انتخابات

تحرکات مشکوک نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا در سوریه موسوم به قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) و استقرار تجهیزات و خودروهای نظامی آن‌ها در خطوط تماس با ارتش سوریه در حومه دیرالزور در روزهای اخیر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

کارت کُردی برای تجزیه سوریه / افزایش تحرکات مشکوک نیروهای تحت امر آمریکا در شرق سوریه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش‌ها شبه‌نظامیان موسوم به «قسد» تحت حمایت آمریکا ۵۰۰ خودرو زرهی را از شهر «قامشلی» در حومه شمالی حسکه به شهرک‌های «عکیدات» و «البصیره» و همچنین میدان نفتی «العمر» در حومه شمال شرقی دیرالزور منتقل و در خطوط تماس با ارتش سوریه مستقر کرده‌اند.

این تحرکات در حالی رخ می‌دهد که نظامیان آمریکایی همزمان با ورود تجهیزات شبه‌نظامیان قسد به منطقه، یک بالن جاسوسی جدید را در میدان گازی «کونیکو» در حومه شمالی دیرالزور نصب کردند و به‌تازگی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، چند مانور نظامی را در منطقه موسوم به «۵۵ کیلومتر» برگزار کرده بود.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی از سناریوی آمریکا برای تشکیل یک نیروی متشکل از عشایر عربی در مناطق شرق فرات خبر داده بود. 

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس در زمینه تحرکات اخیر نیروهای کُرد تحت امر آمریکا در شرق و شمال شرقی سوریه گفت: با توجه به تحولات ماه‌های اخیر در حوزه کُردی، آمریکایی‌ها عملاً با یک بن‌بست در حوزه غرب آسیا مواجه شده‌اند؛ از طرفی ارتش و دولت سوریه درخواست خود مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکایی و خارجی را به شکل صریح در سازمان ملل مطرح و در آخرین نشست آستانه نیز به خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه تأکید کرده است.

 وی افزود: با توجه به تنگنایی که نیروهای آمریکایی‌ها در منطقه با آن روبه‌رو شده‌اند گویا آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند با بازی کردن با کارت کُردی و به اصطلاح حمایت از حقوق کُردها و با حمایت از مجموعه «قَسد» که متشکل از عرب‌تبارهای کُرد و کُردهای عرب سوری است حضورش در این منطقه از خاک سوریه را تثبیت کند. 
با وجود ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر برگزاری این مانورها با هدف آمادگی برای مقابله با داعش، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها طرحی را برای متصل کردن پایگاه «التنف» به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق این کشور و با استفاده از نیروهایی از اهالی عشایر منطقه دنبال می‌کنند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا تأکید کرد: درواقع ایالات متحده تلاش می‌کند با توسل به این بهانه، هم دولت سوریه را که در ۱۰سال گذشته برای فروپاشی آن تلاش کرده همچنان تحت فشار قرار دهد و هم از شکست محاصره موسوم به «سِزار» جلوگیری کند.

تجزیه سوریه برای تأمین امنیت اسرائیل 
به گفته صدرالحسینی آمریکایی‌ها نگران این هستند که در صورت حضور نیروهای نظامی سوریه در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها و مناطق تحت اختیار آمریکایی‌ها، موضوع امنیت رژیم صهیونیستی با مخاطره روبه‌رو خواهد شد. یکی دیگر از اهداف مهم آمریکایی‌ها از ادامه حضور در خاک سوریه و منطقه مرزی بین عراق و سوریه تلاش برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

 وی با اشاره به اینکه حمایت آمریکایی‌ها از گروه‌های کُردی در منطقه محدود به سوریه نمانده، اظهار کرد: آمریکا برخلاف توافق‌نامه امنیتی بغداد واشنگتن که در آن آمریکا متعهد شده با تأمین بخشی از پدافند هوایی، امنیت آسمان عراق را تأمین کند، تجهیزات نظامی را به جای ارتش عراق، در اختیار گروه‌های کُرد قرار داده و این مؤید دنبال کردن یک سناریو سیاسی-نظامی از سوی آمریکایی‌ها با استفاده از بازی با کارت کُردها در منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.