به گزارش قدس آنلاین، یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر ۵۵ هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: هیأت وزیران با هر چهار پیشنهاد شورای عالی استانها به منظور حمایت بخشهای متمرکز و غیرمتمرکز دولتی موافقت کرد. بنا بر این مصوبات، بخشداریها، فرمانداریها و استانداریها مکلف شدند در مواردی که شوراهای اسلامی نیازمند پشتیبانی باشند، در سقف امکانات خود این حمایت را به عمل آورند.
وی افزود: مصوبه دیگری به پیشنهاد معونت علمی، فناوری داشتیم که بنا بر آن دستگاههای اجرایی مختلف کشور را مجاز کرد تا بتوانند اموال امکانات و داراییهایی کت در اختیار دارند را به صورت امانی یا قراردادی در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار دهند تا بتوان از امکانات دولتی در جهت اقدامات علمی و آموزشی دانشبنیان استفاده بیشتری کرد.
بهادری جهرمی بیان کرد: بنا بر مصوبه دیگری، فهرست کالاهای اساسی که نرخ حقوق گمرکی آنها از ۴ درصد به ۱ درصد کاهش پیدا میکند به تصویب هیأت وزیران رسید تا با این کاهش قیمت شاهد افزایش قیمت خاصی در این حوزهها نباشیم.
وی افزود: هیئت وزیران با پیشنهاد تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان به میزان افزایش حقوق مصوبه برای کارگران در سال ۱۴۰۲ موافقت کرد.
وی عنوان کرد: با توجه به مجوزی که در قانون بودجه داده شده، مطابق مقرره دیگری بنا شد پیشنهاد نهایی درباره تجهیزات دارویی و سایر تجهیزات صنعتی بعد از تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور هیئت دولت قرار بگیرد.
بهادری جهرمی افزود: هیئت وزیران با پیشنهاد شورای عالی تأمین اجتماعی و وزارت کار برای افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد. همچنین در همان چارچوب، افزایش حقوق برای کارگران نیز پیشبینی و به هیئت وزیران ارائه شده بود که به صورت فوری در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با آن موافقت شد تا به زودی افزایش حقوق کارکنان برای کارگران نیز محقق شود.
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات یکی از مدیران وزارت رفاه درباره فروش جزایر قشم و کیش، تصریح کرد: شهدا جان خود را فدای یک وجب از خاک این کشور کردند؛ همه ما نیز در خانهها، خانوادهها، مدارس و هیئتها یاد گرفتهام که بگوییم «جانم فدای یک وجب خاک وطنم». افتخار همه ما این است که جان خود را فدای یک وجب از خاک کشورمان کنیم. هرکس مشکل اقتصادی یا مسئلهای دارد لطفاً از جیب خودش برای حل مشکل هزینه کند.
خوشچهره در پاسخ به سوالی در مورد نامگذاری سال و تحققپذیری آن گفت: قبل از پاسخ به این پرسش، از زاویه دیگری به بحث نامگذاری میپردازم. در طول این سالها، بارها در جمعهای دانشگاهی مورد این پرسش قرار گرفتهام که برای کشوری با برنامه چشمانداز، برنامههای ۵ ساله و برنامههای سالانه که همان بودجه سنواتی است، برای خود هدفگذاری کرده است، نامگذاری سال چه لزومی دارد؟ پاسخ من این است که تغییر و تحولات بینالمللی و تاثیر آن بر اقتصاد یا سیاست و… میتواند اولویتها و جهتگیریهای اقتصادی و سیاسی را تغییر دهد. برای مثال همهگیری کرونا یا جنگ روسیه و اوکراین، بر همه کشورهای دنیا تاثیر گذاشت و برنامههای آنان را تغییر داد. هر کشوری با توجه به مصالح و منافع خود، در شرایط جدید تصمیم میگیرد.
خوشچهره ادامه داد: طبق قانون اساسی در کشور ما، رهبری میتوانند اولویتها و جهتگیریها را تعیین کنند یا آن را تغییر دهند.
او سه حوزه امنیت ملی، اقتصاد و رفاه ملی و آرمانها و ارزشهای پایهای را سه حوزه اصلی تعیینکننده منافع ملی خواند و ادامه داد: برای ۲۰ سال است که تشخیص داده شده است حوزه اقتصاد میتواند تهدیدآفرین باشد و باید به آن پرداخت.
