به گزارش قدس آنلاین، تیم کوک، رئیس اپل، دو روز پیش هنگام رونمایی از جدیدترین گجت این غول فناوری، گفت: برخی از محصولات، نگاه ما به فناوری را تغییر می دهند. ویژن پرو، هدستی برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (vr و ar در زبان انگلیسی) محسوب می شوند که سال ها شایعه توسعه آن به گوش می رسید، و اوایل سال آینده در دسترس عموم قرار می گیرد. نکته جالب اینجاست که شرکت اپل با بیش از ۵۰۰۰ حق ثبت اختراع، عینک شیشه ای جدید خود را «جاه طلبانه ترین محصولی که تا به حال ساخته ایم» لقب داده است.
با همه این ها ویژن پرو ممکن است یکی از کم فروش ترین محصولات این شرکت باشد. طبق گزارش ها، این شرکت امیدوار بود در سال اول حدود ۳ میلیون دستگاه از این محصول را به فروش برساند، اما اکنون انتظارات کاهش یافته است. برخی از تحلیلگران اکنون انتظار دارند که اپل شاید کمتر از دویست هزار دستگاه را در ۱۲ ماه عرضه کند که این مقدار کمتر از هر محصول بزرگ دیگری از این شرکت است. در شروع کار، ویژن پرو ممکن است یک شکست تجاری باشد؛ با این حال، این اولین قدم در راهی است که اپل امیدوار است اتفاقی بسیار بزرگ باشد.
فناوری ویژن پرو که اپل هنوز به عموم اجازه دسترسی به آن را نداده است، چشمگیر به نظر می رسد. برخلاف سایر هدستها که به کنترلرهای دستی نیاز دارند، ویژن پرو با حرکات دست، فرمانهای صوتی و حرکات چشم کنترل میشود. این دستگاه، چشم های شما را مانند ماوس ردیابی کرده و عنبیه ها را به جای رمز عبور تشخیص می دهد. این دستگاه از دوربین های جلویی خود استفاده می کند تا تصویری از دنیای اطراف را به کاربر نشان دهد، و برای اینکه افرادی که این دستگاه را به چشم زده اند در نظر دیگران عادیتر به نظر برسند، یک تصویر ویدیویی از چشمان آنها روی جلوی شیشه خود پخش میکند.
دلیل اصلی فروش پایین این دستگاه برای اپل، قیمت بالای آن پیش بینی شده است. با قیمت ۳۴۹۹ دلار، این دستگاه بیش از سه برابر هدست واقعیت مجازی شرکت رقیب اپل یعنی شرکت متا با نام Quest Pro، و بیش از ده برابر گرانتر از محصول Quest ۲، دستگاه واقعیت مجازی پرکاربرد این شرکت است. حتی برای رسیدن به این قیمت نیز گجت اپل مجبور به قربانی کردن برخی از خواص خود شده است. مثلا این دستگاه دارای یک باتری خارجی ضخیم است که توسط یک کابل به هدست متصل می شود که تنها دو ساعت دوام می آورد. و اگرچه طراحان اپل تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا آن را تا حد ممکن زیبا کنند، اما بستن آن به صورت شما هنوز هم کاری ناخوشایند به نظر می رسد.
چنین چالش هایی بسیاری از رقبا را وادار کرده است تا در مورد برنامه های خود برای ساخت دستگاه های واقعیت های مجازی و واقعیت های افزوده تجدید نظر کنند. بهنظر میرسد متا به دنبال شکایت سرمایهگذاران در مورد هزینههای ساخت دستگاه این شرکت و فروش ضعیف Quest Pro با وجود کاهش شدید قیمت از زمان عرضه، شور و شوق خود را برای محصولات جدید در این حوزه کاهش داده است. مایکروسافت نیز ایده ساخت محصول جدید مشابه خود به نام «هولو لنز» را متوقف کرده است. اسنپ چت، یکی دیگر از شرکتهای رسانههای اجتماعی نیز به نظر میرسد عجلهای برای ارائه نسخه جدیدی از محصول مشابه یعنی Spectacles ندارد. شرکت بزرگ چینی یعنی Tencent نیز در ماه فوریه اعلام کرد برنامه های سخت افزاری واقعیت مجازی خود را کنار گذاشته است.
