کم رنگ شدن رشتههای زمینه صنعت همچون مکانیک خودرو، تراشکاری و... در هنرستانها آن هم به دلیل هزینهبر بودن تأمین تجهیزات مورد نیاز آموزش این رشتهها و در مقابل توسعه رشتههای کم هزینهتر و بیارتباط با صنعت همچون حسابداری، کامپیوتر و ... در هنرستانها یکی از مواردی است که به عنوان یک نگرانی از سوی دانشآموزان و مدیران هنرستانها شنیده میشود.
مسئولان آموزش و پرورش هم با تایید ضمنی این موضوع میگویند که برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بازآرایی شاخهها و رشتههای تحصیلی انجام شد و حدود ۵۰ رشته در مجموعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش متوقف و این رویکرد با توجه به نیاز بازار کار انجام شد.
محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه و در پاسخ به این پرسش که آیا هنرستانها به دلیل نبود تجهیزات به سراغ ایجاد رشتههای کم هزینه رفتهاند؟ گفت: تصمیم داریم تا آموزشهای ارائه شده در هنرستانها مبتنی بر نیاز بازارکار باشد.
وی افزود: طبق اطلاعیه آزمون استخدامی امسال، برای جذب معلمان مورد نیاز هنرستانها در رشته حسابداری جذب معلم نداریم و توقف توسعه رشته حسابداری و برخی رشتههای دیگر مدنظر است؛ طبق نیازسنجی برای ایجاد و توسعه رشتههای هنرستانی اقدام میشود و در این مسیر از مشارکت اتحادیهها و اصناف استفاده میکنیم.
ایجاد هنرستان توسط اتحادیه چرم و نان و شیرینی
کاظمی گفت: اتحادیه چرم برای ایجاد هنرستان اعلام آمادگی کرده است همچنین اتحادیه نان و شیرینی نیز هنرستانهایی ایجاد کرده و این موارد همان مشارکت بخش خصوصی در ارائه آموزشهای فنی و حرفهای است.
(راهاندازی هنرستانها در جوار صنایع یا با مشارکت بخش صنعت که نیازمند نیروی ماهر هستند، در دستور کار آموزش و پرورش است و کلاسهای دروس عملی دانشآموزان در محل شرکتها و احدهای تولیدی و صنعتی برگزار میشود، راهاندازی هنرستانها در جوار صنایع علاوه بر فراهم کردن زمینه تربیت نیروی دارای مهارت، میتواند محلی برای تامین نیروی انسانی واحدها نیز باشد.)
همچنین عباس بیات؛ مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره توقف توسعه رشته حسابداری گفت: رشته حسابداری در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش تجمیع شدند تا از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند؛ هماکنون تعداد رشته محلها در این دو شاخه زیاد است.
وی افزود: حسابداری بعد از کامپیوتر در مجموع رشتههای هنرستانی بیشترین طرفدار را دارد و حجم بالای دانشآموزان ورودی به این رشته سبب میشود سطح نیاز بازار کار به هم بخورد و زمینه اشتغال مناسب برای فارغالتحصیلان فراهم نشود به همین دلیل برای ایجاد تعادل به عنوان یک سیاست اجرایی، پذیرش رشته حسابداری را محدود کردیم تا استانها به سراغ رشتههای زمینه صنعت و رشتههایی که بازار کار بهتری دارند، بروند.
نظر شما