مسئول روابط عمومی اورژانس مشهد گفت:" از ابتدای سال جاری حدود ۲۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ در خصوص غرق شدگی برقرار شده که با عملیات احیا، تعدادی از این افراد از مرگ نجات پیدا کردند." این در حالی است که سال گذشته ۸۰ نفر بر اثر غرق شدگی جان باختند.

شنا در محل‌های ناایمن ۸۰ نفر را به کام مرگ کشاند 

 به گزارش قدس خراسان،هر ساله با پایان یافتن زمستان خبرهای فوت ناشی از گازگرفتگی و قاتل خاموش کم کم رنگ می‌بازد و با شروع گرما جای خود را به خبرهای تلخ مرگ‌های ناشی از غرق شدگی میدهد، اتفاقی که اکثرا هم در استخرهای کشاورزی یا سدهای آبی اطراف شهر رخ میدهد و خانواده ها را داغدار میکند. 
 
رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث  دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید هموطنان و شهروندان در مناطق تحت حفاظت و طرح‌های سالم سازی  و استاندارد که با حضور نجات غریق است، مبادرت به شنا کنند. 

طبق اعلام اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، در این حوادث، بیشتر کسانی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند که یا به خاطر شنا و یا به دلایل دیگر در این نوع استخرها غرق می‌شوند. 

نکته قابل تامل در خصوص استخرهای کشاورزی این است که بیشتر استخرهای کشاورزی  ایمن سازی نشده‌اند و باعث بروز حادثه می‌شوند زیرا بر اساس گفته رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در استخرهای کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب از مواد نانویی به نام "ژئو ممبران " استفاده می‌کنند که اگر فردی در این استخرها بیفتد، هیچ راهی جز تن دادن به مرگ ندارد زیرا هرقدر هم شناگر خوبی باشد، تنها راه موجود برای خروج از این استخر این است که یک نفر از بیرون استخر طناب بیندازد و فرد را بیرون بکشد. 

دکتر علی یزدانی با بیان اینکه کودکان زیر چهار سال بیشتر در معرض خطر غرق شدگی قرار دارند، عنوان میکند: آنها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و غفلت والدین دچار غرق شدگی می شوند و خانواده ها دقت کنند کودکان را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنند. 

او متذکر میشود: سدهای آبی محل مناسبی برای شنا نیست و بسیار خطرناک است و همه ساله شاهد اتفاقات ناگوار و داغدار شدن خانواده ها هستیم که امیدواریم با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در این زمینه و همکاری و همراهی مردم به خصوص جوانان و نصب تابلو هشدار و فنس کشی و تعبیه طناب و پله و سایر نکات حفاظتی در استخرها و .... شاهد اتفاقات تلخ این چنین نباشیم. 

مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان میگوید: از ابتدای سال جاری حدود ۲۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ در خصوص غرق شدگی برقرار شده است. 

محمد علیشاهی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بروز چنین حوادثی متذکر میشود: این آمار مربوط به مواردی است که شخص دچار غرق شدگی شده و همکاران اورژانس بلافاصله بعد از حضور در محل عملیات احیا را انجام و تعدادی را از مرگ حتمی نجات داده اند، در عین حال برخی موارد هم علیرغم تلاش همکاران ما، فرد فوت میشود که آمار را پزشکی قانونی باید اعلام کند. 

اگرچه روی سایت پزشکی قانونی خراسان رضوی آمار فوتی های ناشی از غرق شدگی در سال جاری وجود ندارد اما طبق آمارهای سال قبل، ۸۰ نفر بر اثر غرق شدگی در این استان جان خود را از دست داده اند که بیشترین تعداد مربوط به مردادماه با ۲۹ فوتی ثبت شده است؛ این در حالی است که رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث  دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اواخر اردیبهشت ماه امسال از مرگ  بیش از۶۰ نفر طی یک سال اخیر  در مکانهای آبی پرخطر مانند استخرهای کشاورزی محدوده زیر پوشش این دانشگاه خبر داده است.

به نظر میرسد در کنار هوشیاری و مراقبت جوانان و خانواده ها در خصوص شنا نکردن در استخرهای کشاورزی و سدها، لازم است سازمان جهادکشاورزی نسبت به نظارت بر ایمن سازی این استخرها اهتمام ویژه ای داشته باشد تا کمتر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی باشیم‌.

گزارش: معصومه مومنیان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.