رئیس جمهور قرقیزستان گفت: امروز آسیای مرکزی یک منطقه در حال توسعه پویا با جغرافیای متنوع، رشد اقتصادی پایدار و فرصت‌های توسعه جدید است.

جباراف: ادغام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چشم انداز توسعه برای آینده است

به گزارش قدس آنلاین، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در نخستین نشست سران کشورهای قالب «آسیای مرکزی و شورای همکاری خلیج فارس» در «جده» تاکید کرد که امروز، آسیای مرکزی یک منطقه در حال توسعه پویا با جغرافیای متنوع، رشد اقتصادی پایدار و فرصت‌های توسعه جدید است.

جباراف گفت:کشورهای ما از زمان استقلال، تجربه غنی همکاری، هم در قالب دوجانبه و هم در قالب چندجانبه، عمدتاً در چارچوب سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی، انباشته‌اند.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد این منطقه از نظر انواع مواد معدنی، منابع آبی و منابع مختلف انرژی، نفت، گاز و زغال سنگ غنی است. ادغام منطقه‌ای و بین منطقه‌ای عنصر کلیدی چشم انداز مشترک ما برای آینده است. قرقیزستان طرفدار تقویت مداوم و همه جانبه ادغام کشورهای آسیای مرکزی است.در زمینه امنیت، ما همچنان به اهداف پیوستن به نیروهای خود در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جنایات سازمان یافته فراملی متعهد هستیم. با تجمیع منابع خود، می‌توانیم اقدامات متقابل خود را تقویت و امنیت و ثبات کشورهایمان را حتی موثرتر تضمین کنیم.

همچنین جباراف از شرکای کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا در اجرای مشترک بزرگ پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان مشارکت کنند.

به گفته وی، گسترش ارتباطات حمل و نقل و لجستیک از جمله ریلی و هوایی، جابجایی کالا، سرمایه و مردم بین مناطق را تسهیل می‌کند.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: این نه تنها تجارت را تحریک می‌کند، بلکه تبادل فرهنگی را نیز ارتقا می‌دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.