تحولات منطقه

معاون وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی خبر داد و گفت:‌ برای گسترش شبکه ریلی چالش داریم که می‌توان به محدودیت منابع مالی اشاره کرد.

معاون وزیر راه: برای گسترش شبکه ریلی چالش داریم
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، شهریار افندی‌زاده یادآور شد:‌ با استفاده از توان متخصصان و برای توسعه شبکه راه آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل‌‏ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور ذیل ۵ سرفصل کلی در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

وی با اشاره به بند اول سیاست‏‌های کلی بخش حمل‏‌ونقل ابلاغی سال ۷۹ رهبر معظم انقلاب، افزود: ایجاد نظام جامع حمل‏‌ونقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش‏‌های آن با اولویت دادن به حمل‏‌ونقل ریلی با توجه به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی‏‌های زیست محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت‏‌ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا در صدر همه موارد ابلاغی درج شده که نشان‏‌دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان و ملی است.

افندی‌زاده افزود: علاوه بر این، در قوانین برنامه‌‏های ۵ ‏‌ساله توسعه کشور نیز به فراخور، احکام و تبصره‏‌هایی در خصوص حمل‏‌ونقل ریلی و سهم آن از جابه‌جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است.

معاون حمل‌‏ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحقق تمامی این موارد علی‌‏الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت‌های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضاست.

وی با برشمردن برخی چالش‏‌های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل توجه طرح‌‏های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره و تصریح کرد: وجود طرحی مدون به منظور اولویت‏‌بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل‏‌ونقل بود که این موضوع در دستور کار طرح جامع حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

افندی‌زاده اظهار کرد: برای طراحی شبکه بهینه آتی حمل‏‌ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‌‏ونقل کشور با همکاری شرکت راه‏‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت لذا، با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این عرصه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

معاون حمل‌‏ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: علاوه بر این، معاونت حمل و نقل در فاز سوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور، شبکه یکپارچه حمل‏‌ونقل کشور را در اثر رقابت و هم‌‏افزایی شیوه‏‌های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه‏‌ریزی راهبردی حمل‌‏ونقل کشور است.

اقندی‌زاده گفت: با عنایت به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در خصوص تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم‌‏های دو و چندجانبه صورت گرفته در خصوص افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین‏‌المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مساله در مطالعات طرح جامع حمل‌‏ونقل کشور مدنظر قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.