تمام تلاش شبانه‌روزی خادمان این بوده که این بسته‌ها به موقع آماده شود. خادمان اینجا هر کوکی که به لباس سرباز کوچک کربلا می‌زنند در دلشان روضه به‌ پا می‌شود و خودشان نوحه‌خوان مصائب اباعبدالله الحسین(ع) می‌شوند. با هر کوکی که به لباسی می‌زنند انگار دلشان را هم به آن گره می‌زنند.

کوک‌های عاشقی

اینجا خیاط‌خانه حرم است. جایی که بیشتر دوخت و دوزهای حرم در اینجا انجام می‌شود. از خیلی از کتیبه‌ها و پرچم‌های صحن و سرای حضرت گرفته تا لباس خدام خانم و حتی چادرهای امانتی که در ورودی‌ها در اختیار زائران قرار می‌گیرد، همگی اینجا بریده و دوخته می‌شوند.

اما حال و هوای امروز خیاط ‌خانه متفاوت از روزهای عادی است. رنگی که امروز در همه فضای اینجا به چشم می‌خورد، سبز است. چه رنگ سبز پارچه‌های لباس‌های خدام که میهمان همیشگی اینجاست و چه رنگ سبز لباس‌هایی که قرار است برای مراسم شیرخوارگان حسینی آماده شود. امروز پنجشنبه است و تنها یک روز مانده به مراسم شیرخوارگان حسینی. 

نابرده رنج، گنج داده‌ای حسین (ع)
از مسیر صحن آزادی به رواق حضرت زهرا(س) می‌رسیم. فضایی در گوشه رواق از بقیه محیط جدا شده که ورودی کوچکی دارد. وارد که می‌شویم با انبوهی از خادمان سبزپوشی مواجه می‌شویم که هر کدام به کاری مشغول است. عده‌ای برش می‌زنند، عده‌ای اتو می‌کنند، عده‌ای می‌دوزند، عده‌ای هم مشغول بسته‌بندی‌اند. فضا پر از تکاپو و جنب‌وجوش است و همه به عشق دردانه کوچک امام حسین(ع) به اینجا آمده‌اند.
در میان همهمه کارگاه و صدای چرخ‌های خیاطی، در گوشه‌ای از کارگاه با سیده معصومه حسینی، مسئول بخش خواهران خدمه بانوان حرم مطهر رضوی به گفت‌وگو می‌نشینیم تا برایمان از جزئیات این برنامه ویژه بگوید.
خانم حسینی که ظاهراً خیلی هم سرشلوغ و پرکار است توضیحاتش را این‌طور شروع می‌کند: اینجا همیشه این‌قدر شلوغ نیست و دلیل جمعیت زیاد امروز، فراخوانی است که برای آماده‌سازی بسته‌های برنامه شیرخوارگان حسینی اعلام شده است. تعداد زیادی از خواهران خدمه این دعوت را لبیک گفته و خود را به اینجا رسانده‌اند تا سهمی هرچند حداقلی در آماده‌سازی این طرح داشته باشند.
او چنین ادامه می‌دهد: این روزها در خیاط خانه حرم رضوی بساط عاشقی برپاست و ۶۰ روز است که در این بارگاه عاشقی، خواهران خدام با عشق و علاقه در حال آماده‌سازی ۱۲هزار بسته برای این مراسم هستند. سال‌های گذشته این کار بیرون حرم انجام می‌شد و امسال نخستین بار است که این اتفاق در خیاط خانه حرم می‌افتد. تمام برنامه‌ریزی، تأمین هزینه و اجرای این طرح به همت خواهران کفشداری حرم مطهر و تعدادی از نیکوکاران بوده است. این بسته‌ها قرار است در نخستین جمعه ماه محرم در کفشداری‌های حرم توزیع شود تا در اختیار زائران و مجاورانی قرار گیرد که در مراسم شیرخوارگان حسینی در رواق امام خمینی(ره) شرکت می‌کنند. البته تعداد هزار عدد از این بسته‌ها هم برای اداره روابط بین‌الملل ارسال شده تا از طریق اداره تبلیغات در اختیار دیگران هم قرار گیرد.
این خادم بارگاه رضوی با خواندن این بیت شعر «نابرده رنج، گنج به من داده‌ای حسین» به صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: تمام تلاش شبانه‌روزی خادمان این بوده که این بسته‌ها به موقع آماده شود. خادمان اینجا هر کوکی که به لباس سرباز کوچک کربلا می‌زنند در دلشان روضه به‌ پا می‌شود و خودشان نوحه‌خوان مصائب اباعبدالله الحسین(ع) می‌شوند. با هر کوکی که به لباسی می‌زنند انگار دلشان را هم به آن گره می‌زنند و می‌خواهند دل‌هایشان را پای گهواره سرباز کربلا برسانند.
خانم حسینی که تمام همکارانش متفق‌القول مدام از مدیریتش در امور اینجا تعریف می‌کنند، برایمان از سایر فعالیت‌های انجام شده از ابتدای تأسیس خیاط‌ خانه تاکنون می‌گوید: «خیاط‌خانه حرم مطهر سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده است. نخستین فعالیت‌ در اینجا طراحی و دوخت پوش ضریح مطهر بوده است. این پوش که به رنگ فیروزه‌ای و کرم است توسط خواهران خدمه طراحی، دوخت و سرمه‌دوزی شده است. کتیبه‌ روضه منوره و بسیاری از کتیبه‌ها و پرچم‌ها نیز اینجا آماده می‌شود. لباس‌های سفید زمان غبارروبی هم اینجا دوخته می‌شود.
سرپرست خیاط‌خانه حرم مطهر رضوی همچنین از دوخت و آماده‌سازی پوش ضریح حضرت رقیه(س) در اینجا خبر داد و اضافه کرد: بیشتر دوخت و دوزهای حرم اینجا انجام می‌شود. دوخت چادرهای امانی برای زائران و ترمیم آن‌ها نیز برعهده خواهران خدمه این قسمت است. در این چند سال بیش از ۱۰هزار چادر امانی دوخته شده و در ورودی‌های حرم در اختیار زائران و مجاوران قرار گرفته است. دیگر فعالیت خدام اینجا آماده‌سازی ۵هزار عروسک آهو بود که سال گذشته در ایام اربعین در مسیر کربلا بین زائران کوچک آقا توزیع شد تا نمادی از حرم امام رضا(ع) باشد.

