به گزارش قدس خراسان، مراسم سالگرد شهدای حمله تروریستی حرم مطهر رضوی و یادبود شهدای مدافع حرم و امنیت مشهد مقدس، امشب در حسینیه امام خمینی مشهد با استقبال گسترده مردم شهیدپرور و انقلابی مشهد برگزار شد. در این مراسم آیت الله علم الهدی ضمن تقدیر از حضور مردم انقلابی عنوان کرد: این تلاش شما برای تکریم مقام شهدا، کمترین نتیجهاش پایداری فرهنگ ایثار و مقاومت است. این حادثه ناگوار که در سال گذشته در حرم مطهر رضوی رخ داد درواقع سه شهید داشت که دو نفر آن به شهادت رسیدند و نفر سوم به عنوان شهید زنده، در تداوم عرصه خدمت و روحانیت باقی ماند. این حرکت نمایشگر ددصفتی هر جریانی است که مقابل اهل بیت قیام کند.
وی افزود: خداوند در قرآن میفرمایند به افرادی که در راه خدا کشته شدهاند، مرده نگویید، بلکه زندهاند و شما زندگی و حیات آنها را درک نمیکنید. اما این چه رازی در حیات شهداست که ما درک نمیکنیم؟ آیا منظور زندگی بهشتی شهدا نزد پروردگار است که ما آن را تشخیص نمیدهیم؟ آیا منظور خداوند در این آیه این است که نعمات بهشتی این شهدا رادرک نمیکنیم؟ اما این یک مساله بدیهی است و مقصود این آیه چیز دیگری است. خداوند در قرآن از بهشت و عرصه آخرت بسیار سخن میگوید و نعمات بهشتی را مطرح میکند اما در برابر هیچکدام از این نعمات، نسبت بیدرکی به ما نداده است. چراکه این مساله بدیهی است و طبیعی است که این کیفیت را درک نکنیم. اما در مورد شهید گفته میشود که ما زنده بودن شهید را که یک واقعیت قابل درک است نمیفهمیم. این زنده بودن فارغ از زندگی بهشتی و اخروی شهید است. درواقع یعنی یک زندگی و حیاتی برای شهید درحال حاضر وجود دارد که ما قادر به درک آن نیستیم.
توجه ویژه به بُعد مبارزات فرهنگی شهیدان اصلانی و دارایی
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه تصریح کرد: قاموس زندگی این دو شهید را اگر به نظر بیاورید خواهید فهمید که انسانهای موثری از نظر فرهنگی، تربیتی، امدادی و جهادی به خصوص در حاشیه شهر بودند. شما تنها خدمات امدادی این دو شهید را در منطقه سیدی و طرق شاهد بودید، درحالی که این دو عزیز نقش مهمی در جهاد در راه خدا و مبارزه با دشمنان ولایت اهل بیت داشتند. این دو تلاش بسیار و مبارزات زیادی داشتند تا نگذارند زندگی مردم این مناطق مورد سواستفاده جریانهای انحرافی قرار بگیرد. اینها مبارزات فرهنگی بسیاری برای حفظ روحیه ولایی مردم داشتند.
آیت الله علم الهدی مطرح کرد: دستگاههای امنیتی معتقدند حمله تروریستی صورت گرفته یک حمله کور بود. البته من این مساله را قبول ندارم. این فرد نابهکار پیش از این به سراغ روحانیون دیگری نیز رفته بود و دست به کار نشده بود. این سه تن از نظر آن قاتل نابهکار نشانه گرفته شده بودند و نمیتوان این اقدام را یک حمله تروریستی کور دانست و گفت که قاتل شناختی نسبت به اینها نداشته است.
وی افزود: خصوصیات آن حیاتی که خداوند میفرمایند ما درک نمیکنیم، ابن است که خاطره و یاداوری زندگی این شهدا مشخص کننده یک جریان تکلیفی و تکلیفمداری در عرصه خدمت است. نشانگر این موقعیت است که بدانیم در عرصه خدمت تا کجا باید رفت و در مقام پایداری در برابر دشمن و حفظ فرهنگ ولایی تا کجا باید مبارزه کرد؟ تا جایی که انسان نشانهدار بشود و دشمن خدا با فجیعترین وضع او را از پای درآورد و او نیز با وجود همه خطرات بایستد و مبارزه کند.
