به گزارش قدس آنلاین، ساعت حدود ۱۲:۲۰ ظهر دوم خرداد ۱۴۰۱ بود که در خیابان امیری به عنوان مرکزی ترین نقطه تجاری آبادان، فاجعه هولناک ریزش ساختمان متروپل در یک هوای گرم و آفتابی رخ داد.
کارگران در این ساختمان نیمه کاره مشغول کار بودند ولی در طبقه همکف از ماهها قبل فعالیتها آغاز شده بود و رهگذران در رفت و آمدند. این حادثه بیش از ۴۰ فوتی و بیش از ۳۰ نفر مصدوم داشتهاست. روزهای سخت که مردم به کمک امدادرسانان شتافتند.
از پخت و پز غذا گرفته تا کمک به عملیات تجسس در ساختمان. در میان بغضهای سختی که در گلوی خود پنهان کردند اما با راهاندازی ایستگاههای مردمی شبانهروزی توزیع غذا، آب آشامیدنی و … در کنار امدادگران ایستادند.
پخت و پز نان تازه در هوای بالای ۳۵ درجه توسط شیرزنان غیور آبادان نیز از دیگر جلوههای مشارکت و همدلی بود.
سالن جلسات یکی از بانکهای مقابل ساختمان متروپل و یکی از مساجد خیابانهای اطراف، محل جمع بندی مسئولان بود و یکی از مساجد خیابان مقابل نیز، قرارگاه رسانهای برای اطلاع رسانی شفاف و به موقع بود.
همه مسئولان از جمله رئیس جمهور، وزیر کشور و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به صورت میدانی در زمان عملیات امدادرسانی حضور میدانی داشتند.
اکنون بعد از گذشت یک سال از این حادثه تلخ، مسئولان در خصوص آخرین پیگیریها و همچنین عملکرد خود توضیح میدهند ولی خیابان امیری آبادان محل احداث ساختمان متروپل که بعد از هشت ماه مجدداً بازگشایی شد، هنوز یادآور تلخترین روزهای این شهر بعد از جنگ است که هر آبادانی وقتی از این مکان عبور میکند، تنش با یادآوری آن صحنههای دلخراش به لرزه در میآید.
ظرف ۲ ماه پروندههای کیفری به سرانجام رسید
رئیس قوه قضائیه دوشنبه (اول خرداد) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه اظهار کرد: ظرف تنها دو ماه پروندههای کیفری متروپل به سرانجام رسید و ۸۰ درصد پرونده حقوقی متروپل هم پیش رفته است.
حجتالاسلام محسنی اژهای افزود: آسیب شناسی و کارشناسی قوه قضائیه در مورد متروپل در اختیار دستگاههای مربوطه قرار گرفت. امیدواریم آنان نیز این مقوله را مطمحنظر قرار دهند تا در آینده شاهد وقوع این قبیل حوادث ناگوار و تلخ نباشیم.
وی عنوان کرد: در قضیه رسیدگی به حادثه متروپل، قوه قضائیه مسئله محوری را در دستورکار قرار داد و رسیدگی به این حادثه از مصادیق رویکرد مسئلهمحورانه دستگاه قضایی است.
۲۰ میلیارد تومان اموال توقیفی مقصر متوفی
رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در این خصوص اظهار کرد: پس از وقوع حادثه متروپل آبادان و تاکید ریاست قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به حادثه از جهات مختلف، پرونده در جریان رسیدگی قرار گرفت و با انجام تحقیقات گسترده و کارشناسیهای تخصصی لازم در کوتاهترین زمان ممکن منجربه صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست شد.
علی دهقانی افزود: این پرونده در مرحله دادگاه، با تشکیل جلسات دادرسی علنی منتهی به صدور حکم و در ادامه با اعتراض به دادگاه تجدید نظر ارسال شد که در نهایت حکم قطعی با دقت نظر در خصوص متهمان این پرونده صادر و جهت اجرا به شعبه اجرای احکام ارسال شد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقصر اصلی حادثه فوت کرده بود و طبیعتاً خانوادههای جانباختگان و مصدومان این حادثه باید دادخواست حقوقی تقدیم و هزینه دادرسی پرداخت میکردند، برای عدم تحمیل هزینه دادرسی به این افراد و بررسی پرونده در کوتاهترین زمان ممکن، این پرونده بدون پرداخت هزینه دادرسی و بدون تقدیم دادخواست حقوقی و با استفاده از ظرفیت قانونی، حکم به پرداخت دیه به مصدومان، خانوادههای جانباختگان این حادثه از محل اموال توقیفی مقصر متوفی صادر و در اجرای احکام، این حکم صادره اجرایی شد.
رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به جنبه حقوقی این پرونده، گفت: از آنجایی که این پرونده دارای ابعاد حقوقی بود و با توجه به اینکه مقصر متوفی قراردادهایی با افراد مختلف در خصوص ساختمان متروپل و یا موضوعات مرتبط دیگر منعقد کرده بود، از جنبه حقوقی دو دسته پرونده در دادگستری شهرستان آبادان مطرح شد که با تاکید ریاست قوه قضائیه، با سرعت و دقت بالا به این پروندهها رسیدگی شد.
دهقانی ادامه داد: یک دسته از این دو جنبه حقوقی مربوط به الزامات قراردادی بود که مقصر متوفی با افراد مختلف قرارداد منعقد کرده بود که پروندههایی در این رابطه در دادگستری شهرستان آبادان به طرفیت ورثه مقصر متوفی تقدیم شد و دسته دیگر نیز الزامات خارج از قرارداد یعنی خسارت از باب تسبیب به واسطه خسارتی که به مردم وارد شده بود، دادخواستهایی در دادگستری شهرستان آبادان مطرح شد.
وی گفت: از ۳۷۶ فقره پرونده حقوقی مربوط به الزامات خارج از قرارداد، ضمانت قهری پرداخت خسارت از باب تسبیب، ۲۹۰ فقره رأی صادر شده و از ۱۲۰ فقره الزامات قراردادی، ۹۵ فقره رأی صادره شده و ۱۲۷ فقره پرونده با طی مراحل قانونی به اجرای احکام ارسال و در فرایند اجرا قرار دارد.
رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: در این رابطه دادخواستهای حقوقی در شعب ویژهای که به همین منظور اختصاص داده شده بود، در جریان رسیدگی قرار گرفت و بالغ بر ۸۰ درصد این پروندهها رسیدگی و منتهی به صدور حکم شد که برخی در مرحله اجرای احکام و برخی دیگر نیز در مرحله تجدید نظرخواهی و یا مراحل کارشناسی قرار دارند.
دهقانی: با توجه به پیگیری ریاست دستگاه قضا، امروز دوشنبه یکم خرداد ۱۴۰۲، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از اموال مقصر متوفی که برای اجرای احکام حقوقی این پرونده توقیف شده بود، به فروش رسید و با توجه به اولویت بر تقدیم دادخواستهای حقوقی که در این رابطه صورت گرفت، به کسانی که حکم به نفعشان صادر شده، پرداخت خواهد شد.
وی تاکید کرد: پرداخت دیه افراد فوت شده در کوتاهترین زمان ممکن بدون تقدیم دادخواست حقوقی به طرفیت ورثه مقصر متوفی و بدون تحمیل هزینه سنگین دادرسی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دادرسی مراحل بدوی و تجدیدنظر و زمان بر بودن پروندههای حقوقی و با استفاده صحیح از ظرفیت قانونی پرداخت شد.
احکام نهایی محکومان حادثه متروپل
دادستان مرکز استان خوزستان نیز در تاریخ ۲۴ آذر ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: پس از حدود ۶ ماه از حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و روند دادرسی ۲۱ نفر از متهمان پرونده، احکام نهایی محکومان در دادگاه تجدید نظر صادر و به مرحله اجرا رسید.
صادق جعفری چگینی با اعلام این خبر بیان کرد: هر کدام از محکومان به سه سال حبس تعزیری و پرداخت دیه به خانواده و ورثه جانباختگان حادثه، اقامت اجباری، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، لغو پروانه اشتغال و منع اشتغال در حرفه مهندسی ساختمان محکوم شدند.
بر این اساس، امین تقوی فر (مهندس ناظر) به میزان دو نیم درصد تقصیر، امیر اسماعیلی ورد نجانی (سرپرست وقت معاونت سرمایه گذاری و نماینده فنی از طرف شهرداری -کارمند) به میزان دو نیم درصد تقصیر، عبدالرضا نادریان فر (سرپرست دفتر نظام مهندسی آبادان) به میزان ۲ درصد تقصیر، سعید پارسافر (طراح و مشاور) به میزان ۲ درصد تقصیر، محمد قنبر دزفولی (طراح و مشاور) به میزان ۲ درصد تقصیر، محمودرضا شیرازی (شهردار سابق) به میزان یکونیم درصد تقصیر، حسین حمیدپور (شهردار سابق) به میزان یک و نیم درصد تفسیر، علیرضا بازافت (سرپرست منطقه یک شهرداری) به میزان یک و نیم درصد تقصیر، خرم مولایی سفید دشتی (سرپرست منطقه شهرداری) به میزان یک و نیم درصد تقصیر، فرهاد میاحی (مدیر منطقه یک شهرداری) به میزان یک درصد تقصیر، محمد ذوقی (سرپرست فنی و شهرسازی منطقه شهرداری) به میزان یک درصد تقصیر، محمد حویزاوی (شهردار) به میزان نیم درصد تقصیر، فریبرز دائم الذکر (مسئول فنی و شهرسازی منطقه یک شهرداری) به میزان نیم درصد تقصیر، علیرضا بچاری (سرپرست شهرداری آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر، محمدحسن حیاتی (سرپرست شهرداری آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر، امید طاها زاده (سرپرست شهرداری آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر، سید جمال الدین موسوی (مدیرعامل شرکت مشاور) به میزان نیم درصد تقصیر، محسن وزیری قنات نوئی (طراح و مشاور) به میزان نیم درصد تقصیر، محمدرضا صالحی وانانی (سرپرست دفتر نظام مهندسی آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر و محمد خواجه پور (ناظر سازه) به میزان نیم درصد تقصیر، مقصران شناخته شده و حکم دریافت کردند.