سهیم شدن همه خدمه خیاط‌ خانه
کنار تعدادی از خانم‌ها که دور سفره بزرگی نشسته‌اند و اقلام را بسته‌بندی می‌کنند می‌ایستم. داخل هر بسته یک روسری، یک روپوش و یک سربند قرار دارد که روی هر کدام نام یکی از ائمه(ع) نوشته شده است. خدام یکی یکی و با دقت بسته‌ها را آماده می‌کنند و کنار می‌گذارند. خیلی‌هایشان هنگام انجام کار، زیر لب ذکر می‌خوانند و دعا می‌کنند. شاید هرکدامشان حاجتی در دل دارند که از شیرخواره اباعبدالله طلب می‌کنند.
زهرا یزدان دوست یکی از هشت سرکشیک و مسئولان خیاط‌خانه است که از زمان رسیدن ما مدام مشغول رسیدگی به امور بخش خودش است. این خادم تشرفی که ۲۵سال است افتخار خدمت در این بارگاه روزی‌اش شده، برایمان توضیح می‌دهد: اینجا هشت کشیک چرخشی وجود دارد که در هر کشیک حدود ۳۰ تا ۴۰ نیرو توفیق خدمت دارند. اما امروز خیلی‌ها به عشق حضرت علی اصغر(ع) آمده‌اند تا سهمی هرچند اندک در این کار داشته باشند.
 
