تحولات لبنان و فلسطین

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: آن کسانی که سعی کردند اسلام را از مسائل اجتماعی و سیاسی برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصی و خصوصی زندگی افراد و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند، جوابشان مسأله غدیر است.

پای درس آقا| غدیر، پاسخ محکم طرفداران اسلام سکولار است

ایام غدیر برای مسلمین به ویژه شیعیان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اوقات است. ماجرای غدیر و جانشینی حضرت مولا علی(ع) در حقیقت راهبردی مهم از سوی خدا و به وسیله رسول‌ الله(ص) بود که دین اسلام و هدایت بشری به وسیله آن از گزند انحراف و تحریف در امان ماند. در ادامه سخنان حکیمِ مکتب اهل‌ بیت(ع) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره را می‌خوانید. 

غدیر نعمتی از سوی خدا به بندگان است

حقیقتاً غدیر و معرفی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به‌عنوان ولی امر امت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمت‌های بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوت و رسالت، منت الهی و نعمت بزرگ الهی است که «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم»، در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: «خَلَقَکُمُ‌ اللهُ‌ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّی مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع‌» تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است. خب ولایت امیرالمؤمنین و مسأله ولایت، یک جا در قرآن در سوره‌ مائده مایه‌ یأس کفّار است، «اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم» آن روزی که مسأله ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایه‌ یأس کّفار است.۱۳۹۷/۰۶/۰۷

ماجرای غدیر از مسلّمات تاریخ است

مسأله غدیر مسأله بسیار مهمّی است در تاریخ اسلام. اوّلاً اصل این حادثه‌ عجیب و مهم و این بیان شریف که «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه»، چیزی نیست که فقط شیعه آن را نقل کرده باشد؛ این جزو مسلّمات است. آن‌کسانی که خواسته‌اند اشکال کنند، ایراد کنند، اصل صدور این بیان را مورد تردید قرار نداده‌اند، [بلکه] رفتند سراغ تأویل و توجیه و معناکردن این جمله. اصل حادثه، یک مسأله مسلّم تاریخی و اسلامی است؛ شبهه‌هایی هم که در معنای این جمله به ذهن بعضی از نورسیدگان و نوکیسه‌گان فکری و معرفتی امروز می‌رسد، همان حرف‌هایی است که هزار سال است این حرف‌ها مطرح بوده، جواب‌های آن‌ها به‌وسیله‌ علمای بزرگ داده شده و جای کم‌ترین شبهه‌ای در اصل این مسأله و حادثه و معنای جمله‌ رسول اکرم که سؤال کرد از مردم «اَلَستُ اَولی‌ بِکُم مِن اَنفُسِکُم»  که اشاره به آیه‌ قرآن بود که «اَلنَّبِیُّ اَولی‌ بِالمُؤمِنینَ مِن اَنفُسِهِم»  و بعد از آن این جمله که «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا علیٌّ مَولاه» نیست؛ در اصل این مسأله جای هیچ تردیدی نیست.

غدیر، یعنی نه به اسلامِ سکولار

آنچه در مورد محتوای این جمله‌ تاریخی و شریف و پر مغز بایستی بیان بشود اینکه، غیر از نصب امیرالمؤمنین به خلافت و امامت بعد از نبی اکرم و وصایت پیغمبر که معنای رایج و شایع این جمله است یک مضمون مهمّ دیگری در این بیان وجود دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و آن، پرداختن اسلام به امر حکومت و امر سیاست امت و اهمیت این موضوع از نظر اسلام است. آن کسانی که سعی کردند اسلام را از مسائل اجتماعی و از مسائل سیاسی برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصی و مسائل خصوصیِ زندگی افراد و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند که تبلیغات دشمنان و دست‌های دشمنان هم این بینش را در بین مسلمانان در طول سالیان دراز ترویج کرده است جوابشان مسأله غدیر است.

پیغمبر اکرم (ص) در آن موقعیت حساس، در آخرین ماه‌های زندگی، به دستور خدای متعال، یک مسأله اساسی و مهم را بیان می‌کنند و آن عبارت است از پرداختن به مسأله حکومت برای بعد از زمان پیغمبر. اینجا نصب امیرالمؤمنین، فقط به‌معنای نصب جنبه‌های معنوی نبود، بلکه می‌شود گفت که مسأله جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست؛ آنچه قابل نصب است عبارت است از حکومت، کشورداری، سیاست، مدیریت جامعه‌ اسلامی؛ این را پیغمبر اکرم به مردم توصیه کرد. این نکته‌ بسیار مهمّی است در مسأله غدیر که پاسخ دندان‌شکنی است به همه‌ کسانی که فکر می‌کنند و تبلیغ می‌کنند که اسلام را از مسائل سیاست و مسائل حکومت و مانند اینها برکنار بدارند.

بنابراین، این دو حقیقت، یعنی حقیقتِ نصب امیرالمؤمنین به‌عنوان امامتِ بعد از پیغمبر و مسأله پرداختن به حکومت و سیاست و امامت و اداره‌ امّت بعد از پیغمبر، این دو موضوع بسیار مهمّ و حسّاس، در مسأله غدیر وجود دارد و جزو معارفی است که غدیر متضمّن آن است و درس بزرگی است برای همه‌ مسلمانان، برای امروز و فردای مسلمین. آنچه امروز ما باید به آن توجّه کنیم، این است که مسأله غدیر یک مسأله اعتقادی است؛ شیعه و پیروان مکتب اهل بیت و مکتب امامت، به مسأله غدیر پایبندند. این پایه و اساس تفکّر شیعه است؛ بدون تردید، و جای بحث نیست. کسانی که شبهه دارند و کسانی که بحث دارند، می‌توانند در محافل علمی، در مجالس تخصّصی، بنشینند راجع به این بحث کنند؛ منطق شیعه قوی، حجّت شیعه حجّت قاطع و بدون تردیدی است؛ لکن این در زندگی عمومی مسلمانان، در همگامی مسلمانان با یکدیگر، در برادری مسلمانان با یکدیگر، باید اثر نگذارد. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.