به گزارش قدس آنلاین، ذبیح الله خداییان روز چهارشنبه در جمع سربازرسان، بازرسان و کارشناسان بازرسی کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی از این بخش به عنوان یکی از بازرسی های مهم سازمان یاد کرد و افزود: عملکرد این بخش در حوزه مسکن و حمل و نقل (جادهای، ریلی، هوایی و دریایی) نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره مردم دارد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از فروش چارتری به عنوان یک مشکل شرکت های هواپیمایی یاد کرد و ادامه داد: برخی از مسئولان شرکت های هواپیمایی از دست های پشت پرده سیستم چارتری صنعت هوانوردی گلهمند هستند و اظهار میکنند شرکتهای محدودی فروش چارتری را در اختیار دارند و اجازه نمیدهند شرکتها بلیت خود را به صورت سامانهای در اختیار مردم قرار دهند و انحصاری ایجاد کردهاند که شرکتها ناچار به همکاری با آنها هستند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به برخی مشکلات و تخلفات صنعت هوایی کشور اشاره کرد و خطاب به بازرسان راه و شهرسازی سازمان بازرسی خواستار انعکاس سریع مشکلات این حوزه به متولیان شد.
اگر هواپیما نداشته باشیم بهتر از این است که هواپیما ایمن نباشد
وی درباره صنعت هوایی کشور گفت: هواپیما باید از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار باشد و مراجع نظارتی و تخصصی باید در اعلام نظر راجع به هواپیمایی که به صنعت هوایی کشور ملحق میشود از رعایت هیچ استانداردی کوتاه نیایند؛ بنابراین چنانچه یک شرکت هواپیمایی قصد خرید هواپیمای دست دوم را دارد نباید اجازه داد از هواپیمایی استفاده شود که عمر مفید خود را سپری کرده و به اصطلاح از رده خارج است؛ زیرا اگر هواپیما نداشته باشیم بهتر از این است که هواپیما ایمن نباشد.
دومین چالش مطرح شده از سوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور، قیمت بلیت هواپیما بود. وی در این زمینه اظهار داشت: باوجود اینکه شرکتهای هواپیمایی از سوخت یارانهای و برای تامین قطعات از ارز ترجیحی استفاده میکنند اما بسیاری از شرکتها از قیمت کم و دستوری بلیت هواپیما گلایه دارند.
اگر صنعت هوایی زیان ده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد!؟
وی ادامه داد: از طرف دیگر ۴۰ تا ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک تا دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شده اند و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. حال سئوال اینجاست که اگر صنعت هوایی زیان ده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد!؟
پیگیری تاخیرهای مکرر پروازها از منظر حقوق عامه
موضوع دیگری که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به آن اشاره کرد، تاخیرهای مکرر پروازها بود. خداییان با تاکید بر ورود جدی سازمان بازرسی کل کشور در این حوزه خطاب به بازرسان تاکید کرد که این موضوع را از منظر حقوق عامه با جدیت پیگیری کنند.
وی با اشاره به موضوع تصادفات جادهای گفت: علت بیشتر تصادفات، خطای انسانی عنوان میشود ولی باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی نقاط جادهای کشور حادثه خیز هستند و باید دستگاههای مربوطه تدبیری را برای اصلاح آن اتخاذ کنند، سازمان بازرسی کل کشور نیز حتما باید اخطار جدی ارائه کند.
تاکید بر رعایت قوانین ساختمان سازی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر رعایت قوانین ساختمان سازی تصریح کرد: باید همه مراحل ساختمان سازی از ابتدا تا انتها با دقت از سوی مسئولان متولی مورد رصد و نظارت قرار گیرد تا شاهد تخریب یک ساختمان نوساز پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی نباشیم و در این زمینه اگر بعد از وقوع این حوادث افراد مسئول بازخواست شوند جنبه پیشگیرانه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تاثیر عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری حوزهها از تاثیر عملکرد دستگاههای اجرایی کمتر نیست، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور چشم بینای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است تا با نظارت بر عملکرد مجریان، اگر مشاهده کرد مدیر و کارگزاری به موقع به وظیفهاش عمل نمیکند او را شناسایی و معرفی نماید.
خداییان با اشاره به اینکه نظارت سازمان بازرسی کل کشور باید فعال و در لحظه باشد تا مدیران جرات ارائه گزارش های خلاف واقع و آمار اشتباه نداشته باشند، بر دقیق و بروز بودن اطلاعات بازرسان در سازمان بازرسی تاکید کرد.
در این نشست معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی و بازرس کل امور راه و شهرسازی به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه راه و شهرسازی پرداختند.
نظر شما