خوشچهره افزود: من یادم است که در همان ابتدا، اعتراضهایی به این نامگذاریها شکل گرفت و حتی من در یکی از حوزههای علمیه مورد این پرسش قرار گرفتم که مگر ما مارکسیست هستیم که اقتصاد را به عنوان زیربنا به رسمیت شناختهایم. پاسخ من این بوده که این یک تاکتیک برای عبور از تهدیدات است چون شرایط اقتصادی هم بر اعتقادات و دینداری مردم و هم بر وضعیت اجتماعی و افزایش یا کاهش آسیبها تاثیر آشکاری دارد. از ضعف حوزه اقتصاد، حوزه فرهنگ هم آسیب میبیند. لشکر بیکاران میتواند به یک تهدید امنیت ملی تبدیل شود. بنابراین همه باید درک کنیم که نامگذاری سال و تاکید دو دههای بر موضوعات اقتصادی، برای حساسکردن ذهن مجریان و مردم به اهمیت اقتصاد و کاهش تهدیدها در این حوزه بوده است.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به این پرسش که چرا کمتر شاهد تحقق شعارهای سالانه بودیم، پاسخ داد: رهبری در نامگذاری سال، جهتگیری را مشخص میکنند اما مانند اکثر کشورها، تحقق اهداف با قوای مجریه و قانونگذاری است و بنابراین اگر مجری و قانونگذار برخوردی مسئولانه نداشته باشند یا عمق پیام را درک نکنند یا دچار تغافل شوند، قطعا شعار سال تحقق نمییابد.
محمد خوشچهره افزود: برای تحقق اهداف، نظام ملی باید برنامهریزی دقیقی داشته باشد. برای مثال من به خاطر دارم که در زمان اقامتم در انگلستان طی دهه ۱۹۸۰، دولت تاچر تصمیم گرفت تورم را کاهش دهد. تمام هم و غم دولت و نظام اجرایی انگلستان در آن مقطع، به کاهش تورم معطوف شد و بقیه برنامهها و طرحها از اولویت خارج شد.
او ادامه داد: یک کشور نمیتواند همزمان چند هدف را دنبال و همه را محقق کند. مساله ما در ایران این است که اولا درک عمیقی از هدف وجود ندارد و ثانیا چندین و چند هدف را در اولویت قرار میدهیم که هیچکدام هم به شکل بایسته تحقق پیدا نمیکند.
این استاد دانشگاه گوناگونی اهداف اقتصادی را موجب بروز تناقض در عملکرد دستگاههای اجرایی خواند و گفت: ما گاهی دو یا چند هدف را دنبال میکنیم که یکی را باید با سیاستهای انبساطی پیش برد و دیگری را با سیاستهای انقباضی. این تناقضها و اصرار به دنبال کردن چند هدف همزمان، سبب سردرگمی نظام اجرایی و شکست خوردن برنامهها شده است.
خوشچهره هدفگذاری برای کنترل تورم را یک استراتژی درست خواند و ادامه داد: گرچه افزایش لشکر بیکاران هم به شرایط تهدیدکننده نزدیک میشود اما آنچه در اقتصاد ایران به مرحله خطرناکی رسیده است، لجامگسیختگی قیمتهاست که رفاه مردم را به شدت تحت تاثیر منفی خود قرار داده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به رشد قیمت اقلام اصلی در سبد مصرفی خانوار و فشار مضاعف بر دهکهای پایین درآمدی، تورم کنونی را به سیلی به بنیانکن تشبیه کرد و گفت: وقتی از تعبیر «مهار» استفاده میشود که تورم شرایط عادی نداشته باشد. در شرایط عادی میگوییم کنترل تورم اما شرایط به ویژه در حوزههایی مانند مسکن چنان لجامگسیخته است که باید از اصطلاح مهار استفاده شود.
او اتفاقات حوزه مسکن را نمونهای روشن از غفلت مجریان به ریشههای مفاهیم اقتصادی معرفی کرد و ادامه داد: من اطمینان دارم که در جنگ اقتصادی، حوزه مسکن از آن حوزههایی است که اتاق فکرهای بیرونی رویش متمرکز میشوند چون به دلیل غفلتهای ما از آن جواب میگیرند کما اینکه جواب هم گرفتهاند.
خوشچهره به تجارب جنگ جهانی اول و دوم اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم که جنگ اقتصادی در جریان است، باید بپذیریم که دشمن روی نقاط ضعف ما کار میکند و یکی از مهمترین حوزههایی که به باور من توانسته روی آن تاثیر مدنظر خود را بگذارد، حوزه مسکن است. بنابراین در حالیکه معاملات مسکن در رکود قرار دارد، قیمتها دائما بالا و بالاتر میرود.
