل می دهند.
وی ادامه داد: اما نکته دیگر این است که شهر آباد به صرف امکانات عمرانی به معنای خاصش که ساخت و ساز است شکل نمی گیرد.آبادی را از نگاه های مختلفی باید ببینیم.یکی از جهات آبادی شهر که الحمدالله شهرداری هم شروع کرده این است که خانه های خدا در آن آباد باشد و بحث مسجد محوری مطرح است که تلاش خوبی برای آن انجام می گیرد. اما خود مسجد چطور آباد می شود؟خیلی اوقات ساختمان مسجد مدنظر قرار می گیرد در حالیکه نمازخوان مسجد است که سبب آبادی می شود.
دژکام تصریح کرد: در آیه ۱۸ سوره توبه خدا می فرماید" إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ" یعنی دل زنده شهر زنده را به وجود می آورد.این شعر را همه بلد هستید که "گرچه زنده رود آب حیات است ... ولی شیراز ما از اصفهان به" شیراز دل های زنده در آن اوج را نشان می دهند.حافظ و سعدی به زنده دلی معروف بودند و این زنده دلی را به عنوان یک ویژگی این شهر باید پاس بداریم.
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه فرهنگ در زندگی فردی و اجتماتعی افراد و جوامع تصریح کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری باید فرهنگ مربوط به شهرمان و این زنده دلی و حال معنوی را پاس بدارد.اگر در شهر قدم بزنید آن حس و حال را که از قدیم داشته امروز هم دارد و باید آن را رشد دهیم.
به گفته آیت الله دژکام نباید فراموش کنیم که مدیریت چنین شهری به ما سپرده می شود که هر گردشگری که همه جای دنیا را هم که بگردد بگوید هیچ کجا شیراز نمی شود چون شیراز این حال را دارد وگرنه ساختمان های زیباتر و برافراشته تر، از ساختمان های شیراز در جای جای دنیا وجود دارد یا کاشی کاری به معنایی که در شهرهای دیگر هست اینجا نمی بینید ولی یک چیزی در مساجد تاریخی این شهر هست که ملت را از داخل و خارج کشور به اینجا می کشاند.آن حالی که اینجا داشتند و زنده دل ها، آن آبادی واقعی است.
امام جمعه شیراز بیان داشت: حضرت جبرئیل فرموده شب ها از آسمان به زمین نگاه می کنیم و خانه هایی نورانی است.جایی که قرآن خوانده می شود، نماز شب خوانده می شود نور می دهد و در این ماه که ماه نزول قرآن است در این شهر خانه های نورانی بسیار است در حالیکه خیلی پیدا نیست اما باورمان نشود که چهره شهر را چیز دیگری نشان دهند. این ها را ضایع نکنید.شهر باید آباد باشد و این خواسته خداست و آبادی شیراز از جهات فیزیکی و معماری که شروع می شود در این قسمت اوج می گیرد و جلوه معنویت دل حافظ ها و سعدی ها هست که جاذبه دارد و باید تلاش کنیم نه تنها محفوظ بماند بلکه افزایش یابد.
صرفا تولید کننده نباشیم بلکه باید صادرکننده هم باشیم
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس خاطرنشان کرد: در روزهای اول سال تعمدا به بافت تاریخی شهر رفتم چون بالاخره وظایفی به عهده داریم.وقتی گردشگران و مهمان های این شهر به زادگاه خود برمی گردند باید از فرهنگ و معنویت شیراز چیزی توشه راه داشته باشند.
وی افزود: اگر کار غیر فرهنگی زیاد شده است خود شیراز باید فکری برای این قضیه کند چون رهبری فرمود شما قله فرهنگ هستید البته خیلی کارهای پاکیزه ای امسال انجام شد که در چهارچوب کاملا فرهنگی و مبادی آداب بود.آداب را نباید به بهانه اینکه طرف مقابل بی ادبی می کند زمین بگذاریم.
دژکام در ادامه یادآور شد: آبادی فقط در بحث ساخت و ساز نیست و آباد وقتی است که آدم هایی متناسب با این ساخت و ساز تربیت کنیم و روی محور فرهنگ شهروندی که جناب شهردار هم تاکید دارند جا دارد کار کنیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر فرهنگ خاص دینی و اسلامی ما فرهنگ شهروندی هم بسیار مهم است برای اینکه همه مهمانان ما مسلمان نیستند اما چهارچوب فرهنگ شهروندی را باید بدانیم و آنها هم مراعات کنند.چهارچوب دارد و نمی شود هر کاری دلشان خواست انجام دهند و دیدگاه خود را به ما تحمیل کنند.در آن چهارچوب کار کنیم که ظرفیت های خوبی موجود است و در حیطه فرهنگ خاص ایرانی اسلامی حرف های ارزشمندی شما در شیراز دارید که ان شاالله همه با هم کمک می دهیم تا به نتایج مطلوب برسیم.
گروه های قرآنی باید به میدان بیایند
نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان گفت: به نظر می رسد در قسمت هایی از کار هم گروه های قرآنی باید به میدان بیایند.در کار قرآن آداب گذشته را فراموش نکنیم و دست کم نگیریم در حالی که همین هاست که بچه ها را علاقه مند می کند یعنی آیین هایی که در ابتدای شروع قرآن و در پایان ختم قرآن انجام می شود را انجام دهیم چون با همین آیین ها کودکان حس می گیرند و در ذهنشان می ماند و اینگونه به نسل بعد منتقل می شود و به این آیین ها احترام بگذاریم، تجلیل کنیم و ان شالله رشد دهیم که تولیدات این دوره جدید تمدن ایرانی و اسلامی ما به ذخیره قبلی اضافه شود.
نظر شما