به گزارش قدس خراسان، آیت الله علم الهدی صبح روز دوشنبه ۱۹ تیرماه در هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور که در دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد، با حضور در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت امام کاظم(ع) اظهار کرد: باتوجه به مسئولیت شما به عنوان مرزبان فکری و علمی فرهنگ و معارف اهلبیت در دانشگاهها، توجه به خطیر بودن این مسئولیت پیش از هرچیز برای خود شما حائز اهمیت است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امام علی(ع) در دوره خلافت برای استانداران سابق عثمان نامه مینوشتند و خط فکری و حاکمیتی خود را روشن میکردند، افزود: در نامهای به یکی از والیها فرمودند «این منصبی که داری، کاسبی و اشتغالی برای تامین زندگی نیست، امانتی بر گردن توست.» این جمله شامل حال همه مسئولان در هر بعدی است و باید به آن توجه داشته باشید. مسئولیت، سمت و مقام عرصه گذران جریان زندگی نیست و امانتی است که به شما سپرده شده است.
وی افزود: حوادث اخیر کشور ظاهر تلخی داشت و بسیار ناگوار بود، اما همانطور که خداوند در قرآن میفرمایند چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیر شما در آن است، در حقیقت این حوادث برای ما فرصتی را ایجاد کرد تا توجه داشته باشیم آنطور که فکر میکنیم از لحاظ فکری و روانی، آرامش کامل نسبت به انقلاب و اسلام برقرار نیست. این هشداری برای ما بود تا با بسیج کاملتری آمادگی ایجاد کرد و قبل از آنکه انحرافات افراد ملعبه دشمن قرار بگیرد آنها را درمان کنیم.
لزوم یک حرکت عظیم فکری در دانشگاه
آیت الله علم الهدی ادامه داد: در پوسته جریان دانشگاه آنچه باعث اغتشاشات شد، یک جریان ظاهری بود که اگر از الان به فکر از بین بردن ریشههای آن نباشیم و به صورت یک جریان اعتقادی و فکری دربیاید، لشکری عظیم، مقتدر و نیرومند بر ضد اسلام و انقلاب بسیج خواهد شد، بخشی عمدهای از افرادی که در این حرکت مباشر عملیات و نقش آفرین بودند، کاملا ناآگاه بودند و با تخیلات به میدان آمدهبودند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش اقلیتی هم بودند که با طمع و توهم اینکه میتوانند به موقعیت خاصی برسند، وارد میدان شدند، متذکر شد: هیچکدام ریشه اعتقادی نداشت، تحقیقاتی که در دستگاههای امنیتی و قضایی صورت گرفته نشان میدهد ریشه این حرکت مسائل اعتقادی و فکری و اندیشه حساب شده در افراد نبود.
وی ادامه داد: اگر در دانشگاه کوتاهی صورت بگیرد و حرکت جهادی نباشد، اگر حرکت عظیم فکری برای سازندگی دانشجو صورت نگیرد، متاسفانه وقوع یک اتفاق دیگر با دستمایه فکری و اعتقادی به این سادگیها قابل برهم زدن نیست و یک جریان حساب شده قوی بر ضد اسلام به وجود میآید.
آیت الله علم الهدی انقلاب اسلامی را یک عبرت و تجربه برای همه ملتها و حکومتهای جهانی دانست و خاطرنشان کرد: در این انقلاب هم جریان استکبار عبرت گرفتند و هم جریان ملی و مردمی تجربه آموختند. وقتی که مردم با یک دستمایه اعتقادی حرکتی انجام بدهند، هیچ چیز مانع آنها نخواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حرکت انقلابی مردم ایران با یک دستمایه دینی و اعتقادی بود و مبارزه استکبار با ملت ما پیش از پیروزی انقلاب آغاز شد، متذکر شد: این همه مبارزه در قالبهای گوناگون ما را به عقب برنگرداند و امروز به صورت قدرتی در منطقه درآمدیم که برای استکبار جهانی قابل تحمل نیستیم. این اتفاقات برای خود ما هم باید تجربه باشد که اگر جریانهای مخالف با دستمایه فکری به میدان بیایند چیزی جلودار آنها نخواهد بود.