جنگ اقتصادی از توهم تا واقعیت
خبرنگار انصاف نیوز از آقای خوشچهره پرسید: آیا اتفاقات حوزه مسکن ثابت نمیکند که مسئله اقتصاد ایران، خارج از اقتصاد است و بیشتر به مسائل سیاسی ارتباط دارد؟ او گفت: این حرفها کلی و بیثمر است. دو گونه متغیر بر مسائل اقتصاد ایران تاثیر میگذارد که شامل متغیرهای درونزا و متغیرهای برونزاست.
آقای خوشچهره ادامه داد: غفلت، جهالت، منفعطلبی، خودکامگی و سودجویی، کجفهمی و ناپختگی از محیط داخل این اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. برخی متغیرهای برونزا هم وجود دارد مانند حوزه پول ملی که من اعتقاد دارم هدف دشمن قرار گرفته و دارد روی آن با دقت کار میکند.
این مدرس برنامهریزی استراتژیک گفت: من بارها در جمعهای تخصصی و به مسئولان تذکر دادهام که دشمن، پول ملی را هدف گرفته و توانسته با ایجاد نارضایتی در مردم، سرمایه اجتماعی نظام را کاهش دهد. اگر مشارکت مردم را در حوزههای مختلف رصد کنیم، به روشنی میبینیم که برنامه ایجاد نارضایتی در مردم جواب داده است.
او در پاسخ به این پرسش که این نگاه، ناشی از «توهم توطئه» نیست، پاسخ داد: نه، ما در محیط دانشگاه نمیتوانیم صفر و صدی حرف بزنیم و اصلا این نگاه صفر و صدی به مسائل غلط است. ما نه میتوانیم از تاثیر متغیرهای درونزا بر عملکرد اقتصاد ملی غفلت کنیم و نه میتوانیم چشممان را به روی دشمنی و اقدامات اتاق فکرهای خارجی ببندیم.
خوشچهره نگاه صفر و صدی به مسائل را یکی از مشکلات مبتلابه سیستم اجرایی کشور دانست و با اشاره به موضعگیریهای رئیسجمهور اسبق درباره کاغذ پاره بودن تحریمها، ادامه داد: آن نگاه سبب شد ما تحت تاثیر شدیدترین تحریمها قرار بگیریم چون همه مسائل را در چارچوب مرزها تحلیل میکرد و از متغیرهای بیرونی غافل بود.
خوشچهره با اشاره به وضعیت ژئوپولیتیکی و غنی بودن کشور، آمریکا را یک مانع برای ارتباط عادی ایران و جهان دانست و ادامه داد: تحلیل دلایل و چرایی ممانعت آمریکا از ارتباط عادی ایران با جهان در این بحث نمیگنجد ولی حرفم این است که ما با علم به این مانع، باید خود را برای مواجهه منطقی با آن آماده میکردیم. خاصیت آمریکا گزندگی است، ما باید مراقب باشیم که گزیده نشویم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: همه تاکید دارند که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم. خب برای پیروزی در این میدان باید برنامه داشته باشیم، نقاط ضعفمان را بشناسیم و تهدیدها را برطرف کنیم. باید عناصر قدرت ملی را تقویت کنیم.
خوشچهره با تاکید مجدد بر فعالیت دشمنان ایران و از جمله اسرائیل در حوزه اقتصادی، افزود: هنر ما باید این باشد که بفهمیم دشمن کجای این اقتصاد را، چرا و چگونه هدف گرفته است. باید بتوانیم برای مسائل و مشکلات راه حل پیدا کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه یک سیستم فهیم، تهدید را رصد و سپس مهار میکند، گفت: در کشور ما مد شده است که هر مدیری میگوید فلان تهدید را به فرصت تبدیل میکنیم در حالیکه هیچ برنامهای هم برای مهار و کماثرکردن تهدید ندارد. برای تبدیل تهدید به فرصت باید هنر ابرمدیریت داشت. متاسفانه سادهانگاری و غفلت از ترمینولوژی مفاهیم، بلای جان کشور شده است.
خوشچهره ادامه داد: شما تا به شناخت درست از موضوعی نرسید، امکان ندارد بتوانید برای آن راه حل درست پیدا کنید. در همین بحث مهار تورم، من آسیب اصلی را نشناختن دلایلی میدانم که تورم را به وجود آورده است. دلیل اینکه میبینیم در سیاستهای اقتصادی تناقض وجود دارد، همین برخورد سادهانگارانه با مسائل است.
او گفت: وقتی گفته میشود سیاست ما کاهش بیکاری است اما بخش عمدهای از تسهیلات بانکی به سمت بخشهای سوداگری و واسطهگری غیرمولد سوق پیدا میکند، یعنی شناخت درستی نه از مسائل و نه از مفاهیم وجود ندارد.
منبع: راهبرد معاصر
نظر شما