تحولات منطقه

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: واقعه غدیر می‌تواند از محورهای وحدت باشد زیرا محل وفاق است.

امام جمعه زاهدان: غدیر می‌تواند محور وحدت جامعه اسلامی باشد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،  آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار جمعی از علما و روحانیون شهرستان زاهدان بر لزوم استفاده از مناسبت‌های مختلف از جمله دهه ولایت در تعظیم شعائر اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: همه روحانیون و علما وظیفه دارند با فعالیت بیشتر بتوانند برای حضرت ولی‌عصر(عج) سربازی کنند و وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.

امام جمعه زاهدان افزود: باید با استفاده بهینه از این فرصت‌ها بتوانیم یک موج تبلیغی و شور و نشاطی خاطره‌انگیز را در جامعه ایجاد کنیم و کنار آن به محتوای کار اهتمام داشته باشیم و جهت ارتقاء سطح آشنایی مردم با معارف اسلامی تلاش کنیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: متأسفانه سطح آشنایی برخی طلاب و به‌خصوص مردم با معارف اسلامی پایین است و باید از فرصت‌ها برای افزایش سطح آشنایی مردم با معارف اسلامی استفاده کنیم.

بیان معارف غدیر از مهم‌ترین برنامه‌های دهه ولایت

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مناسب دهه ولایت است که می‌توان در این مناسبت‌ها انبوهی از مطالب را موضوع بحث قرار داد و به مردم منتقل کرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در دهه ولایت نیز طبیعتاً واقعه غدیر دارای اهمیت ویژه‌ و یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است و در روایتی از امام باقر(ع) آمده‌ است: "مانودی بشیء کما نودی بالولایة" ولایت کم‌اهمیت نیست و برای همین بر آن تأکید شده است.

وی گفت: درباره واقعه غدیر در فرق مختلف اسلامی از حیث کلیات دارای مشترکات زیادی هستیم و اختلافات از حیث تعداد کم است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در خصوص ولایت ممکن است تنها یک اختلاف حساب شود اما از حیث سطح، کیفیت و تأثیرگذاری مهم است، بنابراین بحث غدیر یک اهمیت ویژه دارد و باید به آن بپردازیم.

اعلام ولایت علی (ع) در واقعه غدیر خم

وی واقعه غدیر را دارای ابعاد مختلفی دانست و عنوان کرد: یکی از ابعاد آن تاریخ و ماجرای واقعه با توجه به منابع فریقین از مقدمات، خود واقعه و نیز حوادث بعد از آن است و به‌حسب آنچه در روایات و آنچه ذیل آیات قرآن و شأن نزول‌ها آمده است در جریان غدیر اصل اعلام ولایت حضرت علی(ع) از همان روزهای اولیه بعثت پیامبر(ص) بود و همواره مورد تکرار قرار گرفت و اصطلاح "شیعةعلی" در زمان خود پیامبر رایج بود و فرمودند "اینها فائز و رستگار هستند" و در نتیجه برای جامعه اسلامی و اطرافیان پیامبر اکرم(ص) مشخص بود که بعد از پیامبر ایشان به چه‌کسی برای خلافت و جانشینی نظر دارند و حتی عنوان شده است که برخی در محل کعبه هم‌قسم شدند که نگذارند نقشه پیامبر عملی شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در محل‌های تجمع مردم از جمله عرفه و منا سخنرانی کرد و به مقدمه‌چینی پرداخت اما فضا را برای اعلام مناسب ندید و مشغول انجام سایر اعمال حج شد تا زمانی که به‌ غدیر رسید سپس جبرئیل نازل شد و با آیه قرآن به تأکید و تهدید پرداخت و پیامبر اکرم(ص) نیز دستور توقف کاروان‌ها را داده فرمودند "آنهایی را که رفته‌اند، بگویید بازگردند و صبر کنید تا کسانی که هنوز نرسیده‌اند برسند" و در آن هوای داغ که راوی بیان کرده است "ما نمی‌توانستیم برای نماز سجده کنیم و هر کس در سایه شتر می‌نشست" پیامبر مردم را معطل کرد و به سخنرانی مفصلی پرداخت.

