رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی گفت: از ٨١ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۵٣مورد در استان وجود دارد. 

خراسان رضوی بستر ۵۳ نوع ماده معدنی کشور است 

به گزارش قدس خراسان، غلامرضا نازپرور صبح امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه بین المللی سنگ مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی یک استان معدنی است و از نظر تنوع معادن رتبه ۱ و از نظر ذخیره رتبه ۲ کشور را داریم همچنین از ٨١ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۵٣ مورد در استان وجود دارد. 

رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی افزود: اولین بار است که به صورت تخصصی نمایشگاه سنگ برگزار می شود و در دور قبل برگزاری نمایشگاه سنگ و معدن همزمان با هم بود، برگزاری نمایشگاه تخصصی فرصت بسیار خوبی برای فعالان این عرصه است.  

وی در ادامه عنوان کرد: در این نمایشگاه از کل بهره برداران سنگ ساختمانی دعوت کردیم تا در نمایشگاه حضور داشته باشند و یا از فرصت برگزاری نمایشگاه استفاده کنند. 

نازپرور به مزایای صادرات سنگ از استان اشاره کرد و گفت: ١۴۵معدن سنگ ساختمانی در استان وجود دارد که تنها ده درصد آن ها می توانند سنگ خود را صادر کنند و نهایت تنها دو یا سنگ بری می توانند سنگ برای صادرات را برش دهند، با مزیت هایی که استان خراسان رضوی در عرصه صادرات سنگ دارد در این حوزه عملکرد ضعیف است.  

رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی ادامه داد: هیئت های زیادی را به مشهد دعوت کرده ایم تا از این فرصت برای معرفی مزیت های صادرات سنگ فرآوری شده استفاده کنیم اما در تولید سنگ ساختمانی از نظر تجهیزات خیلی عقب هستیم و نتوانسته ایم ماشین آلات به روز دنیا را به کشور وارد کنیم و برای ورود یک بیل مکانیکی با تکنولوژی روز ۶ ماه است که در گمرک معطلیم و اگر قرار است معادن رشد کنند باید سختگیری ها کمتر شود. 

وی با تشریح مشکلات حوزه معدن عنوان کرد: ورود سنگ خام از معادن افغانستان به ایران و استان ممنوع است و مشخص نیست چرا این استثنا وجود دارد، حقوق دولتی از معادن دریافت می شود اما بخشی از آن که باید برای هزینه در حوزه معدن و منطقه ای که معدن در آن وجود دارد بازگردد به سختی اتفاق می افتد و اگر در حوزه معدن رشدی داشته باشیم جریمه می شویم. 

نازپرور ادامه داد: سنگ هایی که از معادن به صورت مکعبی استخراج و مشاهده می شود به صورت نیمه فرآوری شده است و ما امکانات زدن اسلب مانند کشوری مثل ایتالیا را نداریم. صادرات و انتقال ارز به سختی انجام می شود و ما در حوزه سنگ ساختمانی حتی نسبت به اصفهان و حتی شهرستان محلات عقب هستیم. ما از دولت توقع کمک مالی نداریم اما موانع کار در حوزه معدن را سخت کرده است.

مشهد بزرگترین مصرف کننده سنگ ساختمانی کشور 

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران و برگزارکننده دومین نمایشگاه سنگ مشهد در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: از لحاظ تنوع سنگ ساختمانی رتبه یک و از نظر ذخایر سنگ ساختمانی در دنیا رتبه ۴را داریم بنابراین پتانسیل ویژه ای در این زمینه وجود دارد. 

محمد حلاجیان ادامه داد: حجم بازار جهانی سنگ ٣۵ میلیارد دلار است که متاسفانه  سهم ایران از این بازار کمتر از یک درصد است. سهم کشور از صادرات سنگ ۲۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ بوده که سهم استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی از این میزان ۱۳ میلیون دلار است. 

وی افزود: حدود ٢هزار معدن سنگ ساختمانی، ۶هزار واحد فرآوری سنگ، حدود ٣هزار واحد تولید کننده تجهیزات و لوازم و ماشین آلات فرآوری حوزه سنگ و در بخش فرآوری سنگ داریم و در زمینه سنگ ساختمانی هم رده با ترکیه، چین و هند هستیم.  

حلاجیان به نیازهای حوزه معدن و خود باوری ایجاد شده در کشور اشاره کرد و گفت: از نظر تکنولوژی فرآوری سنگ ایتالیا در صدر است و ما نیازمند تکنولوژی روز در فرآوری سنگ هستیم که خود باوری های در این زمینه به وجود آمده است. 

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران ضمن یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در توسعه معادن عنوان کرد: در راستای توسعه صادرات غیر نفتی رهبری فرمودند معدن جایگزین نفت شود و معادن سنگ کشور بسیار ارزشمند هستند و کشور ایران بیشترین سرانه مصرف سنگ ساختمان را دارد. 

وی تصریح کرد: بیشترین سرانه مصرف سنگ ساختمانی در کشور مربوط به شهر مشهد است و هدف از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه سنگ در مشهد به دلیل پتانسیل های نهفته در حوزه سنگ در مشهد و استان خراسان رضوی بوده است.  

حلاجیان استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را دارای معادن غنی دانست و تاکید کرد: بیشترین حجم سنگ معدنی ساختمان در این سه استان است و حدود ٣٠درصد سنگ بریده کشور در شهر مشهد استفاده می شود و مشهد یکی از بازارهای بسیار مهم برای صنعت سنگ در کشور محسوب می شود. وی به ارتباط استان خراسان رضوی با آسیای میانه اشاره کرد و گفت: ارتباط ویژه شهر مشهد و استان خراسان رضوی با کشورهای همسایه و آسیای میانه و حجم بازارهایی که در اطراف وجود دارد و حضور فعالان سنگ این کشورها در این نمایشگاه باعث شده ما این نگاه را داشته باشیم که عنوان نمایشگاه سنگ، نمایشگاه آسیای میانه باشد.  

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران شهر مشهد را دروازه تجارت به شرق دانست و عنوان کرد: زیرساخت بخش بین الملل از جمله فرودگاه، هتل، امکانات نمایشگاهی و دسترسی آسان به آسیای میانه در مشهد وجود دارد وپیشینه تولید سنگ در شهر مشهد به سال ۱۳۴۸ برمی گردد که توسط مرحوم بهبودی ایجاد و ماشین آلاتی از ایتالیا برای این منظور وارد شد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ٣٠٠واحد فرآوری سنگ در شهر مشهد و استان خراسان رضوی داریم که بسیار ارزشمند است و این استان تمام شرایط و موارد زنجیره ارزش صنعت سنگ را داراست. در این نمایشگاه حدود ۶۵ شرکت کننده از استان های مختلف حضور دارند که ۱۵ شرکت از خراسان رضوی و ۵۰ شرکت از کل کشور را شامل می شود، همچنین یک شرکت از کشور اسپانیا در این نمایشگاه حضور دارد. 

حلاجیان با تقدیر از همکاری نهادهای مختلف در برگزاری این نمایشگاه بین المللی اظهار کرد: با رایزنی‌هایی که صورت گرفته از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، عمان لبنان، پاکستان و چند کشور دیگر از این نمایشگاه بازدیدهایی صورت می گیردکه بسیار مهم است. نگاه ما صرفا نگاه تجاری نیست و دوره های آموزشی مختلفی را برای افراد تدارک دیده ایم که برگزار کنیم. همچنین فضایی را برای تجارت بین الملل در نظر گرفته ایم و میز تخصصی کشور را نیز در محل نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.