گرفتار نشدن در دام چنین افکارسنجی ها و تحلیل های تحریفی و قرار نگرفتن بطور ناخواسته در خط و پیاده نظام دشمن، توجه به چند نکته را می طلبد:
اول اینکه؛ از الزامات اعتبار نظرسنجی ها، انتخاب نمونه آماری علمی و قابل تعمیم است،اقدامی که علم آمار آن را به اثبات رسانده؛ لذا هروقت با کانال ها و سایت های مواجه شدید که خط فکری و مخاطبان خاصی دارند و اقدام به افکارسنجی موضوعی کرده و آن را به کل جامعه ای تعمیم می دهد حتما به این نتایج شک کنید و بدانید چنین اقداماتی قطعا قطعا اشتباه و چه بسا مغرضانه و جهت دار است.
دوم اینکه؛ نظرسنجی یک علم و یک تخصص است و استناد و اعتنا به نظرسنجی های انجام گرفته در فضای مجازی کاملا اشتباه و خطا هست؛همچنان که نتایج نظرسنجی های انتخاباتی فضای مجازی اخیرا و در طول سالهای گذشته خطاهای این نظر سنجی ها را کاملاً مشخص کرده است؛ لذا بدون داشتن این علم و تخصص هر کانال و سایتی در فضای مجازی نمی تواند ادعای افکارسنجی و درستی نتایج خود را داشته باشد.
سوم و مهمتر از همه اینکه؛ علاوه بر علم و تخصص لازم برای افکارسنجی؛ حتما حتما لازم است که علم و تخصص در تحلیل و تفسیر نتایج افکارسنجی ها را هم داشته و رعایت کنیم؛ چرا که همانطور که با تقطیع یک سخنرانی ممکن است مضمون اصلی مطلب تحریف شود و در جهت خاصی قرار بگیرد، با تحلیل نتایج نظرسنجی های غیرعلمی که نه در نمونه ای معرف اجرا شده و نتایج را هم عامدانه ناقص منتشر کرده است، هم دچار تحریف و اشتباه خواهیم شد.
لذا به معدود فعالان مجازی که بدون تخصص و اشراف بر حوزه افکارسنجی به تحلیل و تفسیر و بازنشر نتایج نظرسنجی های فضای مجازی دست می زنند؛ توصیه می شود، هوشیار باشند در دام چنین نظرسنجی ها و خطاهای تحلیلی نیفتند و همچنین با بازنشر نتایج و تحلیل این نظرسنجی های تحریف شده و غیرعلمی باعث تشویش اذهان عمومی نشده و ناخواسته در خط و ربط و پیاده نظام دشمن قرار نگیرند.
نظر شما