برای محصولات جدید غیرعادی نیست که زمان زیادی را صرف تلاش برای عرضه خود کنند. موفقیتهای گذشته اپل عمدتاً چندین سال طول میکشید تا مورد توجه قرار گیرند. مثلا فروش اپل واچ در ابتدا کم بود تا اینکه مردم به این نتیجه رسیدند که کاربرد اصلی آن برای نظارت بر سلامتی آنهاست. آیفون تا نسل چهارم خود یعنی در سال ۲۰۱۰، منتظر یک فروش خوب باقی ماند، که دلیل اصلی آن اضافه شدن اپ استور بود که با هزاران برنامه کاربردی آمد و باعث میشد مردم متوجه شوند که این گوشی همراه چه کارهایی میتواند انجام دهد. کشف موارد استفاده بیشتر برای آیفون نیز به توجیه قیمت آن کمک کرد. این دستگاه زمانی که قیمت آن تا ۵۹۹ دلار عرضه شد، بسیار گران محسوب می شد. این روزها مدل خوب گوشی آیفون ۱۵۹۹ دلار قیمت دارد، قیمتی که مردم مایل به پرداخت آن هستند، زیرا می توانند کارهای زیادی انجام دهند. شاید اپل بتواند به همین روش ها پرداخت هزاران دلار برای یک عینک دیجیتال را عادی کند.
با این حال، ویژن پرو در مراحل اولیه راه اندازی خود است و یکی از سازندگان قطعات ar می گوید، به جای اینکه یک محصول مصرفی واقعی باشد، بیشتر شبیه به یک "کیت توسعه دهنده گران قیمت" است. جورج جیجیاشویلی از شرکت تحلیل گر Omdia، معتقد است عرضه یک محصول توسعهگرا در این مرحله یک «مرز جدید» برای اپل محسوب می شود. دو دلیل وجود دارد که اپل میخواهد این محصول را زودتر عرضه کند. اول فشار رقابتی است که عمدتاً از سوی متا بر اپل وارد شده، و تلاش دارد متاورس را گسترش دهد. متا علاوه بر افزایش گستره خود، کاربران را نیز به پروژه خود جذب کرده است. به گفته شرکت داده Insider Intelligence، در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از آمریکایی ها حداقل یک بار در ماه از هدست واقعیت مجازی استفاده می کنند. بیشتر این هدست ها توسط متا ساخته شدهاند، که Quest ۲ با مقداری ضرر که برای متا به همراه داشته توانسته جای پای خود را در توده مردم باز کند. این شرکت در پاییز امسال Quest ۳ را عرضه خواهد کرد که توانایی بسیار کمتری از دستگاه اپل دارد، اما با قیمت ۴۹۹ دلار، برای اکثر مصرف کنندگان گزینه ای عالی محسوب می شود.
دلیل دومی که اپل میخواهد محصول خود را هرچه سریعتر عرضه کند این است که می خواهد در این فناوری قدم ها را به ترتیب بردارد. مدتهاست که حدس زده می شود که این فناوری در نهایت تبدیل به یک عینک آرسی به نازکی و محجوبی یک کلاه آفتابی خواهد شد. در این مرحله هدستها دیگر چیزهای ناخوشایند برای آدمهای عجیب و غریب نیستند و تبدیل به چیزی میشوند که افراد عادی ممکن است در بسیاری از اوقات آن را به چشم بزنند. روزی چنین دستگاه هایی حتی ممکن است جایگزین گوشی های هوشمند به عنوان پلتفرم بزرگ فناوری بعدی شوند. جیتش اوبرانی از شرکت داده پرداز idc، میگوید: «فکر نمیکنم در ذهن کسی تردیدی وجود داشته باشد که واقعیت افزوده آینده فناوری محسوب می شود. اپل نیز با Vision Pro در حال آغاز یک پلتفرم کاملا جدید است.
نیمه پر لیوان
هیچ استراتژی بدون ریسک نیست. اپل به عرضه محصولات عالی و کم نقص شهرت دارد. اما عرضه یک دستگاه ۳۴۹۹ دلاری با عمر باتری دو ساعته میتواند همان چیزی باشد که استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، از آن به عنوان «ضربه زننده به شرکت» یاد میکرد.
