تحولات لبنان و فلسطین

در بحبوحه جنگ بالکان، نخستین تنش جدی در روابط ناتو و پکن زمانی اتفاق افتاد که سفارت چین در یوگسلاوی مورد اصابت یک موشک قرار گرفت.

نماینده چین در سازمان ملل: ناتو منشأ تمام مشکلات است

به گزارش قدس آنلاین، ناتو ادعا کرد این موشک به اشتباه به سفارت پکن برخورد کرده اما چین هیچ‌گاه این ادعا را نپذیرفت. به‌تازگی با بالا گرفتن تنش میان چین و ناتو، دوباره آتش التهاب‌ها بالا گرفته است. بیانیه تند ضدچینی ناتو در لیتوانی که در نشست ویلنیوس قرائت شد اعتراضات چینی‌ها را به همراه داشت.

 در این بیانیه آمده است: جاه‌طلبی‌ها و سیاست‌های قهری چین منافع اعضای این سازمان را به چالش می‌کشد. اعضای ناتو در بیانیه خود نگرانی‌ها درباره توسعه و تنوع زرادخانه هسته‌ای این کشور را عامل نگرانی خواندند. تعمیق شراکت راهبردی چین و روسیه برخلاف ارزش‌ها و منافع اعضای این بلوک است.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا و ناتو گام‌های خود را برای رسیدگی به چالش‌های سیستماتیک ایجاد شده توسط جمهوری خلق چین برای امنیت یورو آتلانتیک هماهنگ خواهند کرد. علاوه بر این، متحدان ناتو آمادگی خود را برای تقویت همکاری با شریکان خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه ازجمله استرالیا، نیوزیلند، کره‌جنوبی و ژاپن در مقابله با تهدیدات امنیتی مشترک اعلام کردند.  

«هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی اعلام کرد:  ما بدهی خونی ناتو به مردم کشورمان را در بمباران سفارت پکن در بلگراد یوگسلاوی سابق فراموش نمی‌کنیم. کشورهای آسیاپاسیفیک از یک ماشین جنگی جدید استقبال نمی‌کنند؛ حتی مدل کوچک‌تر آسیایی ناتو که به یک جنگ سرد جدید منجر خواهد شد. وی ادامه داد: آیا این ناتو نیست که درگیر سیاست‌های بلوکی و عملیات‌های نظامی در سرتاسر جهان است؟ دیگر کشورها را با نیروی قهری تهدید می‌کند و منافع، امنیت و ارزش‌های جهانی را به چالش می‌کشد.

 به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل متحد بامداد جمعه در بیانیه‌ای گفت ائتلاف نظامی ناتو را به دلیل تلاش برای گسترش نفوذ در کشورهای مختلف، منشأ تمام مشکلات می‌داند. ناتو به‌عنوان محصول جنگ سرد، همچنان دنبال شبح جنگ سرد است. در نشست ناتو که در ویلنیوس برگزار شد، جملات آشنا از زمان جنگ سرد و تقابل ایدئولوژیک شنیدیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.