«محمدمهدی سیار» به عنوان شاعری ترانه‌سرا توانسته به معنای واقعی تحولی در ترانه ایجاد کند، انتخاب او را به عنوان چهره برتر انقلاب، انتخابی شایسته می‌دانم.

محمدمهدی سیار؛ گل سرسبد هنر انقلاب اسلامی در حوزه ترانه

به گزارش قدس آنلاین، «محمدمهدی سیار» به عنوان چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد. سیار در بخش موسیقی به عنوان ترانه‌سرا و در کنار سایر هنرمندان یکی از چهره‌های سال ۱۴۰۱ هنر انقلاب اسلامی بود که روز گذشته در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ معرفی شد.

امیرحسین سمیعی از چهره‌های متخصص در عرصه موسیقی در مورد این انتخاب صحبت کرد. این خواننده و آهنگساز با بیان اینکه در سال‌های قبل در حوزه موسیقی جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گرفته و یک ترانه‌سرا، یک آهنگساز و یک خواننده به عنوان چهره‌های این حوزه معرفی می‌شدند، می‌گوید: امسال در این حوزه یک کاندیدا مطرح شد و آن هم انتخاب «محمدمهدی سیار» به عنوان ترانه‌سرا بود که در نهایت به عنوان چهره برتر هنر انقلاب هم انتخاب شد.

سمیعی که سال گذشته چهره سال هنر انقلاب در عرصه موسیقی بوده است، به نقش ترانه در موسیقی کشور اشاره و بیان می‌کند: ترانه در موسیقی کشور ما که بخش اعظم موسیقی شنیداری مردم، موسیقی با کلام است، نقش بسزایی دارد. حتی در جشنواره موسیقی فجر هم در بخش جایزه ترانه، ترانه‌سرایان کاندیدا می‌شوند و برترین‌های آن‌ها معرفی و قدردانی می‌شوند که این مسئله بر نقش مهم و کلیدی ترانه در موسیقی با کلام، صحه می‌گذارد.

این خواننده و آهنگساز با بیان اینکه «محمدمهدی سیار» به عنوان شاعری ترانه‌سرا توانسته به معنای واقعی تحولی در ترانه ایجاد کند، انتخاب او را به عنوان چهره برتر انقلاب، انتخابی شایسته می‌داند و توضیح می‌دهد: سیار، ترانه را با اندیشه و فخامت همراه با زیبایی ارتقا داده است. اینکه ترانه‌های او مورد اقبال قرار گرفته و خواننده‌های بسیاری آثارش را اجرا کرده‌ و مردم شنیده‌اند و بر ذهن، زبان و خاطر آن‌ها هم نقش بسته است، بی‌سبب نیست. ضمن اینکه او ترانه‌سرایی است که در حوزه شعر آیینی، شعر نیمایی و شعر آزاد تجارب ارزنده‌ای داشته که همه این‌ها را در سرودن ترانه به خدمت گرفته است.

سمیعی با تأکید بر اینکه ترانه در دو دهه اخیر سیر نزولی داشته و سیار جانی دوباره به این قالب شعری بخشیده است، بیان می‌کند: زبان ترانه، زبانی خالی از محتوا بود که به زبان روزمره نزدیک شده بود. در حالی که ترانه ریشه در آیین، مذهب، عقیده، زیبایی‌های جغرافیایی قومی و وطنی دارد و زمانی که ترانه از این مفاهیم خالی باشد نمی‌تواند به عرصه موسیقی کمک کند اما سیار همه این مفاهیم را به ترانه اضافه کرد و جانی دوباره به این قالب شعری بخشید.

این هنرمند می‌افزاید: ما به سیار و امثال او که می‌تواند همه این ریشه‌های مغفول مانده را با زبان ادبیات و ترانه به موسیقی اضافه کند، نیاز داریم.

او ضمن اینکه سیار را یکی از حرفه‌ای ترین و یکی از گل‌های سرسبد هنر انقلاب اسلامی در حوزه شعر و ترانه معرفی می‌کند، درباره انتخاب چهره برتر هنر انقلاب در هر سال می‌گوید: این انتخاب‌ها تشویق خوبی خواهد بود و آن‌ها را برای هنرمندان عرصه‌های مختلف، مغتنم می‌دانم. ضمن اینکه موجب شناخت بیشتر جامعه از هنرمندان تأثیرگذار می‌شود.

 خبرنگار: خدیجه زمانیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.