انتخابات

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 868980

۱۲ نکته عملیاتی برای دستیابی به تولید ناب

دکتر مسلم خانی استاد حوزه کارآفرینی

در سال مهار تورم و رشد تولید، تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری در فرهنگ سازی و ترویج موضوع تولید ناب، نقش بسیار موثری می‌توانند ایفاکنند.

مسلم خانی مدیرکل سابق دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت کار: پیرامون الگوهای تحقق شعار امسال به ویژه در حوزه‌ رشد تولید دوازده نکته‌ عملیاتی که منبعث از مطالعات ملی و بین‌المللی هست را به اختصار عرض می‌کنم. اولین نکته‌ مهم خوشه‌سازی شبکه سازی کسب و کارهای کوچک و متوسط و بزرگ است به ویژه در حوزه‌ کسب و کارهای متوسط و کوچک،  خوشه‌سازی و شبکه سازی و افزایش کیفیت که کالاها و خدمات به بهبود برند به توسعه‌ی پهنه‌ بازار و به استانداردسازی کالاها و خدمات کمک می‌کند و موجب می شود که سهم بنگاههای کسب و کار کوچک را از توسعه‌یاقتصادی افزایش پیدا بکند.

نکته‌ دوم موثر بر رشد تولید، بهره‌وری است. استقرار نظام‌های بهره‌وری در بنگاه‌های کسب و کار موجب خواهد شد که یک بنگاه کار بهره‌ور داشته باشیم. سرمایه در این بنگاه کسب و کار به شیوه‌ بهره‌ورانه مدیریت بشود منابع انسانی به شیوه‌ی بهره‌ورانه مدیریت بشود تکنولوژی‌های تولید و نهاده‌های تولید و مواد اولیه به صورت بهره‌ورانه مدیریت بشوند کلیه‌ فرایندهای ورودی پردازش و خروجی اگر در قالب نظام راهبری و مدیریت بشوند حتما به کاهش قیمت تمام شده‌ کالا و خدمت و به افزایش بهره‌وری و افزایش کیفیت منجر خواهد شد.

نکته‌ سوم که به رشد تولید کمک می‌کند بهسازی و بازسازی تکنولوژی‌ها و فناوری‌های است که به ویژه در بنگاه‌های کسب و کار صنعتی این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما باید تبرهای خودمون را تیز کنیم.  تیز کردن تبرها در بنگاه‌های کسب و کار صنعتی با بهنگام‌سازی تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها اتفاق می‌افتد.

 نکته‌ی چهارم بهبود و توسعه سرمایه انسانی است که بنگاه‌های کسب و کار بدون کارگران و بدون کارمندان و بدون سرمایه‌های انسانی شانسی برای موفقیت نخواهند داشت. آموزش منابع انسانی ایجاد نظام‌های انگیزشی برای منابع انسانی استقرار نظام جبران خدمات منصفانه و عادلانه به گونه‌ای که کارکنان در ان بنگاه کسب و کار احساس رضایت کنند. سهامدار کردن کارگران در سهام بنگاه‌های تولید و مجموعه‌ دیگری از فعالیت‌ها به افزایش سهم و نقش سرمایه‌های انسانی در بنگاه‌های کسب و کار و رشد تولید منجر خواهد شد.

نکته پنجم کاهش هزینه‌های بالاسری است. بسیاری از بنگاه‌ها هزینه‌های بالاسری نادیده و نامریی فراوانی دارند که کنترل‌های بهره‌ورانه و با بررسی‌های مجدد می‌توانند این هزینه‌ها را به حداقل برسانند و حتی حذف کنند . حذف هزینه‌های بالاسری یک بخشی  توسط خود کارآفرین و صاحب بنگاه کسب و کار قابل انجام و یک بخشی از هزینه‌های بالاسری از بیرون و به دلیل قوانین و مقررات بر بنگاه‌ها تحمیل می شود به هر حال کاهش و حذف هزینه‌های بالاسریه رشد تولید منجر خواهد شد.