اینجا گذر زمان حس نمی‌شود
اینجا همه خادمان متحدالشکل‌اند و همگی با افتخار، یک لباس یکسان به تن دارند و آن هم لباس خدمت به حضرت شمس‌الشموس(ع) است. اینجا شغل، درجه و جایگاه اجتماعی مهم نیست و هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد. جوان و پیر هم ندارد و همگی یک‌دل و یکسان با انگیزه واحد خدمت در این حریم قدسی اینجا هستند. در خیاط‌خانه حرم مطهر از همه اقشار جامعه حضور دارند. از پزشک و کارمند و فرهنگی گرفته تا خانم‌های خانه‌دار زیادی حتی خارج از استان همه اینجا برای خدمت آماده‌اند.
یکی از این خادمان، نرگس فنایی، خادم تشرفی است که امروز با زبان روزه به عشق حضرت علی اصغر(ع) در اینجا حضور دارد. او ۲۶سال از ۳۱سال دوران خدمتش با افتخار در قسمت غبارروبی بوده است. حالا به عنوان یکی از خادمان تشرفی به عنوان یکی از مسئولان سرکشیک در کارگاه خیاط‌خانه حضرت حضور دارد. خانم فنایی حال و هوای این روزهای خیاط‌خانه را این‌طور وصف می‌کند: اینجا انرژی بسیار خاص و مثبتی دارد. 
حال و هوای خاص اینجا طوری است که اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شویم. ممکن است تنها برای چند دقیقه به اینجا بیاییم اما ساعت‌ها بمانیم».
او که سالیان زیادی به عنوان ماما در جامعه پزشکی هم خدمت کرده، ادامه می‌دهد: من در زندگی به آقا خیلی مدیون هستم. سال ۱۳۸۴ دو تا از فرزندانم با عنایت آقا شفا یافتند. دو سال است که کلاً کارم را کنار گذاشته‌ام و اینجا مشغول خدمت هستم. حضور من در اینجا قطعاً با لطف و نگاه خاص آقا بوده است.

خانه‌داری که خادم و خیر است
کار در خیاط‌خانه حرم ابتدا تنها با یک دستگاه چرخ خیاطی آغاز و به‌تدریج با کمک خیران بیش از ۴۰دستگاه چرخ‌ خیاطی و ۶دستگاه اتو صنعتی و سایر تجهیزات به آن اضافه شده است. روی هر کدام از چرخ‌ها پلاک کوچک طلایی رنگی نصب شده که نام واقف آن حک شده است. این‌ها اسامی خیرانی است نه تنها از ایران بلکه از بسیاری از کشورهای همسایه به عشق امام رئوف در تجهیز این مجموعه مشارکت کرده‌اند.
سیده طاهره قاسمی که خودش هم جزئی از این نیکوکاران است از سال ۱۳۹۵ در اینجا خدمت می‌کند. او هم مانند همه همکارانش به عشق حضرت علی اصغر(ع) به اینجا آمده تا اگر کمکی از دستش برمی‌آید، انجام دهد.
این کفشدار بارگاه حضرت رضا(ع) در ابتدای صحبتش از انگیزه خدمتش در اینجا می‌گوید: «تمام انگیزه خدمت من عشق به اهل بیت(ع) است. همه ثواب خدمتم را به روح بزرگ پدر و مادرم هدیه می‌کنم که این عشق را در من کاشتند».
خانم قاسمی که در امور خیر زیادی خارج از حرم هم مشارکت دارد، به عنوان مسئول هماهنگی �� پشتیبانی در خیاط خانه انتخاب شده است. به قول خانم حسینی، او آچار فرانسه اینجاست و در هر موقعیتی به عنوان گره‌گشا و کار راه‌انداز خیاط‌خانه حاضر است.
او در این آغازین روزهای محرم درباره حال و هوای کار برای شیرخواره کربلا می‌گوید: فضای اینجا آن‌قدرپر از عشق است که هرچه کار می‌کنم خسته نمی‌شوم. چون نگاه حضرت با ماست. همه خانم‌ها در اینجا همین‌طور هستند. هیچ کس از کار در اینجا خسته نمی‌شود. امیدوارم نگاه حضرت رضا(ع) هم همیشه همراه ما و مهری تأییدی بر کار ما باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.