تحولات لبنان و فلسطین

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 869100

معاملات دیروز نشان داد، بورس کالا عامل تورم نیست و از متغیرهای کلان اقتصاد تأثیر می‌پذیرد.

کاهش معنادار قیمت خودروی سنگین

به گزارش قدس آنلاین، از مجموع ۴۷۵ خودرو سنگین و نیمه‌سنگینی که دیروز در تالار خودروی بورس کالا عرضه شد، تنها ۴۱۶ خودرو متقاضی داشت و به جز در یک نوبت، در سایر نوبت‌های حراج خودرو، قیمت‌ها در محدوده قیمت پایه باقی ماند.

براساس اعلام قبلی بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه، سه خودرو کامیونت فورس خوابدار، کامیونت فورس بدون خواب و کامیون امپاور از طرف شرکت بهمن دیزل و کامیون کشنده FAW از طرف شرکت سیبا موتور به حراج گذاشته شد که جز در معاملات کامیونت فورس بدون خواب، سایر معاملات در قیمت پایه اتفاق افتاد و قیمت خودروهای عرضه شده در مقایسه با آخرین عرضه در بورس کالا با کاهش شدید روبه‌رو شد.

همچنین در معاملات کامیون امپاور شاهد بودیم که در مقابل ۱۳۰ دستگاه خودرو عرضه شده، تنها ۸۶ تقاضا به ثبت رسید تا ۴۴ دستگاه از این خودرو بدون خریدار بماند.

آمار آخرین معاملات کامیون‌ امپاور نشان می‌دهد که این خودرو در محدوده چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون تومان کشف قیمت شده بود که این رقم در معاملات روز سه‌شنبه بیش از ۳۱۸ میلیون تومان کاهش یافت و حتی در قیمت چهار میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومانی نیز خریدار نداشت.

در معاملات کامیون کشنده FAW نیز ۲۰۲ خریدار برای ۸۰ خودرو عرضه شده به رقابت نشستند که در نهایت این خودرو نیز در محدوده چهار میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان کشف قیمت شد.

قیمت این خودرو نیز در مقایسه با آخرین حراج انجام شده در بورس کالا، بیش از ۲۰۸ میلیون تومان کاهش یافت. در معاملات کامیونت فورس خوابدار نیز قیمت‌ها با وجود تعداد بیشتر متقاضیان، در محدوده قیمت پایه باقی ماند و در عدد یک میلیارد و ۴۳۸ میلیارد تومان به متقاضیان فروخته شد.

این خودرو نیز ۶۵ میلیون تومان نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا کاهش قیمت داشت. پس از کنار گذاشتن خودرو سواری از معاملات بورس کالا، سنگین سواران همچنان چراغ تالار خودرو را روشن نگاه داشتند.

همان‌طور که روند معاملات خودرو نشان می‌دهد،  به‌رغم گفته برخی افراد، بورس کالا عامل گرانی خودرو نبوده و معاملات در این بازار از تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی تأثیر می‌پذیرد. براساس نظر برخی کارشناسان، خروج معاملات خودرو از بازار شفاف خودرو هیچ عایدی جز بازگشت رانت ناشی از شکاف قیمت کارخانه با قیمت بازار به جیب دلالان نداشته است.

منفعت‌هایی که بی‌شک سهامداران و سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را به جای فعالیت سوداگرانه و تخریب اقتصاد به بخش تولید آورده بودند، برای کسب آن لایق‌تر بودند؛ اما با کمال تعجب مشاهده کردیم، عده‌ای پس از ایجاد جریان شفاف مالی ناشی از فروش قیمت‌ها در بورس کالا، به تکاپو افتاده فروش این خودرو را به بستری وارد کردند که به جای منفعت کل جامعه، منفعت خود آنها را تأمین می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.