 نکته‌ ششم باز طراحی نظام‌های تولید به یاد داشته باشیم که روش‌های تولید و الگوهای تولید روز به روز ساعت به ساعت و لحظه‌به‌لحظه در حال تغییر و دگرگونی هستند و لذا بایستی تلاش کنیم برای این که نظام‌های ایزو در بنگاه کسب و کارمان مستقر کنیم فرایندها و روشهای تولیدمان را بهسازی کنیم از فناوری‌های روز از دولت الکترونیک و از شیوه‌هایی از این دست برای کاهش زمان تولید و برای بهسازی نظام‌های تولید استفاده کنیم.

 نکته‌ هفتم دانش بنیان سازی تولید قطعا به افزایش اعتبار بنگاه کسب و کار کمک می‌کند و موجب می شود که کالاها و خدمات این بنگاه‌های کسب و کار مشتری‌های بین‌المللی داشته باشند. دانش بنیان نمودن بنگاه‌های کسب و کار به این مفهوم است که اختراعات ابداعات و طرح‌های نوآورانه توانستند در بنگاه‌های کسب و کار سهم و نقش و جایگاه ویژه‌ای را به خودشان اختصاص بدهند.

هشتمین نکته صادرات گرا نمودن محصولات و خدمات است.  به هر میزان ما به سمت تولید کالاهای با رویکرد صادراتی و با رویکرد دارا بودن استانداردهای جهانی حرکت کنیم به همون میزان بازارهای جهانی را در اختیار خواهیم گرفت و به یاد داشته باشید که در شرایط کنونی که ارزش پول ملی ما به شدت کاهش پیدا کرده صادرات کالاها و خدمات ارزآوری زیاد و سودآوری بسیار می‌تواند به دنبال داشته باشد.

نکته‌ نهم تعامل بین بنگاه‌های کسب و کار و دانشگاه‌ها می‌تواند گره‌های زیادی را از صنعت باز کند. دانشجویان مقطع دکتری دانشجویان مقطعی تکمیلی و مدیران حوزه‌ی پژوهشی دانشگاه تلاش کنند در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری معضلی از معضلات صنعت را حل و فصل بکنند.  هر پایان‌نامه بتواند یک مساله یا مشکل را شناسایی کند و راه حل‌های ان را ارایه بدهد.

 نکته‌ دهم که به رشد تولید بسیار کمک می‌کند ایجاد نظام رتبه‌بندی کیفی کالاها و خدمات است که مصرف کننده‌ نهایی و مشتری بتواند کالاها را بر اساس کیفیت براساس معیارها و بر اساس سنجه‌ها با یکدیگر مقایسه کند. اگر من امروز قصد دارم یک تلویزیون را خریداری کنم و علاقه‌مندم که از تولیدات ایرانی هم استفاده کنم سایتی وجود داشته باشد که در انجا تلویزیون یا تلویزیون‌های ایرانی را بر اساس شاخص‌ها و سنجه‌ها و معیارهای فنی رتبه‌بندی کرده باشد و من بتوانم بهترین کالای ایرانی را انتخاب کنم.

 نکته‌ یازدهم توسعه و تقویت و بهبود تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی در سال مهار تورم و رشد تولید در تحقق این شعار می‌تواند بسیار موثر باشد. باور من بر این هست که تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری در آموزش و توانمندسازی اعضای سازمان‌ها و تشکل‌های خودشان در فرهنگ سازی در ترویج موضوع تولید ناب،  نقش بسیار موثری می‌توانند داشته باشند.

آخرین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد گسترش پیمان‌های دسته جمعی کار هست باور من بر این است که با حداقل دستمزد و با سرکوب دستمزدها نمی‌توان منابع انسانی را راضی نگهداشت اما اگر به سمت طراحی و استقرار  پیمان‌های دسته جمعی کار حرکت کنیم که به تناسب صنف خودمان نظام‌های انگیزشی را تعریف کنیم و پیمان‌های دسته جمعی کار که شرایط کار در هر صنف یا گروه شغلی و دسته‌ی شغلی تعریف کرده و در بنگاه‌های کسب و کارمان مستقر،  یقینا گسترش پیمان‌های دسته‌جمعی کار به توسعه‌ی بهره‌وری به رشد تولید و به کاهش قیمت تمام شده منتج خواهد شد.

 امیدوار هستم نکات دوازده‌گانه‌ای که گفته شد توسط کارآفرینانی کسب و کار تعاونگران عزیز عملیاتی بشه و انشالله در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده بتونیم سهم و نقش کارآفرینان در تحقق این شعار افزایش بدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.