به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، مسعود فیروزی اظهار کرد: تمامی فعالیتهای مبتنی بر مناسبسازی محیط و اماکن شهری در یک صفت مشترکند و آن هم مفهوم مساویسازی فرصتها و احیاء زندگی دوباره افراد دارای ناتوانی با تأکید بر حقوق انسانی بهعنوان یک حق الناس است. بنابراین پرداختن به این موضوع فنی، بعدی مقدس و معنوی داشته و با هم بودن و در کنار هم بودن از پیامدهای آن است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح تحول دسترسپذیری بر پایه سند تحول دولت مردمی، گامی است مهم در جهت تحقق اصل ۲۰ قانون اساسی که مطابق آن همه افراد ملت اعم از زن و مرد بهصورت یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
وی با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی استان طرح تحول دسترسپذیری را تهیه و بهدلیل اهمیت موضوع با موافقت استاندار بهعنوان یکی از محورهای سند تحول استان قرار داده است، گفت: هدف عملیاتی این طرح رفع مشکلات دسترسپذیری محیط شهری جهت توانخواهان در هفت شهر بزرگ استان خراسان رضوی یعنی شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربتحیدریه و تربت جام میباشد.
فیروزی افزود: مناسب سازی اماکن و معابر سطح شهرها و روستاها در ظاهر امری عمرانی و معماری تلقی می شود اما در اصل باعث میشود تا جمع زیادی به رغم برخورداری از شایستگیهای فردی با ناتوانی در ورود آسان به اجتماع همواره نیازمند حمایت دولتها، نهادهای حمایتی و مؤسسات نیکوکاری باشند و همین امر خسارات اجتماعی و اقتصادی عظیمی بر کشور وارد خواهد کرد. مفهوم مناسبسازی محیط در چند دهه گذشته، به مرور تحول یافته و دامنه شمول بیشتری پیدا کرده است. این مفهوم در ابتدا مترادف با رفع موانع فیزیکی در محیط ساخته شده و محیط بدون مانع به کار گرفته میشد؛ اما به تدریج موضوع طراحی همه شمول مطرح شد که مفهوم مناسبسازی را بسیار گسترش داد و مسائلی نظیر راحتی دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، ورودیهای یکسان مناسب برای همه، نصب انواع راهنماهای صوتی، تصویری، لمسی و طراحی اجزای ساختمان برای استفاده همه مردم، فارغ از میزان توانایی یا محدودیت آنها را شامل شد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص برخی از موضوعات و اهداف طرح تحول دسترسپذیری گفت: مطابق این سند کلیه وزارتخانهها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها، اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی بهنحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهرهمندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد و موظفند جهت دسترسی و بهرهمندی افراد دارای معلولیت، ساختمانها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه مصوب سالانه خود مناسبسازی نمایند. وحدت رویه در رعایت و اجرای قوانین مرتبط با دسترسپذیری در هنگام صدور پروانهها، مجوزها توسط دستگاههای متولی نظیر سازمان نظام مهندسی، شهرداری، نوسازی مدارس، علوم پزشکی و... نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: مناسبسازی حملونقل عمومی نظیر اتوبوسها، تاکسیهای درون شهری، مناسبسازی مراکز درمانی نظیر کلینیکها، درمانگاهها، آزمایشگاهها، داروخانهها، مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاهها، ادارات دولتی، بانکها و اماکن عمومی نظیر سالن ورزشی، مجتمعهای تجاری، فروشگاه زنجیرهای و... مطابق این سند در دستور کار قرار گرفته است.
فیروزی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالشهای مناسبسازی این است که تامین بودجه مناسبسازی دستگاهها به عهده خود آن دستگاه یا نهاد گذاشته شده است، گفت: دستگاهها یا بودجه مناسب در اختیار ندارند یا منابع بودجه مناسبسازی را صرف سایر اموری می¬کنند که ضروریتر میدانند. بهتر است بودجه مناسبسازی هر دستگاه از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: موضوع مناسبسازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد. جایی که مناسبسازی انجام میشود امکان و شرایط برای خوداتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان نیز فراهم خواهد شد و افزایش اعتماد به نفس آنها را در پی خواهد داشت. امکان حضور، ظهور و بروز توانمندیهای آنها، ارتباط و تعامل موثر با جامعه و... بیشتر فراهم خواهد شد و این در نهایت یعنی دستیابی به توسعه همهجانبه.
نظر شما