در کشور ما چندین دهه است که بحث‌ها بر سر تغییر ساعت رسمی کشور جریان داشته و قوانین چندین بار در این زمینه تصویب یا ملغی شده است.

آیا تغییر ساعت اداری، بهره‌وری کارمندان را افزایش داد؟

به گزارش قدس آنلاین، نتایج به دست آمده از نظرسنجی حاکی از آن است ۴۷.۵ درصد طرح تغییر ساعت اداری را (خیلی زیاد، زیاد و تاحدودی) در بالا رفتن بهره‌وری کارمندان در طول روز موثر ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که ۵۲.۵ درصد این تغییر را «کم»، «خیلی کم» موثر می‌دانند یا فاقد اثر می‌دانند.

به اعتقاد کارشناسان تغییر ساعت برای کشورهایی که طول روز و شب در فصل‌های مختلف آن‌ها، زیاد نیست ضرورتی ندارد و بیشتر در کشورهایی کارایی دارد که به قطب نزدیک‌ترند. این در حالی است که امروزه حتی در کشورهای اروپایی که مبدع طرح تغییر ساعت و استفاده از ساعت تابستانی *(DST) هستند، اختلاف‌نظرها شدت گرفته و مخالفان آن ادله‌های بسیاری از جمله اختلال در تغییر ساعت بیولوژیکی بدن را مطرح می‌کنند.

در کشور ما نیز چندین دهه است که بحث‌ها بر سر تغییر ساعت رسمی کشور جریان داشته و قوانین چندین بار در این زمینه تصویب یا ملغی شده است. مطابق قانون تغییر ساعت رسمی کشور و به منظور استفاده بیشتر از روشنایی روز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین، یک ساعت به جلو و در ساعت ۲۴ روز ۳۰ شهریور، یک ساعت به عقب(به حالت اول) کشیده می‌شد. این قانون طبق مصوبه اسفند سال ۱۴۰۰ مجلس لغو و از روز یکم فروردین ۱۴۰۲ دیگر در ایران اجرا نشد.

به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیر آن بر زندگی روزمره مردم، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا از رهگذر سنجش افکار عمومی، دیدگاه شهروندان تهرانی را درباره طرح توقف تغییر ساعت رسمی و ساعات اداری کشور جویا شده است.

به طور کلی ۷۱ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی ایرنا اعلام کرده‌اند که پیگیر اخبار مربوط به تغییر ساعت رسمی کشور بودند.

آیا تغییر ساعت اداری، بهره‌وری کارمندان را افزایش داد؟

نتایج به دست آمده از این افکارسنجی حاکی از آن است ۴۷.۵ درصد طرح تغییر ساعت اداری را (خیلی زیاد، زیاد و تاحدودی) در بالا رفتن بهره‌وری کارمندان در طول روز موثر ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که ۵۲.۵ درصد این تغییر را «کم»، «خیلی کم» موثر می‌دانند یا اصلا موثر نمی‌دانند.

آیا تغییر ساعت اداری، بهره‌وری کارمندان را افزایش داد؟

همان‌گونه که نمودار زیر نشان می‌دهد، ۴۶.۳ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که تغییر ساعت اداری در کاهش مصرف انرژی برق «خیلی زیاد»، «زیاد» و «تاحدودی» موثر بوده است. در مقابل ۳۵.۷ درصد نیز «کم»، «خیلی کم» تاثیرگذر دانسته یا «اصلا» موثر نمی‌دانند. همچنین ۱۴.۲ درصد اعلام کرده‌اند در این باره چیزی نمی‌دانند و ۳.۸ درصد نیز نظر خاصی نداشته‌اند.

آیا تغییر ساعت اداری، بهره‌وری کارمندان را افزایش داد؟

۴۷.۴ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی معتقدند جلو کشیدن ساعت‌ رسمی کشور سبب صرفه‌جویی در انرژی نمی‌شود. این درحالی است که ۲۳.۳ درصد از پاسخ‌گویان با گزاره «جلو کشیدن ساعت‌ها باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود» به میزان «زیاد» و «خیلی زیاد» موافق هستند. ۲۹.۳ درصداز شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز گفته‌اند که در این باره نظری ندارند.

آیا تغییر ساعت اداری، بهره‌وری کارمندان را افزایش داد؟

همان‌گونه که نمودار زیر نشان می‌دهد، ۳۷.۲ درصد معتقدند که جلو کشیدن ساعت‌ رسمی کشور سبب بالا رفتن بهره‌وری افراد در طول روز نمی‌شود.

آیا تغییر ساعت اداری، بهره‌وری کارمندان را افزایش داد؟

این نظرسنجی به صورت تلفنی و طی ۵ روز کاری (در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ تیر ۱۴۰۲) انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی شهروندان بالاتر از ۱۸ سال ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است. حجم نمونه این تحقیق ۶۰۰ نفر بوده که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.