معاون هماهنگ‌کننده ارتش در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به توان ارتش، گفت: امروز آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام مأموریتی که برعهده آن قرار دارد، در بالاترین حدّ خود است .

تسلیحات مدرن در خدمت نیروی انسانی کارآمد
کوانتوم

 امیر دریادار حبیب‌الله سیاری از ورود ارتش به حوزه فناوری‌های جدید خبر داد و گفت: ما در حوزه فناوری وارد موضوعات جدیدی شده‌ایم و نگاه خود به آینده را تبدیل به عمل می‌کنیم. به طور مثال، هوش مصنوعی یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و این کار در ارتش در حال پیگیری است.معاون هماهنگ‌ کننده ارتش ادامه داد: ارتش در حوزه‌های دیگری همچون کوانتوم، پلاسما، لیزر، شیمیایی یا جنگ‌های نوپدید و رباتیک ورود کرده، چرا که نیاز آینده ماست تا بتوانیم از طریق آن قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهیم. سیاری تأکید کرد: اگر به فناوری‌های نوین که آینده‌ساز هستند، توجه نکنیم دچار غافلگیری فناورانه می‌شویم. به همین دلیل، ما نباید به آنچه امروز داریم بسنده کنیم و نگاه به آینده باشد. البته برای نگاه به آینده نیز باید به فناوری‌های نوین توجه شود که این کار در دستورکار ارتش قرار دارد.

مهدی بختیاری، کارشناس مسائل امنیتی و دفاعی ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره استفاده از علم کوانتوم در زمینه های نظامی اظهار می کند: یک نیروی نظامی برای پیشبرد اهداف خود بر روی دو مولفه مهم نیروی انسانی و تجهیزات نظامی  تاکید و تکیه دارد.

وی درباره عرصه نیروی انسانی می گوید: درعرصه نیروی انسانی مسائل آموزش و تربیت نیرو مقوله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم و امروز یکی از مولفه های قدرت در نیروهای مسلح  جمهوری اسلامی ایران وجود نیروی انسانی با ایمان و با روحیه همراه با  آموزش  نوین دیده و  با انگیزه هستیم.

او در ادامه تصریح کرد: این نیروی انسانی در میدان نبرد باید از  از تجهیزاتی  استفاده کند باید مبتنی بر تهدیات روز و نگاه به آینده باشد و با تجهیزات قدیمی نمی توان در برابر تهدیدی های نوین در آینده با مقابله با دشمن بپردازد.تجهیزات نظامی باید به روز و نوین باشد.

 بختیاری در ادامه افزود: ایران در حوزه های مختلف همواره  با اشراف و رصد کامل اطلاعاتی در برابر تهیدات دشمن بخصوص در آینده با استفاده از تکنولوژی و علوم به روزاز آمادگی بالایی برخوردار هست .

این کارشناس امنیتی و دفاعی می گوید:  برخی علوم نوین  روز دنیا مانند لیزر، پلاسما، هوش مصنوعی و کوانتوم جز مهمترین علم های هستند که تمام کشورها جهان  به آن تکیه دارند و ما نیز باید به این  تکنولوژی روز آشنا و اشراف داشته باشیم.

وی به پیشرفت  تجهیزات نظامی ایران در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی که در چند سال اخیر ساخته شده مبتنی بر این علم بوده بعنوان مثال پهبادهای که ساخته شده در عملیات های دسته جمعی زمانی که  به سمت هدف حرکت می کنند با استفاده از هوش مصنوعی با هم لینگ شوند و کار کنند .

او به ساخت موشک خیبر اشاره کرد و افزود: در موشک خرمشهر ۴ که به نام خیبر نامیده میشود از همین هوش مصنوعی استفاده شده هوش مصنوعی این امکان را به موشک می دهد تا به مقابله دشمن برود.امروز دشمنان ما در عرصه های پدافندی پیشرفت های   داشتند که در برابر این پیشرفت نیاز داریم که برای مقابله  با آنان پیشرفت کنیم . امروزاز هوش مصنوعی در پهبادها و موشک ها و سامانه های فرماندهی  مورد استفاده قرار می گیرد. در آینده خبرهای بیشتری را در این زمینه  خواهیم شنید.

یک کارشناس روابط بین الملل هم در پاسخ به این پرسش که اهمیت  علم کوانتوم  و هوش مصنوعی در جهان در چه جایگاهی قرار دارد، می گوید: امروز هرمیزان پیشرفت در  علم می تواند کشورها جهان  را در جایگاه خود مستحگم تر و در استوار تر کند. یکی از پیشرفت های دست یابی به دانش هسته ای نوین در جهان دست یابی به علم  فیزیک کوانتوم است که بعنوان فیزیک ذره در علم مورد توجه قرار گرفته است.

فرشید باقریان تصریح کرد: علم کوانتوم می تواند در دانشگاه  تبدیل به یک صنعت شود و در عرصه های مختلف پزشکی، صنعت برق ، سوخت و غیره  مورد استفاده قرار گیرید.

 وی با اشاره به کشورهای عضو باشگاه دارای علم کوانتوم گفت: امروز در بین بیش از دویست کشور جهان تنها شش کشور به این فناوری دست یافته اند و جمهوری اسلامی ایران با دست یابی به این فناوری توانسته در جایگاه هفتمین کشور در سطح بین الملل خود را مطرح کند.

او در ادامه می گوید: ایران در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در علوم هوا فضا و موشکی کسب کرده و همین امر جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های موشکی و پهپادی را در رتبه های برتر در جهان قرار داده است.

 کارشناس روابط بین الملل در پایان تصریح کرد: ایران با دست یابی به علم کوانتوم نشان داده که به دنبال رسیدن به عرصه های جدید در علم است ، جمهوری اسلامی ایران به این دانش مهم و استراتژیک در جهان  دست یافته است اما به دنبال ساخت جنگ افزارهای بر علیه دیگر کشورهای جهان نیست واین بدین معنی است که  در بسیاری از عرصه ها از جمله علم پزشکی، جنگ افزار و مسائل هسته ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.