تحولات منطقه

وزیر حمل و نقل روسیه وعده داد که حجم کالاهای ارسالی از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) که به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز شناخته می‌شود، طی ۷ سال آینده تقریباً سه برابر خواهد شد.

وزیر حمل و نقل روسیه: کریدور شمال جنوب جایگزین کانال سوئز می‌شود
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس انلاین، ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه روز پنجشنبه در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ  (SPIEF)وعده داد که حجم کالاهای ارسالی از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC)  که به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز شناخته می‌شود، طی ۷ سال آینده تقریباً سه برابر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، کریدور شمال-جنوب یک شبکه حمل و نقل آبی خاکی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر است که مسیرهای کشتی، ریلی و جاده ای را برای جابجایی محموله بین روسیه، ایران، آذربایجان، هند و آسیای مرکزی به هم متصل می‌کند.

ساخت این پروژه در اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد، اما تلاش‌ها برای توسعه آن پس از تحریم‌های غرب که مسکو را مجبور کرد جریان‌های تجاری خود را از اروپا به آسیا، آفریقا و خاورمیانه تغییر دهد، تشدید شد.

ساولیف توضیح داد که مجموع جریان محموله در امتداد این کوریدور در سال ۲۰۲۲، ۱۴.۵ میلیون تن بوده و پیش بینی برای سال جاری میلادی ۱۷.۶ میلیون تن است.

وی افزود: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ این حجم به ۴۱ میلیون تن برسد.

در حال حاضر، تنها برخی از بخش‌های این مسیر عملیاتی است و روسیه و ایران در ماه گذشته توافق کردند که یک خط ریلی برای الحاق به آن بسازند. مسکو قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳ میلیارد دلار برای توسعه این پروژه سرمایه گذاری کند.

روسیه بارها اعلام کرده است که این مسیر می تواند جایگزینی برای کانال سوئز شود، آبراهی ۱۹۳ کیلومتری که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند.

هر روز حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی از طریق این کانال که مسیر محبوب بین اروپا و آسیاست، صورت می‌گیرد.

در مارس ۲۰۲۱، کانال سوئز به مدت شش روز توسط یک کشتی کانتینری که به گل نشسته بود مسدود شد. این انسداد روزانه ۹ میلیارد دلار به تجارت جهانی ضرر زد.

انتظار می رود تجارت از طریق کریدور شمال-جنوب به شرکت‌ها اجازه دهد تا حدود ۵۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش دهند و تا ۲۰ روز در زمان سفر در مقایسه با مسیر کانال سوئز صرفه جویی کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.