به گزارش قدس آنلاین، در ماه های اخیر صحبت از ردپای ناایمن بودن این محور در تصادفات رانندگی است و گزارشی که به دادستان شهرستان ساوه ارائه شده است حکایت از این دارد که برابر اعلام پلیس در حدفاصل کیلومتر ۱۵ الی ۵۲ لاین جنوبی آزادراه ساوه همدان، عامل جاده بیشترین علت وقوع حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون در این محور بر اثر وقوع تصادفات ۱۱ نفر جان خود را از دست دادهاند.
آمار بالای وقوع تصادفات و قربانیان در این محور طی سال جاری موجب شد تا دادستان ساوه به همراه جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی و نیز رئیس راهداری و حملونقل جادهای شهرستان، مسئولان شرکت احداث، حفظ و نگهداری از آزادراه ساوه همدان در بازدید میدانی مشکلات موجود در محور را بررسی کرده و برای کاهش سوانح ترافیکی در این محور تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
رانندگان در گفت و گو با دادستان ساوه و جانشین پلیس راه استان مرکزی از ناایمن بودن این جاده گفتند.
رانندگان به لاین اضطرار پناه می برند!
رانندگان بیان کردند: خرابی جاده از غرق آباد به سمت ساوه موجب شده است که خودروها به جای تردد از لاینهای آزادراه که نامناسب بوده و حتی برای سرعت بالا ناایمن است، از لاین اضطرار تردد کنند و تردد از این لاین نیز علاوه بر آسیب رساندن به خودرو موجب بروز تصادفات خواهد شد و به دلیل نبود روشنایی مناسب در محور، امکان برخورد با گاردریل در ساعات شب وجود دارد.
جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی که در جریان بازدید دادستان برای تهیه گزارش در این محور حضور یافته بود، گفت: با توجه به بازدیدهای میدانی صورت گرفته و برابر تجزیه و تحلیل به عمل آمده از تصادفات سال گذشته و دو ماهه نخست امسال مشخص شده است که حدفاصل کیلومتر ۱۵ الی ۵۲ لاین جنوبی آزادراه ساوه همدان در دو ماهه اول سال گذشته تعداد یک فقره تصادف فوتی با یک نفر متوفی و در ۱۲ ماهه سال گذشته تعداد ۹ فقره تصادف با ۱۰ نفر متوفی داشته است.
۱۲ تصادف و ۱۴ فوتی ظرف دو ماه و ۸ روز!
"سرهنگ علیاصغر کرزبر" اظهار کرد: متاسفانه در سال جاری تا تاریخ هشتم خردادماه هشت فقره تصادف فوتی با ۱۰ نفر متوفی در حد فاصل کیلومتریهای فوق به وقوع پیوسته است.
وی با بیان اینکه کل تصادفات فوتی این یگان(کلیه محورهای آزادراه، بویین زهرا و راه های فرعی و روستایی) جمعا ۱۲ فقره با ۱۴ نفر متوفی بوده است، گفت: ۳۷ کیلومتر آزادراه، ۷۲ درصد متوفیان کل محورهای این یگان و ۸۰ درصد از کل متوفیان آزادراه ساوه همدان را به خود اختصاص داده است.
نقص رویه آسفالت در لاین جنوبی/هنوز برای رفع نقص اقدام نشده
سرهنگ کرزبر تصریح کرد: پیرو جلسات متعدد و مکاتبات به عمل آمده یکی از اصلیترین عوامل در وقوع اینگونه تصادفات نقص رویه آسفالت در لاین جنوبی است که باید اقدامات لازم در خصوص رفع نقص رویه آسفالت و خط کشی به عمل آورده شود.
وی بر انجام روکش آسفالت حد فاصل غرقآباد تا ساوه در لاین جنوبی تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه در شورای ترافیک شهرستان نواقص این محور مطرح شده اما تاکنون اقدام عملی برای رفع این نقیصه صورت نگرفته است و امیدواریم با حساسیت دستگاه قضائی و پیگیری دادستان در دفاع از حقوق عامه، موضوع روکش آسفالت پیگیری و نقص جاده برطرف شود.
جانشین پلیس راه استان مرکزی تصریح کرد: نقص جاده موجب برخورد خودروها با یکدیگر و ابنیه، حرکت در مسیر اضطراری، انحراف از جاده و در نتیجه وقوع تصادفات و تلفات جادهای خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه عواملی نظیر جاده، انسان و خودرو موجب وقوع تصادف رانندگی میشود، گفت: در آزادراه ساوه همدان عامل جاده بیشتر از سایر عوامل موجب وقوع سوانح ترافیکی می شود که لازم است برای پیشگیری از وقوع تصادفات در این محور که ۷۰ درصد آن در لاین جنوبی آزادراه در سال جاری بوده است، اقدام شود.
