تحولات لبنان و فلسطین

رییس پلیس راهور کشور گفت: ۲۰ درصد جانباختگان حوادث رانندگی در کشور عابران پیاده هستند که در خراسان رضوی این رقم ۲۴ درصد است و بیشترین عامل تصادفات با عابر پیاده عدم توجه به جلو است. 

۲۴ درصد قربانیان تصادف در خراسان رضوی عابران پیاده هستند 

 به گزارش قدس خراسان، جلسه دیدار مستقیم و گفتکوی تلفنی رییس پلیس راهور کشور با مردم مشهد صبح سه شنبه ۶ تیرماه در دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ بازرسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی برگزار شد. 

سردار سرتیپ سید کمال هادیانفر در حاشیه این دیدار در پاسخ به سوال خبرنگاران، یکی از علل تصادفات در کشوررا بحث نقاط حادثه خیز عنوان کرد و گفت: ما در ۲۹۷ هزار کیلومتر راههای کشور پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حاصل خیزداریم که سه هزارو ۲۰۰ نقطه در جاده ها و ۲ هزار نقطه نیز در داخل شهرها قرار دارند؛ برخی از این نقاط سالیان سال جزو نقاط پرتکرار در تصادفات است.  

ایمن سازی هزار نقطه حادثه خیز نیازمند پنج هزار میلیارد تومان اعتبار است 

 وی بیان کرد:  سال گذشته تقریبا ۳۰۰نقطه توسط وزارت راه ایمن سازی شد، اما واقعیت این است که برای رفع این نقاط نیاز به منابع مالی وجود دارد، بوجه ای که امسال برای این موضوع پیش بینی شده است کفاف ایمن سازی این نقاط را نمیکند. 

هادیانفر ادامه داد: در برخی محورها چندین نقطه حادثه خیز داریم به ویژه در راههای فرعی که جداشونده نداریم و تصادفات رخ به رخ بر اثر خواب الودگی بیشترین عامل تصادفات است. در شورای عالی ایمنی، حمل و نقل و ترافیک که با حضور معاون رییس جمهور تشکیل میشود نقاط حادثه خیز توسط پلیس و با مستندات تعداد تصادفات ارائه میشود و بر اساس وظایف وزارت راه و وزارت کشور به استانها ابلاغ میشود که نسبت به رفع نواقص اقدام کنند. 

رییس پلیس راهور کشور با بیان اینکه طبق براورد وزارت راه برای هزار نقطه پرتکرار تصادفات در کشور نیاز به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار است، در پاسخ به این سوال که جرایم نقدی رانندگان متخلف در چه زمینه ای هزینه میشود، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد  تومان به حساب خزانه دولت واریز کردیم، کار خوبی که امسال اتفاق افتاد این است که از محل ماده ۲۳ جرایم این پول مستقیم به سازمان راهداری یا سازمان شهرداری ها واگذار میشود که با این کار رفع نقاط حادثه خیز تسهیل میشود. 

هادیانفر در پاسخ به این سوال خبرنگار قدس خراسان که چند نقطه حادثه خیز در این استان و محورهای منتهی به شهر مشهد وجود دارد، گفت: بر اساس اظهار نظرها در جلسه ای که روز گذشته با فرمانده انتظامی استان و مسئولان راهداری، اورژانس، هلال احمر و شورای ترافیک شهر مشهد داشتیم  حدود ۲۷۰ نقطه پرحادثه در خراسان رضوی شناسایی شده است که بخشی در شهرها و بخشی دیگر در جاده ها قرار دارند که باید هر چه زودتر نسبت به رفع آنها اقدام شود. 

نقاط حادثه خیز در راههای جدید الاحداث! 

وی در ادامه به نکته قابل تاملی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در کل کشور و نه فقط خراسان رضوی نقاط حادثه خیز در راههای جدید الاحداث هم وجود دارد که ناشی از مشکلاتی در براوردها و تعیین نقشه هاست به عنوان مثال در پردیس تهران، محور۱۶۴ کیلومتری غدیر و کمربند جنوبی استان تهران این موارد مشهود است. 

رییس پلیس راهور کشور از ضرورت اقدام اورژانسی در برخی نقاط حادثه خیز خبر داد و گفت: راههای دوطرفه با عرض کم که شانه خاکی غیرهمسطح دارند باعث واژگونی و تصادفات شدیدی هستند که ایمن سازی آنها جزو مطالبات اجتماعی مردم است و مورد تاکید رییس جمهور است که در دستور کار وزارت راه قرار دارد اما باید سرعت بیشتری بگیرد؛ همچنین در محورهای اصلی یا فرعی که جداشونده ندارند، باید هرچه زودتر نسبت به تعبیه نیوجرسی و جداشونده ها اقدام شود که تصادفات رخ به رخ به حداقل ممکن برسد. 