وی ادامه داد: سخنرانی پیامبر اکرم(ص) در واقعه غدیر پر از محتواست که باید ابتدا خود ما روحانیون آن را درک کنیم و سپس آن را به مردم منتقل کنیم و اگر حفظ الفاظ نداریم حداقل حفظ معانی را داشته باشیم چرا که ما تنها یک جمله کوتاه را شنیده و حفظ کرده‌ایم در صورتی که قبل و بعد از جمله "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" معانی بسیار روشن می‌شود که ولایت در اینجا به‌معنای مودت و محبت نیست و اگر پیامبر اکرم(ص) سؤال می‌کنند "مولای شما کیست؟" و در پاسخ می‌شنوند "خدا و رسول" و مجدداً پیامبر عنوان می‌کنند "من کنت مولاه فهذا علی مولاه"‌ یعنی همان مولایی که از خود شما به جان شما سزاوارتر و ولایتش بیشتر است.

آیت‌الله محامی بیان داشت: در گام بعد مردم تبریک می‌گویند و عنوان می‌کنند "بخ‌بخ لک یاعلی" و اگر بحث تنها یک ولایت و دوستی معمولی بود نیازی به این‌ تبریک‌ها نبود.

وی اذعان داشت: در گام بعد پیامبر اکرم(ص) عمامه خود را از سر برمی‌دارند و بر سر حضرت علی(ع) می‌گذارند و به‌تعبیری مراسم تاج‌گذاری دارند و سپس دستور می‌دهند خیمه جدا برای حضرت علی(ع) برپا شود و به اصحاب می‌فرمایند "بروید با علی(ع) بیعت کنید" و حتی به‌مدت چند روز در آن‌جا توقف می‌کنند و به بانوان نیز می‌فرمایند طبق رسم همان زمانه و به‌شکلی که با خود پیامبر بیعت کردند این‌بار با علی(ع) بیعت کنند آن هم به این شکل که دست خود را در یک تشت از آب قرار دهند حضرت علی(ع) نیز دستشان را در همان تشت آب بگذارند و به این‌ ترتیب به حضرت اعلام وفاداری کنند.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: باید بحث‌های قبلی، همزمان و بعدی جریان غدیر بیان و در این جهت از منابع فریقین هم استفاده شود.

غدیر محور وحدت جامعه اسلامی

وی عنوان داشت: واقعه غدیر می‌تواند از محورهای وحدت باشد زیرا محل وفاق است همه فریقین آن را نقل کرده‌اند و تنها معنای کلمه ولایت محل اختلاف است و قطعاً طبق منابع اهل‌سنت ولایت حتی اگر به‌معنای دوستی باشد یک دوستی معمولی نیست چرا که اگر این‌گونه باشد نیازی به آن‌همه تدارک و تشریفات نبود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: در همین رابطه باید به تفسیر آیات مرتبط بپردازیم و با آیات قرانی که مورد وفاق است روایات شأن نزول را با توجه به منابع فریقین بیان کنیم و پاسخگوی شبهات باشیم.

آیت‌الله محامی گفت: یکی از شبهات ایجادشده این است که عنوان می‌کنند "شیعیان امروزی خیلی تند هستند و به بزرگ‌نمایی می‌پردازند و این حرف‌ها ساخته و پرداخته شماست و این برداشت از واقعه غدیر در صدر اسلام نبوده است و اگر بود حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) به آن استناد و احتجاج می‌کردند".

