به
گزارش آستاننیوز، محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این نشست، ابتدا به تبیین چرایی توجه ویژه این آستان به حوزه رسانه پرداخت و تصریح کرد: حجتالاسلام والمسلمین مروی تولیت محترم آستان قدس رضوی دغدغه رسانهای دارد و همیشه بر توسعه فعالیتهای رسانهای تأکید میکند.
احساس تکلیف برای بسترسازی تولید محتوای رضوی
وی افزود: در همین راستا مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس، بسترسازی برای تولید و نشر محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی را تکلیف و وظیفه خود میداند و تلاش میکند شرایطی را فراهم کند تا همه افرادی که علاقهمند به تولید محتوا درباره امام رضا (ع) هستند، امکان این را داشته باشند و آثار خود را ارائه کنند.
وی به سیاستگذاری انجام شده برای جلب مشارکت عمومی در تولید محتوای رسانهای حوزه فرهنگ رضوی نیز اشاره و اظهار کرد: ما در مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی امکانات و توان ساخت هر نوع برنامهای را داریم اما رویکرد و سیاست اتخاذ شده این است که تعامل گستردهای با رسانههای مختلف و برنامهسازان خارج از مجموعه داشته باشیم تا بهترین ایدهها ارائه و به مرحله تولید برسد. وی افزود: در این راستا بزرگترین استودیوی تلویزیونی اعتاب مقدس جهان اسلام را افتتاح کردیم، همچنین استودیوهایی در صحنهای انقلاب، آزادی و پیامبر اعظم (ص) فعال است.
فعال شدن ۳۸۰۰ خادمیار رسانهای و برپایی جشنواره تخصصی
وی ادامه داد: ایجاد جریان مردمی با عنوان "خادمیاران رسانهای امام رضا (ع)" از جمله اقدامات آستان قدس در این حوزه بوده که به فعال شدن ۳۸۰۰ خادمیار رسانهای تاکنون انجامیده و در کنار آن نیز جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع) با چند هدف طراحی و برپا شده است.
گزارش آماری دو دور نخست
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستانقدس، جهتدهی و ارتقاء کمی و کیفی محصولات رسانهای، شناسایی و شبکهسازان تولیدکنندگان محتوا و همچنین تقدیر از فعالان رسانهای را از جمله اهداف این جشنواره برشمرد و با ارائه گزارش آماری از دو دوره قبلی جشنواره گفت: در نخستین دوره جشنواره رسانهای امام رضا(ع) 2498 اثر توسط 606 نفر و در دومین دوره ۳۱۳۰ اثر توسط 1001 شرکتکننده به دبیرخانه ارسال شد که با رشد 60 درصدی تعداد شرکتکنندگان همراه بود.
۸ بخش جشنواره سوم
هوشمند همچنین درباره برنامهریزی صورت گرفته برای برگزاری سومین دوره این جشنواره اظهار کرد: به همت دبیرخانه علمی جشنواره و ارزیابی دو دور گذشته، سومین دوره جشنواره شامل بخشهای مختلف از جمله رسانههای خبری و تحلیلی، رسانههای مجازی، رسانههای صوتی و تصویری، عکس و گرافیک و همچنین بخش مقاله، رساله و پایاننامه خواهد بود.
حذف محدودیت زبان آثار در بخش بینالملل
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی درباره بخش بینالملل جشنواره رسانهای امام رضا (ع) نیز گفت: بخش بینالملل دارای فراخوان مجزا خواهد بود و تفاوت عمده آن نسبت به دوره قبل این است که امسال بخش بینالملل جشنواره محدودیت زبانی ندارد و علاقهمندان از هرکجای جهان و با هر زبانی میتوانند آثار خود را ارسال کنند.
اضافه شدن بخش مردمی
وی در ادامه گفت: امسال برای اولینبار، در کنار بخشهای تخصصی ویژه اصحاب رسانه، بخش مردمی نیز پیشبینی شده که بر پایه انتشار پست در شبکههای اجتماعی برگزار میشود، به این صورت که باید علاقهمندان آثار خود را با هشتگهای مورد نظر در شبکههای اجتماعی منتشر کنند تا مورد داوری قرار بگیرد و به قید قرعه به ۵۰ نفر هم جایزه اعطا شود.
مضامین موضوعی
هوشمند به محورهای موضوعی جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: از نظر مضامین موضوعی نیز، سومین دوره جشنواره شامل شش محور سیره رضوی، زائر و زیارت رضوی، وقف و نذر رضوی، خدمت رضوی، هویت مشهدالرضا و جهاد تبیین خواهد بود.
تقویم زمانی جشنواره
وی درباره زمانبندی جشنواره گفت: طبق فراخوان جشنواره، مهلت ارسال آثار تا پایان خردادماه و در بخش بینالملل تا پایان تیر ماه تعیین شده و آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیز در مهرماه، همزمان با هفته وحدت برگزار میشود.
شایان ذکر است جزئیات بیشتر درباره سومین دوره جشنواره و نحوه ارسال آثار، در پایگاه اطلاعرسانی به نشانی mediafest.razavi.ir قابل مشاهده است.
نظر شما