به گزارش قدس خراسان، مجیدامامی در نشست هماندیشی با مدیران پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از برنامههای تحولی دولت حوزه صنایع فرهنگی است و در اصل ارتقای کمی و کیفی تولید و مصرف فرهنگی ایرانی اسلامی مورد تأکید است. این موضوع در سند تحول دولت هم دیده شد و یکی از زیربرنامههای دولت سیزدهم همین توجه به صنایع فرهنگی است.
به گفته دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، ریلگذاری مدیریت فرهنگی دولتی اساسا نسبت جدی و عمیقی با اقتصاد فرهنگ، تولید فرهنگبنیان و خودکفایی فرهنگبنیان دارد و بهصورت همهگیر متولیان فرهنگی در ایران منتظر یکسری فعالیتهای سنتی یا هزینه برای یکسری منابع متمرکز هستند.
وی افزود: قطع و محدودشدن منابع متمرکز این فرصت را در طول پنج سال گذشته به وجود آورده تا متولیان فرهنگی در بدنه دولت و دستگاه حاکمیتی متذکر خصلت درونزای اقتصاد فرهنگی شوند و این چارهای بهجز توجه به بخش خصوص و مردمی ندارد.
امامی یادآور شد: در برنامه تحول، این الزام وجود داشت که از دستاوردها و موانع در حوزه اولویتهای فرهنگی و اجتماعی کشور سخن بگوییم و در واقع شعار ندهیم، بلکه عمل کنیم. مانع نسازیم و رفع مانع کنیم. در پارکهای علم و فناوری توجه کمتری به صنایع خلاق شده بود، ولی توجه پارک علم و فناوری خراسان، این نگاه راهبردی را به صنایع خلاق و هویتساز دارند و این نشان میدهد که مشهد به جایگاه اصلیاش که تغذیه فرهنگی ایران است، برمیگردد.
دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور تصریح کرد: ما در مشهد انتظار تغذیه فرهنگی ایران را داریم. ما میخواهیم با مشهد و در مشهد جان و روح مصرفکننده فرهنگی ایران سیراب شود. اگر روزی یک زیارت سالانه کفایت میکرد، امروز در کنار این زیارت که مغز مصرف ایرانیان است نیازمند انبوهی از دستاوردها، صنایع، خدمات و فعالیتها و تولیدات فرهنگبنیان است. بهدلیل اینکه هم بازار مکارهای در حوزه صنایع فرهنگی در دنیای امروز وجود دارد و هم تغییرات نسلی و تغییر در نظام کار، اقتصاد و مصرف است.
وی در ادامه افزود: دنیا بهسمت اصالت فراغت حرکت میکند و از طرفی بسیاری از نهادها و امور اصلی زندگی آموزش، اطلاعرسانی بهسمت حوزه فرهنگبنیان یا فراغتبنیان حرکت میکند. مسلما اگر به صنایع فرهنگی توجه نکنیم، آموزش، اطلاعرسانی و هویتسازی، مدیریت نسلی و مدیریت روانی جامعه را از دست میدهیم.
به گفته امامی، در این حوزهها خیلی کار نشده است و در واقع یک غفلت ۲۰ ساله را پوشش دادیم. در اولویتهای فرهنگی عمومی کشور، یکی از اولویتهای فرهنگی ارتقای کمی و کیفی تولید مسائل فرهنگی ایرانی اسلامی است.
دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور یادآور شد: ما فناوری را فقط در حوزه معدن بهطور مثال نمیبینیم ولی واقعیت این است که طلا و جواهر اصلی ما میتواند ادبیات کهن ما مثل فردوسی، عطار و خاقانی باشد که ما نتوانستیم آنها را بعد از این همه سال فراوری کنیم و نوجوان کشورمان باید جذب شخصیتهای کارتونهای کرهای شود که با فرهنگ ما هم سازگار نیست.
وی اضافه کرد: خوشبختانه پارک خراسان در این خصوص پیشگام بوده است و ظرفیتهای خوبی هم دارد و میتواند پیشانی تحول صنایع فرهگی ایران و صنایع نرم باشد. با بیشتر ارگانهای مرتبط مذاکرات انجام دادیم تا پلی از این کاربران دولتی برای فعالیت بخش خصوصی بهره ببریم. باید بسته نیازها در پارکهای علم و فناوری آماده شود و از آن برای رفع چالشها بهره برد.
امامی ادامه داد: اگر هوش مصنوعی در کشور ما فهمیده میشد، ما امروز فیکنیوز نداشتیم. در حوزه سوغات زیارت ما میتوانیم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سوغات زیارت باشیم، حتی دروازههای غربی هم یکی از محافل و بازارهای ثبات میتواند باشد.
نظر شما