تحولات منطقه

استاد جامعةالمصطفی العالمیه گفت: با توجه و استناد به موسوعه سیره اهل‌بیت(ع)، در بحث امامت دو موضوع روش‌شناسی و مفهوم نقش اساسی دارند که به تفصیل به آن پرداخته شده است.

روش‌شناسی و مفهوم دو موضوع مهم در بحث امامت هستند
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید زهادت، استاد جامعةالمصطفی العالمیه، عصر امروز، دهم خردادماه در مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) که با حضور کارکنان جامعةالمصطفی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) است، افزود: این امام همام در دوران امامت خویش توانست معارف الهی را در سطوح بسیار گسترده‌ای برای مردم تبیین کند و به همین دلیل لقب عالم آل محمد(ع) به ایشان نسبت داده شد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به احادیث اهل‌بیت(ع) در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: کتاب عیون اخبارالرضا یکی از منابع بسیار خوب برای آشنایی با سیره و کلام امام هشتم به شمار می‌آید. در این کتاب ذکر شده حضرت در قنوت همه نمازها ذکر «ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الاَعَزُّ الاَجَلُّ الاَکْرَمْ» را قرائت می‌کردند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه یکی از مباحث معارفی که امام رضا(ع) بدان پرداختند را موضوع امامت دانست و اظهار کرد: روزی به ایشان خبر می‌رسد تفکر منحرف اعتزالی در باب امامت با عوام سخن می‌گویند، امام(ع) در این زمینه خطبه مفصلی را بیان کردند که توجه به آن برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی در ادامه به نقل از موسوعه سیره اهل‌بیت(ع) به قرائت بخشی از این خطبه پرداخت و تصریح کرد: صدر و ذیل فرمایشات حضرت در این خطبه مستند به آیات قرآن کریم است. در بحث امامت دو موضوع روش‌شناسی و مفهوم نقش اساسی دارد که در این خطبه هر دو مسئله به خوبی تبیین می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زهادت ادامه داد: اموری همچون امامت را نمی‌توان از افعال اصحاب استنتاج کرد بلکه کلام الهی و سنت قطعی باید بررسی شود تا مشخص گردد فعل اصحاب براساس ضابطه بوده است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در این خطبه، امامت را جانشینی رسول خدا خواند و تناسب میان پیامبر(ص) و جانشین ایشان را بر اساس مستندات قرآنی از جمله آیه ابتلاء (لاینال عهدی الظالمین) متذکر می‌شود.

سخنران مراسم بیان کرد: در روش‌شناسی امامت باید معیارهای قرآن و سنت را استخراج کرده و آنچه رخ داده است را با آن معیارها بسنجیم نه اینکه ماوقع را معیار و ضابطه قرار دهیم که این اشتباهی است که برخی مرتکب آن شده‌اند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.