به گزارش قدس آنلاین مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: این قطعات از چند ماه قبل ثبت سفارش شده و یا ارز آنها از بیرون تامین شده است. با توجه به تحریم ورود هواپیما و قطعات هواپیما به کشور، شرکتهای هواپیمایی برای تامین برخی قطعات و اقلام هواپیما به ناچار باید به سراغ کانالهای غیررسمی بروند و پس از تهیه ارز و ارائه آن به واسطهگر، سفارش قطعه انجام دهند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: مشکلی که شرکتهای هواپیمایی به تازگی در موضوع ترخیص قطعات هواپیما و موتور در گمرک با آن مواجه هستند، این است که گمرک جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت امسال، ترخیص قطعات هواپیما که منشأ ارز آن نامعلوم است را انجام نمیدهد و اعلام میکند که طبق مصوبه بانک مرکزی منشأ ارز خرید قطعه باید مشخص باشد.
وی گفت: برخی شرکتهای هواپیمایی خود ارز از خارج از کشور دارند، مثلا در خارج کشور بلیت میفروشند و با همان ارز قطعات هواپیما را خریداری و وارد کشور میکنند؛ حال این مصوبه گمرک موجب شده است موتورهای هواپیما در گمرک بماند و شرکتهای هواپیمایی در موضوع فعالسازی ناوگان دچار اختلال شوند.
اسعدی سامانی افزود: البته در این باره پیگیریهایی را از سازمان هواپیمایی کشوری و بانک مرکزی آغاز کردهایم، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: به هر حال برخی قطعات هواپیما باید به سرعت تامین و در هواپیما نصب شود، اما با این مشکل مواجه شدهایم که این قطعات در گمرک مانده است.
وی با اشاره به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز از محل مرکز مبادله، گفت: برخی قطعاتی که امروز در گمرک ماندهاند از چند ماه قبل ثبت سفارش شدهاند و یا ارز آنها از بیرون تامین شده است، اما با این مصوبه فعلا در گمرک ماندهاند.
اسعدی سامانی اظهار داشت: با توجه به تقاضای زیاد برای سفرهای حمل و نقل هوایی و عدم ترخیص بهموقع این قطعات و موتور هواپیما از گمرک و همچنین کمبود ناوگان سر خط، ممکن است شرکتهای هواپیمایی در تامین و نگهداری هواپیماها با مشکل مواجه شوند و ضرورت دارد متولیان هرچه زودتر در این باره تصمیمگیری انجام دهند.
منبع: خبرگزاری فارس
نظر شما