همچنین هنوز مشخص نیست که مردم با این دستگاه ها چه خواهند کرد. Omdia تخمین میزند که تاکنون هدستهای واقعیت مجازی بیشتر برای بازی استفاده میشدهاند و تقریباً ۹۰ درصد از هزینههای محتوای واقعیت مجازی در سال گذشته برای بازیها بوده است. محصول Quest Pro شرکت متا با وعده کنفرانس ویدیویی حضوری و مواردی از این دست نتوانسته حرفه ای ها را هیجان زده کند. ارائه Vision Pro اپل نیز، اگرچه به طور مشخصی جالب توجه بود، اما عنصری تعیین کننده در خود نداشت. آقای اوبرانی میگوید برخی ویژگیهای هیجانانگیز این دستگاه مانند توانایی گرفتن عکسها و فیلمهای سه بعدی، می تواند آن را به یک «مولد نوستالژی» تبدیل کند اما به نظر می رسد بیشتر کاربردهای پیشنهادی اپل برای ویژن پرو مانند ارائه یک دسکتاپ مجازی غول پیکر، استفاده از پنجره های شناور چت های زوم یا صفحات گسترده اکسل، یا تماشای یک فیلم در یک صفحه مجازی غول پیکر باشد، که هیچ یک از اینها به اندازه خود فناوری نوآورانه نیستند.
با این حال، اپل از مزایای بزرگی نسبت به رقبای خود برخوردار است. این شرکت دارای پایگاه کاربری عظیمی است که ۲ میلیارد دستگاه در گردش دارد. در مراسم معرفی Vision Pro نشان داده شد که چگونه این هدست با سایر گجتهای اپل همگام میشود. مثلا کاربران میتوانند تماسهای ویدیویی FaceTime با دوستان خود را در آیفون خود انجام دهند یا تنها با نگاه کردن به آن، یک صفحه لپتاپ مک بوک را در هدست قرار دهند. برنامههای آیفون و آیپد با Vision Pro سازگار خواهند بود، به این معنی که صدها هزار برنامه در هنگام راهاندازی در دسترس خواهند بود. استراتژی اپل نیز ساده و این است که: بهترین هدست را بسازید و بابت آن از مصرف کنندگان پول زیادی دریافت کنید. و احتمالاً همان طور که در اپ استور اتفاق می افتد، بخشی از درآمد برنامه را از توسعه دهندگان نیز می توان دریافت کرد. اگرچه به نظر می رسد این شرکت بر روی هدف نهایی واقعیت افزوده متمرکز شده است، اما این موضوع کاملاً متفاوت از متاورس واقعیت مجازی است که مارک زاکربرگ، رئیس متا، بسیار در مورد آن صحبت می کند.
اپل همچنین یک برند قابل اعتماد در بین مصرف کنندگان است. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱، مردمی که اعلام کردند در صورت خرید هدست ترجیح می دهند محصول شرکت اپل را بخرند، سه برابر بیشتر از رتبه دوم یعنی گوگل بود و متا ششم شد. این شرکت همکاری خوبی با توسعه دهندگان نیز دارد. آن ها حتی با مایکروسافت و برنامه های کاربردی این شرکت مثل زوم و وِبِکس نیز تعامل خواهند داشت و با شرکت Unity نیز همکاری می کنند. باب ایگر، مدیر اجرایی شرکت دیزنی و یکی از دوستان سابق استیو جابز نیز با حضوری غافلگیرکننده در مراسم رونمایی از پرو ویژن از «پلتفرم انقلابی» اپل تمجید کرد و نشان داد که چگونه این هدست ممکن است به مخاطبان اجازه دهد فیلم «جنگ ستارگان» یا یک مسابقه بسکتبال را به شکلی سه بعدی تماشا کنند. ایگر همچنین قول داد که خریداران با این دستگاه می توانند میکی موس یا حتی قلعه دیزنی لند را به اتاق نشیمن خود بیاورند.
احتمالاً تعداد کمی از افراد حداقل در ابتدا برای Vision Pro سر و دست خواهند شکست، اما آقای کوک، آن را با عرضه مک و آیفون مقایسه کرد، و گفت که این «آغاز یک سفر» است. این سفر ممکن است به این زودی ها برای اپل سودآور نباشد اما همانطور که آقای اوبرانی می گوید: «وقتی اپل وارد بازاری می شود، مسیر آن بازار را کاملاً تغییر می دهد.»
منبع: اکونومیست
مترجم: امیرمحمد سلطانپور
نظر شما