غربالگری، تبارسازی و مرزبانی فکری؛ لازمه کار فرهنگی در دانشگاه
وی گفت: مقابله ما با جریانهای خلاف دین، مقابله از نوع تحول و تدبرسازی در محیط دانشگاه است، در محیط دانشگاه نقش اول را استاد ایفا میکند، استادی که ممکن است همه جور رنگ، فرم و تفکری داشته باشد اما نقش آفرین قطعی در بدنه دانشگاه دانشجو است. اگر بیمراقبت دانشجو را تحویل اساتید بدهیم، سازمان فکری او جوری ساخته خواهد شد که دیگر هیج اقدام فرهنگی بر دانشجو اثرگذار نخواهد بود.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه دانشگاه یک محیط تربیتی صرف نیست افزود: هرکس در محیط دانشگاه به دنبال تربیت دانشجو رفته نتیجه عکس گرفته است. دانشجو قابل تربیت نیست، عنصر رشد یافته را نمیتوان تربیت کرد. دانشگاه پرورشگاه نیست و حرکت تربیتی نسبت به دانشجو بینتیجه است. اگر مسائل فرهنگی را با ابزار تربیتی پیاده کنیم بینتیجه خواهد بود و یا حتی نتیجه معکوس خواهد داشت.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: آنچه مهم است، مرزبانی از فکر دانشجوست. عزیزانی که تولیت فرهنگی را برعهده دارند، باید نسبت به فکر دانشجو مرزبانی داشته باشند. وی توضیح داد: دانشجو باید ابتدا غربالگری و مشخص شود ظرفیت، زمینه فکری و تربیتی دانشجو چیست. بعد از آن باید برای ورودیهای هر دوره تبارسازی کنید. اگر این کار صورت بگیرد ۵۰ درصد از کار فرهنگی شما حل شده است. خیلیها از زمینههای خاص خانوادگی در زمینه انقلاب و دین برخورداند و فقط باید آنها را حفظ کرد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ چیز در جوانی چه در عرصه هدایت چه در انحراف، مهمتر و اثرگذارتر از رفاقت نیست، تصریح کرد: اگر برنامه خاصی در محیط دانشگاه با زمینه رفاقت انجام شود، عنصر عقب افتاده فرهنگی را میتوان به عنصر پیشرفته وصل کرد و کار را با رفاقت پیش برد.
دانشجو با کار دیکته شده فرهنگی حفظ نمیشود
آیتالله علمالهدی افزود: دانشجو را تحویل استادی که نمیشناسیم ندهیم. استاد باید درس بدهد اما اگر در کلاس موارد دیگری را خارج از حیطه تخصصی خود بیان کند، باید مراقب او باشیم. اگر این مراقبت نسبت به اساتید توسط متولیان فرهنگی صورت بگیرد، از یک خطر بزرگ و انحراف جلوگیری کردهایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مشکلات را نبود مراقبت در کلاس درس اساتید عنوان و تاکید کرد: اگر در کلاس پنج دانشجوی ارزشی داشته باشیم و مجهزشان کنیم تا در برابر استاد مقاومت و مقابله کنند، قدرت تلقین او ضعیف میشود و حداقل نتیجه این است که دیگران دربرابر استدلالهای انحرافی او به شک میافتند. این بهترین راه نسبت به تلقینات اساتید است.
وی افزود: اگر بخواهیم کارهای تکراری و دیکته شده فرهنگی را به کار ببریم، نمیتوانیم دانشجو را حفظ کنیم. ما به یک حرکت جدی از سوی شما متولیان فرهنگی دانشگاه نیاز داریم. غربالگری و تبار سازی اولیه و بعد مرزبانی فکری، سه اصل است که میتواند برنامه فرهنگی دانشگاهی را برای متولیان مشخص کند و موفق هم میشود.
آیت الله علم الهدی بیان کرد: بسیاری از متخصصانی که از دل دانشگاهها میآیند، مثل پزشکها یا شرکتهای دانش بنیان، نیروی متعهد و انقلابی هستند و از این افراد کم نداریم، با گذشت ۴۰ سال از انقلاب فرهنگی، در عرصه تخصصی و دانش بنیانی نیروهای متدین انقلابی خوبی وارد جامعه شدند. ما در فرهنگ شکست خورده نیستیم. اخلاص، ایمان و فعالیت متولیان فرهنگی میتواند زمینه ساز پیشرفت ما در این زمینه باشد.
خبرنگار: محدثه مودی
نظر شما