رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن گفت: کشت گیاهان دارویی از جمله بومادران، استخودوس، زوفا، کما، آنغوزه، باریجه و آویشن کوهی و... به وفور در سطح ۱۲۰ هزار هکتار از مراتع بردسکن پراکنده هستند.  

اختصاص ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی بردسکن به کشت گیاهان دارویی

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن، حمیدرضا اقبالی اظهار کرد: مراتع شهرستان گنجینه ای از گیاهان دارویی را در دل خود جای داده است که باید در حفظ، حراست و توسعه این گیاهان ارزشمند تلاش کرد. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن افزود: مراتع شهرستان بردسکن از لحاظ اقلیمی، خاکشناسی و فیزیوگرافی شرایط مناسبی برای رشد و پرورش گیاهان دارویی فراهم کرده که با توجه به بارندگی های اخیر و مهیا شدن شرایط، گیاهان دارویی از جمله بومادران، استخودوس، زوفا، کما ، آنغوزه، باریجه و آویشن کوهی و... به وفور در  سطح ۱۲۰ هزار هکتار از مراتع بردسکن پراکنده هستند.  

وی ادامه داد : با توجه به وجود پتانسیل مطلوب از نظر رویش گیاهان دارویی و وجود نیروی کار مناسب در روستاها، ایجاد کارگاه های محلی، فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی می تواند تاثیر مهمی در اشتغالزایی و ارتقا معیشت روستانشینان داشته باشد و از همین رو می تواند موجب تقویت مشارکت مردمی محلی در حفاظت از رویشگاه های طبیعی را به دنبال داشته باشد. 

اقبالی ضمن اعلام آمادگی برای برپایی کارگاههای اموزشی جهت علاقمندان در زمینه گیاهان دارویی مرتعی یادآور شد: با توجه به اینکه برداشت گیاهان دارویی به روش سنتی انجام می شود عموما بقا و پایداری این گیاهان را با مشکل مواجه که این امر خسارت های جبران ناپذیری را به پوشش گیاهی مراتع وارد می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن خاطر نشان کرد:  نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن با هماهنگی بهره برداران مراتع و دهیاران روستاها گشت های مختلف حفاظتی را در مناطق رویشی گیاهان دارویی برقرار کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.