تحولات لبنان و فلسطین

ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم ۱۴ اردیبهشت در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی واقع در مشهد برگزار خواهد شد.  

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی تربیت معلم در مشهد 

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا دیمه‌کار امروز در نشست خبری ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: سابقه مراکز تربیت معلم در کشور بیش از ۱۰۰ سال است. تداوم و تکامل مراکز تربیت معلم در سال ۱۳۹۲ منجر به تشکیل و تاسیس دانشگاه فرهنگیان شد و همه مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام دادند. رئیس هیات امنای دانشگاه نیز رئیس‌جمهور است.

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری بیانات متعددی در خصوص این دانشگاه داشتند. چند سال پیش ایشان فرمودند ورود نیرو به آموزش‌وپرورش باید فقط از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد که در سنوات اخیر هیچ جذبی جز از این ۲ مسیر اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان عمده جذب و دانشگاه شهید رجایی فقط جذب نیروهای فنی هنرستان‌ها را بر عهده دارد.  

وی گفت: ما برنامه‌های متنوعی را در هفته بزرگداشت مقام معلم داریم. مهمترین برنامه ما برگزاری همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده است که ۱۴ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی برگزار خواهد شد و آغاز همایش با حضور آقای صحرایی، ریاست دانشگاه فرهنگیان، خواهد بود.  

دیمه‌کار افزود: ما در استان وظیفه اجرایی همایش را بر عهده داریم که ۲ دبیر علمی و اجرایی برای آن در نظر گرفته شده است. این همایش با همکاری بخش‌های مختلف آموزشی کشور به ویژه ۲ دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود که امیدواریم این همکاری نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.  

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم با اشاره به اینکه پیشرفت جامعه به مدرسه و معلم وابسته است، تصریح کرد: جوامعی که امروز شاهد پیشرفت آن‌ها هستیم از سال‌های دور به تربیت معلم و مدرسه توجه کردند. اگر امروز چالش‌هایی در بخش‌های مختلف داریم، باید از تربیت معلم و مدرسه شروع کنیم. آینده کشور ما وابسته به تربیت معلمانی است که آینده را ببینند. ورود تکنولوژی‌های جدید در عرصه آموزش ما را وادار کرده که رویکرد معلم آینده را مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: محورهای همایش شامل الگوهای شایستگی معلمان در عصر دیجیتال، کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم و الگوهای جهانی، نوآوری در تربیت معلم و تجارب بین‌المللی، ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین و تحول در تربیت معلم، اعتباربخشی برنامه‌ها و سیاست‌های تربیت معلم، آینده‌پژوهی تربیت معلم، آینده‌پژوهی مدارس آینده در سایه فناوری‌های نوین و تعلیم و تربیت پس از همه‌گیری ویروس کروناست.  

دیمه کار خاطرنشان کرد: یکی از نتایجی که دوره کرونا تجربه کردیم این بود که ما باید نگاهمان را عوض کنیم. امروز بعد از ورود دانشجویان به دانشگاه و دانش‌آموزان به مدرسه نگاه‌های متفاوتی را از آن‌ها شاهد هستیم. مطالبات دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها متفاوت بوده و این مطالبات موجب شده نگرش‌های خود را در آموزش تغییر دهیم.

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم ادامه داد: شاید امروز بسیاری از معلمان در کلاس‌ها از دانش‌آموزان ناراضی باشند و در دانشگاه‌ها نیز ممکن است برخی اساتید انتظارات قبل از کرونا را از دانشجویان نداشته باشند. دوران کرونا موجب شد متوجه شویم که باید دید و رویکردها را در آموزش عوض کنیم تا کلاس از تکرار و انتقال اطلاعات خارج شود و مدرسه و کلاس پژوهش‌محور باشد.

وی گفت: هیچ مقطعی به اندازه امروز ندیدم که بهترین‌ها وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. نخبگان کشور وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند که این مسئولیت ما را سنگین می‌کند و آینده بسیار درخشانی نیز برای آموزش‌وپرورش کشورمان خواهد داشت.  

تعلیم و تربیت تحت تاثیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی قرار دارد

در ادامه حسین کارشکی، دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت پدیده پیچیده و تاثیرگذاری است که تحت تاثیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی قرار دارد.  

دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه جامعه ما پیچیده شده و دانش‌آموزان ما دانش‌آموزان سابق نیستند، عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده و سازگار شدن دانش‌آموزان با این ساختارهای فرهنگی و اجتماعی سخت شده است؛ بنابراین نیازمند معلمی هستیم که خود را با این اقتضائات سازگار کند. امروز با پیچیدگی که اتفاق افتاده نظام تعلیم و تربیت بین رشته‌ای و بین بخشی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تنها یاد گرفتن فیزیک یا ریاضی ما را معلم نمی‌کند. هنر تدریس، روش‌ها و فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی و دانش روانشناسی نیز نیاز است. در این شرایط معلم باید بتواند خود را سازگار کند. سازوکارهای زیادی برای توسعه حرفه معلمان اندیشیده شده که یکی از مهم‌ترین تحولات آن دانش‌سراهای تربیت معلم، تربیت معلم‌ها و دانشگاه فرهنگیان بود که به شکل رسمی این اتفاق می‌افتد.  

کارشکی گفت: از ابتدای تاسیس دانشگاه فرهنگیان این ششمین همایش است. دانشگاه‌های تهران، شیراز و خوارزمی برگزارکنندگان دوره‌های قبلی با همکاری دانشگاه فرهنگیان بودند و در ششمین همایش نیز دانشگاه‌های متعددی از جمله تهران، علامه، خوارزمی، شیراز و چند دانشگاه دیگر شرکت دارند که دانشگاه‌های فرهنگیان و فردوسی مشهد نقش مهم‌تری دارند.  

دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه کرونا تحولات قابل توجهی ایجاد کرد و منشا تغییرات گسترده‌ای در نظام یادگیری و آموزش بود، تصریح کرد: این همایش در تابستان ۱۴۰۱ تصویب شد و متخصصان تا آذر ماه فرصت داشتند مقالات خود را برای دبیرخانه همایش ارسال کنند. با تمدید مهلت تا اسفند ماه ۲۴۲ مقاله دریافت و هر مقاله حداقل ۲ بار داوری شد. در مجموع ۱۳۳ مقاله برای ارائه شفاهی و پوستر پذیرفته شد که ۴۸ ارائه شفاهی در سه سالن و همزمان ۸۵ پوستر به ترتیب زمانی ارائه خواهد شد. بیشترین استقبال از آموزش‌های مجازی و دیجیتال شده است.

وی افزود: ما از همه کشورها دعوت کردیم اما چند موضوع موجب شد استقبال خوبی صورت نگیرد که یکی از مسائل کرونا بود. ممکن است استقبال گسترده بین‌المللی صورت نگیرد اما برای اولین همایش خوب است که با این رویکرد وارد میدان شدیم.

کارشکی ادامه داد: در این همایش چهار مقاله خارجی به زبان خارجی داریم و ۲ مقاله از خارج کشور توسط ایرانیان مقیم خارج از ۲ کشور ژاپن و کانادا به شکل مجازی ارائه خواهد شد. مقالات پذیرفته‌شده در کتابچه الکترونیکی قرار می‌گیرد که در پایگاه همایش و ISC (موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام) در دسترس خواهد بود.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.