بازگشایی خیابان امیری بعد از ۸ ماه
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند ۱۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: خیابان امیرکبیر (امیری) آبادان پس از هشت ماه از ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل بازگشایی شد.
پژمان فرجی بیان کرد: پس از پایان عملیات تخریب کامل سازه متروپل و آواربرداری از این ساختمان، خیابان اصلی امیرکبیر بازگشایی و تردد در این خیابان امکانپذیر شد.
وی افزود: هماهنگی لازم با دستگاههای اجرایی مانند شهرداری، آبفا، گاز، مخابرات و برق که به دلیل ریزش ساختمان زیرساختهایشان دچار آسیب شده بود صورت پذیرفت تا با بهسازی زیرساختها امکان بازگشایی خیابان امیرکبیر را فراهم کنند.
سهل انگاری و بیتوجهی به قوانین و مقررات
از سوی دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ساختمان متروپل آبادان دوم خردادماه سال گذشته ریزش کرد و بسیاری از کارگران و کسبه مشغول در این ساختمان یا فوت کردند یا کسب و کار آنها آسیب جدی دید.
سیدمحمد مولوی افزود: حادثه متروپل آبادان ماحصل سهل انگاری و بیتوجهی به قوانین و مقررات بود که بخشی از مسئولان مربوطه نه تنها به موقع به وظایف خود عمل نکردهاند بلکه به خرابی نیز کمک کردهاند.
وی ادامه داد: دقایقی بعد از وقوع این حادثه با وزیر کشور تماس گرفتم و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه شدم که وی برای بررسی روند وقوع این حادثه به آبادان سفر کرد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که فریاد میزدم سازمان منطقه آزاد اروند و استاندار وقت، خوزستان و آبادان را نابود میکنند، هیچ کسی کمکی نمیکرد.
وی تاکید کرد: وقتی که داراییهای آبادان را داشتند به یغما میبردند و من فریاد میزدم اما کسی کمکی نکرد، نتیجهاش این است که تعدادی از مردم داغدار عزیزان خود شدند.
توجه به ضوابط شهرسازی
عضو شورای اسلامی شهر آبادان نیز اظهار کرد: مهمترین درسی که حادثه متروپل داشت این بود که صدور مجوز بدون توجه به ضوابط منجر به بازی با جان مردم میشود.
جاسم ثامری افزود: شورای اسلامی شهر همه تلاش خود را در راستای اصلاح ساختار صدور مجوز و خدمترسانی بهتر به مردم انجام داده تا مجدداً شاهد وقوع حادثه متروپلی دیگر در شهر آبادان نباشیم.
وی تاکید کرد: عملیات ساختمانسازی در شهر آبادان باید متناسب با اقلیم و شرایط شهرسازی رقم بخورد و استانداردسازی بر سودآوری اولویت داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر آبادان عنوان کرد: شورای فعلی ارتباط خود با نظام مهندسی دارد و همواره بر ایمنی ساختمانها تاکید داشتهایم.
تراژی تلخ و فراموش نشدنی
شرایط ریزش متروپل به اندازهای سخت بود که همچنان در کوچه پس کوچههای آبادان در خصوص آن صحبت میشود. روایتهای ناتمام و پُر از غصهای که هر قلبی را آزرده خاطر میکند.
همچنان بسیاری از آبادانیها وقتی از مقابل زمین محل ساختمان متروپل واقع در خیابان امیری عبور میکنند، ناخداگاه توقف کرده و با ناراحتی و گاهاً بغض به آن فضا نگاه میکنند.
امروز در حالی اولین سالگرد یکی از تلخترین حادثههای آبادان و ایران است که دیوارهای خیابان امیری این شهر پُر از عکسهای کشته شدگان فاجعه بی مسئولیتی است؛ آنهایی که کسب سود و درآمد را بر جان انسان ترجیح دادند.
بنرها و عکسهای محل ساختمان متروپل که طی روزهای اخیر نصب شد موهای بدن هر رهگذری را سیخ میکند و انتظار میرود سریعتر مطالبات مردم مورد پیگیری قرار گیرد.
نظر شما