به گزارش قدس خراسان، سید مهدی امامی میبدی، صبح یکشنبه ۲۰ فروردین ماه در نشست خبری روایت شهر اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش مسافر داشتهایم و میزان وسیله نقلیه اتوبوس، مینی بوس و تاکسی برون شهری نیز ۱۵درصد افزایش داشته است.
طبق گفته سرپرست پایانههای مسافربری شهرداری مشهد، ۶۰ درصد سفرها مربوط به پایانه مسافربری امام رضا (ع) است و بیشترین تردد در ۱۰سال اخیر مربوط به ۱۳۹۳ با ۲۵ میلیون مسافر است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون ۳۶۱ هزار مسافر خدمت رسانی به وسیله اتوبوس، مینی بوس و خودروهای برون شهری بوده است. ۶۰ درصد کلیه ترددها از پایانه امام رضا و ۱۲ درصد از طریق پایانه راه ابریشم بوده است.
امامی میبدی از خدمات رایگان به حدود ۵ هزار نفر افراد درراه مانده خبر داد و گفت: هدف ما در پایانه، راحتی زائران و در دسترس بودن خدمات و امکانات است، به همین منظور، جهت رفاه حال زائران و مسافران اکیپ های مختلفی در ایام نوروز در پایانه ها مستقر شدند.
سرپرست پایانههای مسافربری شهرداری مشهد متذکر شد: : تا ۵ ماه آینده نیز انبار توشه پایانه مسافربری جابجا خواهد شد و پروژه ساماندهی ایستگاه سوار حافظ نیز در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: به صورت میانگین ۴۰ تا ۵۰هزار نفر در طول روز در پایانه مسافربری امام رضا(ع) جابهجا میشوند که تقریبا دو برابر ورزشگاه امام رضا (ع) است.
امامی میبدی عنوان کرد: در سال جاری جلوخان و ساختمان توسعه پایانه مسافربری امام رضا(ع) به بهرهبرداری خواهد رسید و همچنین پایانه غرب باهماهنگی قطار شهری، اتوبوسرانی و ... درحال انجام است که تحویل زمین آن امسال انجام خواهد شد. این پایانه داخل حریم مشهد و در بلوار مهدیه قرار دارد.
ظرفیت پایانه امام رضا(ع) در حال تکمیل است
سرپرست سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد با اذعان بر اینکه ایستگاه سوار میثاق در شأن زائران و مسافران نیست، گفت: در عین حال با حداقل امکانات سعی کردیم آنجا را حفظ کنیم و تلاش میکنیم پایانه غرب را سریعتر آماده کنیم تا بار زیادی را از پایانه امام رضا(ع) بردارد.
وی خاطرنشان کرد: رزرو بلیت مربوط به راهداری است و شهروندان برای دریافت بلیت میتوانند از وبسایتهای فروش بلیت استفاده کنند. تاکنون مورد خاص و حادی را برای صدور بلیت در پایانه شاهد نبودیم.
امامی میبدی با اشاره به اینکه مساله آلودگی مسئله بسیار مهمی است، از حذف توقفهای طولانیمدت و افزایش هزینه ها جهت کوتاه کردن توقف ها خبر داد.
سرپرست سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد تصریح کرد: ظرفیت ناوگان پایانه امام رضا(ع) در حد اشباع است و روزانه تا ۱۰۰ هزار لیتر سوخت مصرف میشود و ظرفیت پایانه نیز ۱۰۰هزار نفر است.
وی ادامه داد: هر سال برای استقبال از بهار برنامههای ویژه تدارک دیده میشود، امسال نیز ۱۲جلسه برگزار شد و مراکز اسکان برای ۵۰۰نفر آماده شد. سالنی برای پذیرش ۴۰۰ نفر نیز در اختیار داشتیم.
امامی میبدی در ادامه بیان کرد: دورههای آموزشی فرهنگ میزبانی برای ۲۰۰ نفر به مدت ۲۴۰۰نفرساعت، دوره آموزشی برای ۱۰۰نفر و دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر نیز برگزار شد.
آمادهسازی فضای اسکان اضطراری برای ۵۰۰ نفر در پایانههای مسافربری
طبق گفته سرپرست سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد، رنگ امیزی حدود ۱۰ هزار مترمربع، ضدعفونی، شستوشو، کاشت گیاه و نصب بنرهای اطلاعرسانی، نورپردازی، راهاندازی المان حبابساز، برپایی پنج سفره هفتسین در کلیه پایانهها، سرویسدهی بیش از ۸۰ هزار نفر در ایستگاه استقبال از زائر، نصب المان پناهم بده، نصب المان ایوان سلام، میز خدمت اطلاعات و پلیس، برگزاری ۱۵مورد تئاتر خیابانی و پرفورمنس از جمله اقدامات این سازمان در نوروز امسال است.
وی در ادامه گفت: امکان برقراری تعامل بین پایانهها که در گذشته جزو نقطه ضعفها بود، فراهم شده است. با هماهنگی آستان قدس توانستیم بستههای متبرک را برای زائران تهیه کنیم و طی دو شب غذای متبرک برای ۴هزار نفر توزیع شد تا خاطره خوبی برای زائران بسازیم.
امامی میبدی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران با بیان اینکه ۸۲۰میلیون تومان هزینه خدمات خودرویی ماست، ادامه داد:سیاست شهرداری درخصوص خودروهایی که مربوط به شهرداری است، این است که خودروها را از رده خارج کند، زیرا هزینه زیادی برای شهر داشت.
نظر شما