۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 866244

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گفت: اقدامات زیادی در خصوص پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی‌ها صورت می‌گیرد که در نتیجه این اقدامات نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی دو درصد کاهش وسعت حریق داشته‌ایم.

وسعت آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها ۲ درصد کاهش یافت

سرهنگ رضا اکبری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹ فقره آتش‌سوزی داشتیم که بسیار کوچک بودند و بلافاصله اطفا شدند. آتش‌سوزی‌های سال جاری به لحاظ تعداد ۱۷ فقره و از نظر مساحت و هکتار حدود ۲ درصد کاهش داشته است‌. 

در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد آتش‌سوزی‌ها ۵۳ درصد و به لحاظ هکتار و مساحت نیز ۸۹ درصد آتش‌سوزی‌ها کاهش داشت و روند حریق جنگل‌ها خوشبختانه تا به امروز سیر نزولی داشته است.

اکبری افزود: حدود ۵۶۰۰ نیرو در ۱۱۰۰ بلوک در قالب ۲۵۰۰ واحد گشت و مراقبت سازماندهی شده‌اند تا اقدامات پیشگیرانه در زمینه آتش‌سوزی انجام دهند یا از گسترش حریق‌های رخ داده جلوگیری کنند. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با بیان اینکه در اطفای حریق از  ظرفیت‌های مدیریت بحران، شهرداری‌ها، محیط زیست، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، استانداری و فرمانداری نیز استفاده می‌شود، گفت: اطفای حریق هوایی و به‌کارگیری بالگردها درسال جاری در دستور کار قرار دارد. ما حدود ۴۱ بالگرد در اختیار داریم و با توجه به تفاهمنامه‌ای که با مرکز پشتیبانی و اطفای حریق هوایی منعقد کردیم ۴۲ فروند بالگرد که ۲۲ فروند آماده است و ۲۰ فروند به صورت رزرو و استندبای است در ۲۱ شهر مستقر هستند و می توانیم هر جا حریق رخ داد از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: دو فروند هواپیمای ایلیوشین نیز داریم که ۴۰ تن آب حمل می کنند و برای مناطقی که مسطح است و حریق‌های گسترده رخ می‌دهد از ظرفیت هواپیمای اطفای حریق هم استفاده می‌کنیم.

اکبری افزود: سال گذشته بودجه اطفای حریق حدود ۱۰۵ میلیارد تومان بود که بیشترین بخش این بودجه در بخش تامین تجهیزات اطفای حریق هزینه شد. امیدواریم در سال جاری نیز قبل از شروع حریق بتوانیم تجهیزات اطفای حریق را در اختیار استان‌ها قرار دهیم. با توجه به این که به بارندگی‌های خوبی که در سال گذشته و امسال داشتیم احتمال افزایش و گسترش حریق وجود دارد که برنامه‌ریزی و آمادگی لازم هم در ستاد سازمان  و هم در یگان حفاظت استان‌ها و شهرستان‌ها احراز شده است. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.