سرهنگ کرزبر همچنین با اشاره به نقش احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی در محورها به منظور استراحت رانندگان و کاهش سوانح رانندگی گفت: در حال حاضر ۱۴۰ کیلومتر از لاین جنوبی این آزادراه (از سمت همدان به ساوه) فاقد مجتمع خدماتی، پمپ بنزین و استراحتگاه است که باید به منظور رفاه رانندگان و جلوگیری از وقوع تصادفاتی که عامل آن خستگی و خواب آلودگی است، سازوکار لازم فراهم شود.
هزینه بالا، علت عدم مرمت رویه آسفالت
مقامات شرکت احداث، حفظ و نگهداری آزادراه ساوه همدان با تائید خرابی محور علت عدم مرمت و بازسازی رویه آسفالت را هزینه بالای اجرا و همخوانی نداشتن میزان درآمد آزادراه از محل اخذ عوارض با هزینههای حفظ و نگهداری میدانند.
جلوی افزایش نرخ عوارض را گرفتهاند
نائب رئیس هیئت مدیریه شرکت دنا رهساز از شرکای شرکت احداث، حفظ و نگهداری آزادراه ساوه همدان در این خصوص گفت: در مصوبه هیئت وزیران آمده است که دولت در تعیین نرخ عوارض دخالت نمیکند ولی چهار سال است که جلوی افزایش نرخ عوارض را گرفتهاند. در نتیجه نگهداری راه با توجه به تورم چهار سال اخیر دچار مشکل جدی میشود و مردم و سرمایه گذار متضرر اصلی هستند.
"شهرام پازاج" افزود: قرارداد مشارکت در احداث و بهره برداری و نگهداری با وزارت راه و شهرسازی بر مبنای قانون مشارکت بانکها و بخش خصوصی با دولت، مصوب سال ١٣٦٦ مجلس شورای اسلامی منعقد و شرکت راهسازی دنا رهساز سرمایه گذار و احداث کننده این آزادراه بوده که از سال ١٣٩١ به طور کامل در دست بهره برداری قرار گرفته است.
تاثیر کاهش درآمد بر تضعیف نگهداری از این محور
وی افزود: با توجه به تورم پیش آمده از سال ١٣٩٩ از یک طرف و عدم ابلاغ نرخ عوارض توسط وزارت راه در سه سال گذشته از سوی دیگر و همچنین رعایت نکردن مفاد قرارداد مشارکت و عدم اجرای بخشنامههای سازمان برنامه و بودجه از سوی وزارت راه و شهرسازی باعث کاهش درآمد ناشی از اخذ عوارض و نهایتا تضعیف نگهداری این محور پرتردد و شاهراه مواصلاتی کشور شده است.
پازاج بیان کرد: در قرارداد منعقده، زمان مرمت روکش آسفالت آزادراه، سال دوازدهم پس از شروع بهرهبرداری پیش بینی شده و باید از امسال تدارک دیده شود ولی به دلیل همخوانی نداشتن درآمد حاصله از دریافت عوارض با هزینه پیش بینی شده، قطعا انجام اینکار با بحران روبرو خواهد شد.
اگر گذشتگان به تکالیف قانونی عمل میکردند قطعا امروز شرایط این محور اینگونه نبود
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه نیز بر ایمن سازی نقاط پرخطر و حادثه ساز آزاد راه ساوه همدان موسوم به راه کربلا تاکید کرد.
"محمودرضا سازنده" اظهار کرد: گزارشی مبنی بر جانباختن ۱۱ نفر از هموطنان در اتوبان ساوه همدان از ابتدای سال جاری تاکنون دریافت شد که به منظور بررسی دلایل وقوع این تعداد حادثه ترافیکی با آمار مرگ و میر بالا بازدید میدانی از محور به همراه جانشین پلیس راه استان مرکزی، شرکت بهرهبردار و مسئولان راهداری صورت گرفت.
وی نواقص جادهای را یکی از علل اصلی در وقوع تصادفات رانندگی در این محور پرتردد و شاهراه مواصلاتی کشور دانست و افزود: در جریان این بازدید دستورات لازم برای رفع نواقص جادهای این محور صادر شد و امیدواریم با تشکیل جلسه و تصمیم گیری حداکثر ظرف مدت یک هفته با حضور مراجع ذیربط و متولیان امر نقاط پرخطر و حادثه ساز ایمن شده و موجب کاهش سوانح رانندگی شود.