هادیانفر متذکر شد: روشنایی در شب هم جزو مشکلات مهم ما در بروز حوادث است. 

قول پیگیری رییس پلیس راهور برای محور پرحادثه کوهسرخ نیشابور  

وی در خصوص محور فرعی و پرحادثه کوهسرخ نیشابور به خبرنگار ما گفت: از ۲۹۷ هزار کیلومتر راههای کشور تقریبا ۴۷ هزار کیلومتر راه اصلی و ۲۵۰ هزار کیلومتر راههای فرعی است، راههای اصلی ما هرچند گاهی فرسودگی آسفالت و مشکلات جزیی و قابل حل  داریم اما جزو راههای کم خطر هستند، چرا که نور کافی و علایم راهنمایی رانندگی دارند.  آنچه خیلی نگران کننده است راههای فرعی که عملا راههای پرتردد و پرترافیک هستند و لازم است ایمن سازی و استفاده از جداشونده ها برای کاهش تصادفات رخ به رخ انجام شود؛ موضوع محور کوهسرخ به نیشابور را که در مرز مسئولیتی راهداری دو شهرستان قرار دارد حتما از معاون وزیر راه پیگیری میکنم تا تعیین تکلیف و رفع مشکل شود.  

۷۴ درصد تصادفات خراسان رضوی در ۳۰ کیلومتری شهرهاست 

وی بیان کرد: در کشور ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ابتدایی و انتهایی شهرهاست که در خراسان رضوی این عدد ۷۴ درصدیاست بنابراین تمرکز پلیس، اورژانس، هلال احمر و راهداری باید بیشتر روی این مناطق باشد تا خسارات به حداقل برسد. 

رییس پلیس راهور کشور با بیان اینکه علت ۸۲ درصد تصادفات عامل انسانی است، گفت: ۳۴ درصد قربانیان حوادث رانندگی به خاطر نبستن کمربند جانت باخته اند. پس ار این عامل، جدی ترین علل تصادفات منجر به فوت یا جراحت شدید شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب الودگی، عدم توجه به جلو است. 

هادیانفرمتذکر شد: در تمام حوادثی که شدت تصادف بالا بوده اما سرنشینان کمربند ایمنی بسته بودند، فوتی به حداقل ممکن رسیده است. 

۲۴ درصد قربانیان تصادف در خراسان رضوی عابران پیاده هستند 

وی افزود: ۲۰ درصد جانباختگان حوادث رانندگی کشور، عابران پیاده هستند که در خراسان رضوی این رقم ۲۴ درصد است و بیشترین عامل تصادفات با عابر پیاده عدم توجه به جلو است.  

رییس پلیس راهور کشور در خصوص سفر اربعین با خودروی شخصی یاداور شد: هر چه تردد خودروی شخصی در مسیرهای ۲۶۰۰ کیلومتری مرزهای اربعینی افزایش پیدا میکند شاهد افزایش تصادفات هستیم، زائرانی که از شرقی ترین مناطق کشور مانند خراسان رضوی و شهر مشهد قصد عزیمت به محور مهران دارند باید ساعتها رانندگی کنند و دچار مشکلات میشوند اما در ناوگان عمومی هر راننده حداکثر ۹ ساعت بیشتر مجاز به رانندگی نیست دو یا سه راننده با هم جابجا میکنند و مسافران در اتوبوس با امنیت بیشتری به مرز میرسند. نظرمان را در ستاد اربعین هم اعلام کردیم و خواستیم برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه ریزی کنند این هم برای امنیت و بحث مالی زائران و هم بخاطر اینکه ممکن است نتوانیم در مرزهای اربعین ظرفیت پارکینک کافی ایجاد کنیم. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ارسال پیامک های پلیس راهور برای شماره تلفن های قدیم صاحبان پلاک اظهار کرد: این مشکل کشوری نیست و مربوط به خراسان رضوی است دیروز ابلاغ کردم که نقص فنی سامانه را بررسی کنند و احتمالا تا ۱۰ یا ۱۵ روز آینده این مشکل برطرف خواهد شد. 

هادیانفر در پایان به خبرنگاران گفت: از مجموع ۶۲ میلیون شماره ای که برای پلاک داشتیم ۵۴ میلیون را تخصیص داده ایم و چون شماره ها رو به اتمام بود و نمیخواستیم از یک سری اعداد خاص هم استفاده کنیم، یک مصوبه از هیات وزیران گرفتیم مبنی بر اینکه افرادی که بیشتر از یک سال از پلاک شان استفاده نکنند و پلاک معطل بماند و خودرو هم نخرند، پلاکشان واگذار میشود، قبلا عوارض خودرو به نام پلاک ثبت میشد وقتی پلاک را به نفر بعد منتقل میکردیم این عوارض هم منتقل میشد که این مشکل را با همکاری شهرداری ها برطرف کردیم. 

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.