مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: مرمت اثر تاریخی مسجد تاریخی روستای «گاه» این شهرستان در خراسان رضوی آغاز شده است.

مرمت مسجد تاریخی روستای «گاه» در چناران خراسان رضوی آغاز شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌ مقدم اظهار کرد: این مسجد شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴ متر طول و ۱۳ متر عرض و مساحتی در حدود ۱۸۰ متر مربع و به‌ صورت سرپوشیده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: این شبستان در راستای قبله قرار گرفته و دارای ۲ محراب است که یکی بر روی دیوار سمت قبله و دیگری بر روی یکی از ستون‌های شبستان تعبیه شده است.

وی بیان کرد: در میانه فضای شبستان، چهار ستون با مقطع مربع قرار دارد و ابعاد این ستون‌ها یک و یک دهم در یک و سه دهم متر مربع است.

طاهریان‌مقدم با بیان اینکه این بنای مذهبی میان اهالی و روستاهای مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و هم‌چنین نوع طاق‌ها و فرم گنبدهای آن که قابل مقایسه با بناهای تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: این مسجد در حدود ۱۰ سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته اما با توجه به شدت آسیب‌های وارده، ارائه و اجرای برنامه مرمت استحکام بخشی و تکمیلی آن در حال انجام است و جهت مرمت و بهسازی آن با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا بیش از یک میلیارد ریال انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: عملیات مرمت مسجد تاریخی شامل جمع‌آوری اندود کاهگل فرسوده پشت بام، سبک سازی پشت بام و بام سازی مجدد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.