هجوم دشمن به دین خدا
آیتالله علمالهدی ادامه داد: موقعیت ما در دنیای اسلام موقعیت بسیار حساسی است. بعد از بعثت پیامبر، تا به حال، هیچ کجا به اندازه الان دین خدا و پیامبر مورد تهاجم نبوده است. تمام دشمنان دست به یکی کردهاند تا اسلام را براندازی کنند. چراکه این اسلام از چهاردیواری مساجد بیرون آمد و در راس محاسبات سیاسی قرار گرفت. این اسلام تمام معادلات استکبار را از بین برد و معادله تازهای ایجاد کرد. با وجود چنین اسلامی هیچ جریان استکباری نمیتواند مراحل و مقامات جهانخواری خود را ادامه بدهد. امروز کفر جهانی برای یک براندازی جهانی بسیج شده وتنها یک جبهه در برابر تمام تهاجمات قرار دارد و آن هم جبهه اسلامی است که متعلق به همه مردم است که در این جبهه محکم ایستادید و باید مقاومت کنید.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن دعا برای شادی روح شهدا بیان کرد: حیات ویژهای که خداوند در قرآن فرمودند، درواقع همین اثربخشی شهید در احیا و ترییت جریان ایثارگری و احیای دین در هر شرطی از شرایط است. خاطره شهید به انسانها آموزش میدهد. بعد از یکسال میتوانیم تصویر کنیم که این دو در ناز و نعمت، عالیترین زندگیها را در بهشت دارند و دشمن هم با همه ذلت مورد انتقام قرار گرفت و برای همیشه به یک نکبت ابدی در دوزخ نائل شد. اما تکلیف ما چیست؟ تکلیف ما فقط برگزاری یادواره و افتخار به یاد و نام آنهاست؟ نه برادران و خواهران! مساله شهادت امروز به نقطهای رسیده است که دیگر مرد و زن نمیشناسد. پیر و جوان، عالم و جاهل، کوچک و بزرگ در این جبهه عضوند و باید فداکارای کنند و در عرصه ایثار بمانند. این آموزه زندگی شهید است که خداوند به آن اشاره میکند. اگر قرار باشد این آموزه را فرا بگیریم، یک شهید برای ما بس است تا مسیر اعتلا و حفظ اسلام و انقلاب را در زندگی ما حفظ کند. چه رسد به اینکه ما شاهد شهادتهای مختلف هستیم. تکلیف و مسوولیت شهدا همچنان باقی است.
وی افزود: زمانی فکر میکردیم با پایان دفاع مقدس سفره شهادت بسته شده اما دفاع از حرم به ما ثابت کرد که سفره شهادت جمع شدنی نیست. شهادت ایثارگرانی نظیر شهیدان اصلانی و دارایی، و شهدای امنیت به ما ثابت کرد که نعمت شهادت در جامعه به هیچ جریانی منحصر نیست. سفرهای است که به عنوان نعمت الهی بر ما پهن شده و در هر شرایطی میتوانیم از آن بهره ببریم. منتهی اگر عزیزانی مثل این دو شهید از بین ما رفتند، فراموش نکنید که مسولیت و تکلیف آنها همچنان پابرجاست برای عزیزانی که جای آنها را جبران کنند. امیدواریم که خداوند به ما این توفیق را بدهد تا به عنوان وارث شهدا، پرچم شهدا را بلند کنیم و تا ان جا که آنها فداکاری کردند ما نیز تا اخرین نقطه مسیر را طی کنیم.
علمالهدی بیان کرد: انسان وقتی فاجعه شهادت این دو عزیز را میبیند، به این فکر میافتد که وقتی انسان خادم اهل البیت(ع)شود، روزی هم که بخواهد به فیض شهادت برسد، شهادتی مشابه اولیا خدا خواهد داشت. شهیدی که با اخلاص خدمت کرده و شهادت مزد اخلاص اوست، شهادتی همرنگ شهادت اولیا و بزرگان خواهد داشت. شهادت این دو عزیز به شکلی فجیع و مصیبتباری صورت گرفت. دشمن به صورت یک درنده بیرحم به آنها حمله کرد، رنگ این شهادت را فقط میتوان در کربلا و در روز عاشورا پیدا کرد. مناظر شهادت شهدای کربلا، همین منظرهای بود که این دو شهید در منظر امام هشتم پیدا کردند.
خبرنگار: محدثه مودی
نظر شما