او با اشاره به اینکه دادستانی این شهرستان در جایگاه نظارت بر حقوق عامه به موضوع اصلاح نقاط حادثهخیز بهویژه در محورهای مواصلاتی پرتردد حوزه استحفاظی شهرستان ساوه ورود کرده است، افزود: شناسایی نقاط حادثهخیز این محور که بنا بر اعلام پلیس راه حدود ۴۰ کیلومتر از این اتوبان را در بر میگیرد، برای کاهش حوادث و سوانح جادهای باید در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
دادستان ساوه با بیان اینکه آمار بالای پروندههای سوانح رانندگی در این محور قابل قبول نیست، گفت: شرکت حفظ، نگهداری و بهره برداری از اتوبان ساوه همدان در انجام بهموقع تکالیف خود در کاهش تصادفات جادهای بیش از گذشته تلاش کند و برای برطرف کردن نواقص اهتمام جدی داشته باشد.
وی بر ضرورت ایمن سازی این محور، نصب روشنایی و علائم هشداری کاهنده سرعت، خط کشی محور، مرمت آسفالت جاده و آگاهسازی رانندگان از نقاط حادثهخیز تاکید کرد و افزود: به دلیل عدم زیرسازی مناسب و نیاز به مرمت و بازسازی آسفالت، خودروها ناگزیر به تردد از لاین اضطرار هستند که موجب وقوع تصادفات رانندگی به ویژه در ساعات شب به دلیل محدودیت در دید رانندگان میشود.
وی با اشاره به اینکه نامناسب بودن جاده برای تردد وسایط نقلیه میراثی از سالیان گذشته است، افزود: اگر دستگاه های مربوطه به تکالیف قانونی خود در گذشته عمل میکردند قطعا امروز شرایط این محور بدین گونه نبود و عامل جاده به عنوان علت وقوع تصادفات به دادستانی شهرستان گزارش نمیشد.
حال که عامل جاده به عنوان عامل غالب وقوع تصادفات در آزادراه ساوه همدان به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور مطرح شده است و با توجه به ادعای بهره بردار آزادراه، میزان درآمد آزادراه با هزینه های حفظ و نگهداری آن همخوانی ندارد به نظر میرسد تشکیل تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان حوزه راه برای بررسی دقیق میزان درآمد و هزینه نگهداری ضروری است تا با حسابرسی دقیق در خصوص این ادعا اعلام نظر کنند.
بدیهی است که اگر کارشناسان به این نتیجه برسند که میزان درآمد از محل اخذ عوارض تردد با هزینه نگهداری و مراقبت از محور همخوانی نداشته باشد باید با افزایش نرخ عوارض یا تعریف منبع هزینه کرد دیگری نسبت به تامین نیاز مالی حفظ و نگهداری از آزادراه اقدام شود.
آنچه باید به فوریت انجام شود مرمت و بهسازی محور و برطرف کردن نقص رویه آسفالت است که اصلاح آن موجب جلوگیری از بروز تصادفات جاده ای در این محور پرتردد و جانباختن هموطنان خواهد شد.
در گزارش های پیشین ایسنا این موضوع بارها مورد تاکید قرار گرفته است که یادآوری آن در این گزارش نیز ضرورت دارد و آن اینکه احداث آزادراه ساوه ـ همدان نه تنها آمار تلفات جادهای در این مسیر را کاهش نداد بلکه آمار کشتهشدگان حوادث رانندگی در این آزادراه در صدر آمار کشتههای سایر محورهای استان مرکزی قرار دارد.
محور قدیم ساوه به همدان نیز یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان است ولی افتتاح این آزادراه کاهش چشمگیری در آمار تصادفات این محور قدیمی نیز بدنبال نداشته است. شهروندان این شهرستان و مسافرین عبوری بارها تقاضای تسریع در تعریض این محور را داشتهاند و مسئولان نیز در تمام این سال ها جلسات بسیار برگزار کردند، بازدیدهای فراوان انجام داده و قول های بسیار دادند، اما هیچگاه تعهد آنها در این خصوص عملی نشد.
مردم همچنان امیدوارند وزارت راه و شهرسازی خواسته به حق آنان را اجابت کرده و با نظر مساعد دستور تعریض محور قدیم ساوه به همدان را صادر کند.
نظر شما