وی توضیح داد: پاسخ شبهه این است که چنین چیزی بوده است و احتجاج کرده‌اند و اگر در کتاب‌های احتجاج از جمله احتجاج مرحوم طبرسی و دیگران نگاه کنیم جریانات متعددی وجود دارد که حضرت علی(ع) افراد را خواسته‌اند که "شما در قضیه غدیر بودید بیایید و بیان کنید"، و حضرت فرمود "موقعیتی که من داشتم کسی دیگری نداشت، کاری که پیامبر برای من انجام داد برای کسی انجام نداد"، از جمله بحث غدیر که عده‌ای کتمان کردند و هر کدام به یک بلایی مبتلا شدند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: بیان احتجاجات حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع)به واقعه غدیر جنبه تاریخی، داستانی و محتوای اعتقادی دارد و بیان آن برای مردم می‌تواند جذاب باشد.

آیت‌الله محامی ادامه داد: یک محور دیگر بحث امتداد غدیر در احادیث و ادبیات عرب و ادبیات فارسی است به‌گونه‌ای که در واقعه غدیر شاعر به سرودن اشعار خود پرداخت و اشعار شعرای عرب و فارسی زبان در طول تاریخ نشان از این است که غدیر ادعای ما نیست بلکه برداشت رایج و بر اساس آیات، روایات و اشعار بوده و از همان ابتدا اشعار سروده شده و در تاریخ امتداد پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: تمایز اسلام علوی و اسلام اموی دو قرائت و دو فکر داخل جامعه اسلامی بوده است که در برابر هم موضع گرفته‌اند و کار به جنگ و کشتار هم رسیده است و در نهایت فکر مکتب اهل‌بیت(ع) یا همان اسلام علوی با اقلیت در جامعه اسلامی امتداد پیدا کرده است و یک فکر هم با اکثریت در جهان اسلام امتداد پیدا کرده است که طیف‌های مختلفی را در خود جای داده است.

بیان مبانی و معارف غدیر توسط روحانیون شیعه و اهل‌سنت

امام‌ جمعه زاهدان افزود: تمایزها را می‌توان به‌چشم مشاهده کرد که برخی کشورهای اسلامی تحت عنوان دولت اسلامی در جهان اسلام و در مبارزه با استکبار و صهیونیسم چه می‌کنند و در مقابل شمه‌ای از اسلام علوی تحت‌ عنوان ولایت فقیه با رهبری داهیانه امامین انقلاب چگونه عمل کرده است.

آیت‌الله محامی گفت: نکته دیگر در خصوص واقعه غدیر معرفی و تأمین منابع است و هر کس کتاب خوبی را در این جهت مناسب می‌داند می‌تواند معرفی کند و به اشتراک بگذارد و حتی می‌توان در این جهت نمایشگاه‌های کتاب برای مبلّغان و مردم نیز برگزار کرد.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات علمی، فرهنگی و کتاب‌خوانی با موضوع غدیر می‌تواند عامل افزایش آگاهی مردم شود و از طرف دیگر موجی از شور و نشاط را در جامعه ایجاد کند.

امام‌ جمعه زاهدان افزود: برگزاری جلسات کوچک و محله‌ای در منازل نیز برکات خاص خود را داراست و باید در هر دو جهت سرمایه‌گذاری کرد و باید ما هر کدام در هر کجا که هستیم این فعالیت‌ها را انجام دهیم و آن را یک وظیفه سازمانی و دولتی نبینیم و کنار مراسمات محلات و منازل به‌دنبال برگزاری جلسات محوری عمومی باشیم.

وی گفت: در حوزه محتوا نیز برگزاری نشست‌های علمی با حضور دانشمندان شیعه و اهل‌سنت مطلوب است و مدل دیگر این است که مجالسی را راه‌اندازی کنید تا روحانیون شیعه و اهل‌سنت بر اساس مشترکات به بیان مبانی و معارف غدیر بپردازند.

آیت‌الله محامی گفت: نکته دیگر پوشش کل استان است و دوستان در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه باید در خصوص واقعه غدیر به‌دنبال شروع یک نهضت عمومی باشند.

وی خواستار تلاش برای مشارکت بیشتر مردم شد و عنوان داشت: کار باید به‌صورت‌ مردمی باشد چرا که در این صورت تأثیرگذارتر و دارای برکات بیشتری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.